رئیس سازمان دانش آموزی لرستان:

آرمان ما یک دانش‌آموز خبرنگار، در هر مدرسه است

خرم آباد (پانا)- افتتاحیه نخستین جشنواره دانش‌آموزی مداد آبی و بزرگداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی در استان لرستان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
آرمان ما یک دانش‌آموز خبرنگار، در هر مدرسه است

جشنواره مداد آبی و بزرگداشت یاد خبرنگار شهید محمود صارمی، در استان لرستان، شامگاه دوم مرداد به همت سازمان دانش‌آموزی استان و با حضور فعالان حوزه رسانه استان افتتاح شد.

در این نشست، محسن امیری خواه ریاست سازمان دانش آموزی استان لرستان در جمع خبرنگاران گفت: شهید صارمی از افتخارات استان لرستان است. روز شهادت وی در کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است. این مهم برای ما افتخاری بزرگی است، بنابراین نیازمندیم بیشتر به این موضوع و یاد این شهید بپردازیم. همه شهدای کشور، عزیز ما هستند و شهید مرز پذیر نیست، اما می بینیم استان‌های دیگر برای بزرگداشت شهدای عزیز برنامه دارند. ما نیز باید یاد و خاطره شهدای عزیزمان را زنده نگه داریم.

وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره دانش آموزی مدادآبی یکی از راه های زنده نگه داشتن یاد و راه شهدای عزیز است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی بر دوران دفاع مقدس گریزی زد و درباره رشادت ها و گره گشایی ها از جنگ توسط فرزندان رشید استان لرستان و شهدای عزیز هم استانی مطالبی را بیان کرد.

مدیر سازمان دانش آموزی لرستان، در ادامه بحث به معرفی سازمان دانش آموزی پرداخت واز وظایف خود و همکارانش برای نیل به اهداف عالیه سازمان صحبت به میان آورد، سازمان دانش آموزی یک نهاد غیر دولتی عمومی وابسته به آموزش و پرورش است. سازمان دانش آموزی یک تشکل نیست، بلکه مجموعه ای از تشکل هاست. می توان برای این مجموعه ۱۵ تشکل را معرفی کرد، ولی مهمترین این تشکل ها خبرگزاری پانا، تشکیلات پیشتازان و مجلس دانش آموزی است.

در ادامه بحث، این مدیر به بحث در مورد انجام وظایف این تشکل ها پرداخت و گفت: عمده فعالیت‌های ما پیرامون تشکیلات پیشتازان است. این تشکیلات وظیفه تربیت دانش آموزان قوی با آموزش مهارت هایی همچون امداد و نجات ،گره زنی، الوار بندی ،چادرزنی و... برای زندگی در شرایط مختلف است.

محسن امیری خواه در این بخش از صحبت‌های خود اهمیت مهارت‌ها را یادآور شد و تکیه بر آموزش صرفا تئوری را یک نقطه ضعف بزرگ دانست که نتیجه آن را ناتوانی دانش آموزان بعد از فراغت از تحصیل بیان کرد و گفت: دانش آموزان در سازمان دانش آموزی مهارت هایی را می آموزند که در بحران‌ها، خود و خانواده شان را مدیریت می‌کنند. در حادثه سیل پلدختر این مهم به وفور از دانش‌آموزان دیده شد. دانش‌آموزان با مهارت هایی که می آموزند مشکلات خود را حل می کنند، وسایل مورد نیاز زندگی خود را می‌سازند و آموزش آنها به حیطه تئوری ختم نمی‌شود.

در ادامه ریاست سازمان دانش آموزی لرستان، تشکل مجلس دانش آموزی را تشریح کرد و گفت: مجلس دانش آموزی محلی برای تربیت سیاسی دانش آموزان در آموزش و پرورش است. در مجلس دانش آموزی، دانش‌آموزان با روال مدیریت کشور آشنا می شوند در آزمون ها شرکت می کنند و دموکراسی را تمرین می کنند تا بتوانند در آینده در سیستم کشور، خودشان را مدیریت کنند و بر اداره کشور تأثیر مثبت بگذارند.

امیری خواه یادآور شد: در یک سال گذشته اولین مجلس دانش آموزی را با ۱۲۰ عضو پایه‌گذاری کردیم. مجلس دانش آموزی ما برکشیده از ۳۳۰ هزار دانش آموز استان لرستان است. ۳۴۰۰ شورای دانش آموزی در مدارس، در۲۴ منطقه و شهرستان مجلس دانش آموزی و شورای دانش آموزی شهرستانی تشکیل دادیم که در ۱۰ شهرستان مجلس دانش آموزی و در ۱۴ منطقه شورای دانش آموزی را تشکیل دادیم. هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی بعد از سه مرحله انتخابات تشکیل شد و با تمام افتخار به آینده این بچه‌ها امیدواریم.

وی در ادامه گفت: خبرگزاری دانش آموزی(پانا) منحصر به کشور ایران است و در هیچ کشور دیگری خبرگزاری دانش آموزی وجود ندارد، بخشی از کار خبرگزاری پانا پوشش رسانه‌ای و فعالیت‌های رسالت خبری است، ولی رسالت خبرگزاری، تربیت نسل جدید خبرنگاران است تا دانش آموزان در کنار اساتید خود نقش خبرنگاری و مطالبه گری را بیاموزند. ما فقط زمینه را برای شکوفایی استعدادها ایجاد می‌کنیم در این موارد توصیه ها، انتقادات و پیشنهادات عزیزان را پذیرا هستیم و ایده‌های دوستان را به کار خواهیم گرفت.

او سپس موضوع اصلی جلسه را افتتاحیه جشنواره دانش آموزی مداد آبی بیان کرد و گفت: این جشنواره در سه بخش عکاسی، خبر و گزارش خبری، مصاحبه و گزارشگری بین دانش آموزان استان برگزار می شود. از دوستان فعال رسانه‌ای می خواهم پوستر جشنواره و اطلاعات آن را برای دانش‌آموزان منتشر کنند.

امیری خواه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این جشنواره هدف نیست، بلکه وقتی یک جشنواره ارزش پیدا می‌کند که موجب یک تغییر و تحول در افراد شود و ما برای افراد برتر این جشنواره برنامه خواهیم داشت.

در ادامه اصحاب رسانه سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و در پایان جلسه ریاست سازمان دانش آموزی به سوالات و انتقادات و پیشنهادات خبرنگاران پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار