داور حوزه هنرهای نمایشی سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری «فردا»:

برقراری ارتباط مجازی با دانش‌آموزان در این دوره از جشنواره از ابتکارات آموزش و پرورش است

تهران(پانا) - داور حوزه هنرهای نمایشی سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری «فردا» برقراری ارتباط مجازی با دانش‌آموزان در این دوره از جشنواره را از ابتکارات وزارت آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد که داوران با ارتباط زنده با دانش‌آموزان به کشف و مکاشفات تازه‌ای می‌رسیدند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
برقراری ارتباط مجازی با دانش‌آموزان در این دوره از جشنواره از ابتکارات آموزش و پرورش است

اردشیر صالح‌پور سخنان خود را با نقلی از شاهنامه فردوسی در شرح مناظره‌ای میان بزرگمهر حکیم و خسرو انوشیروان آغاز کرد که پرسشی در مورد فرهنگ است و به پانا اظهار کرد: «ز دانا بپرسید پس دادگر که فرهنگ بهتر بود یا گهر، که فرهنگ آرایش جان بود، ز گوهر سخن گفتن آسان بود»، بنابراین فرهنگ پایه، مایه و حیات اصلی یک جامعه است؛ مهم‌ترین ارکان و نهاد و وزارتخانه یک دولت همانا وزارت آموزش و پرورش است که حیات یک ملت از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.»

وی معتقد است که توجه به وزارت آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است، چرا که آینده ما در گرو حمایت و توجه ویژه به این وزارت انسان‌ساز است و افزود: «به گمان من هیچ وزارتخانه ای به منزلت و اهمیت وزارت آموزش و پرورش نیست و امیدوارم که این فضیلت به دقت مورد اعمال نظر قرار گیرد.؛ همه چیز از فرهنگ برمی‌خیزد و لازم است که ما بتوانیم با توجه کافی نسل آینده را از اینجا تربیت کنیم.»

داور حوزه هنرهای نمایشی سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری «فردا» عنوان کرد: «فرهنگ دارای دو بعد است، یک بعد مادی و یک بعد معنوی؛ ابعاد مادی مانند معماری و هرآنچه که جنبه فیزیکال و جسمانی دارد و در بعد معنوی از علم و فرهنگ، تاریخ و آیین اسطوره‌ها سخن می‌گوییم.»

در آموزش و پرورش بخشی به علم و مهارت می‌پردازیم و در سایر بخش‌ها جان‌هایی را تربیت می‌کنیم و خردی را تجربه می‌کنیم که این خرد لازم است به فضیلت،حکمت و در نهایت به بصیرت منجر شود

صالح‌پور در تشریح عملکرد تربیتی در آموزش و پرورش بیان کرد: «در آموزش و پرورش بخشی به علم و مهارت می‌پردازیم و در سایر بخش‌ها جان‌هایی را تربیت می‌کنیم و خردی را تجربه می‌کنیم که این خرد لازم است به فضیلت، حکمت و در نهایت به بصیرت منجر شود. آموزش و‌پرورش علم را یک سکوی پرشی قرار می‌دهد برای خیزش فرزندان به آینده، چندان که در سخنان بزرگان هم می بینیم که آورده اند «درس عشق در دفتر نماند»؛ پس لازم است ضمن این که دانش‌آموز را با آخرین متد علمی روز مجهز می‌کنیم مورد تربیت نیز قرار دهیم؛ بنابراین تربیت مرحله ثانویه ای است که مرحله ای بالاتر در زمینه رشد است.»

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، با اشاره به اهمیت آشناسازی دانش‌آموزان با فرهنگ و هنر گفت: «فرهنگ در واقع انسان‌ها را برای برخورد با جامعه و زندگی آماده‌ می‌کند، پس لازم است دانش‌آموز را با تمام زمینه‌های فرهنگی، هنری، ملی، آئینی و سنتی آشنا کنیم. از این حیث انسانی که از طریق هنر تربیت می‌شود با لطافت عواطف انسانی و آرمان‌های هنر، سلوک و منش ارزش‌های والای مکارم اخلاقی آشنا می‌شود. هنر و آموزه های هنری، روح دانش آموز را برای پذیرش عواطف انسانی آماده سازی می کند و برای تربیت انسانی آگاه به علم روز و دنیای پیرامون خود، محیط‌پذیر و مرتبط با عالم ماورا، بسیار کمک کننده است.»

صالح‌پور، در بخشی دیگر از این گفتگو، نقش معلم را در آماده‌سازی تربیت انسانی بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: «وظایف آموزش و پرورش بسیار دشوار است و موظف است در تمام ساحات و ابعاد دانش‌آموز را آماده کند، در اینجا است که نقش معلم بسیار پررنگ می شود که بالاترین نقش را در کنار خانواده برای این زمینه‌سازی ایفا می کند.»

این مدرس دانشگاه، اضافه کرد: «ما از سه منظر انسان را مورد آموزش قرار می‌دهیم، شناخت جهان درون، شناخت جهان پیرامون و شناخت عالم بالا؛ این سه منظر انگاره‌هایی است که در تربیت سنتی فرزندان ما نیز صورت می‌گرفته و اکنون در نظام آموزشی مدرن نیز از این متد استفاده می شود. مخصوصا در فرهنگ ما که بخش عمده ای از آن نشات گرفته از شعر، حکمت، فلسفه سنتی و آئینی است، یک امر همه جانبه در آموزش و پرورش صورت می گیرد. به همین دلیل بنده برگزاری یک‌چنین برنامه های فرهنگی را به فال نیک می گیرم و بر این موضوع اصرار می ورزم که در کنار آموزش علوم درسی، به مبانی فرهنگ و هنر پراخته شود تا دانش آموز بتواند درون خود را نیز بسازد و معرفتی بیاموزد که از علم آغاز می شود و به حکمت منجر می‌شود.»

وی تصریح کرد: «تلاشی که همکاران ما در حوزه پرورشی وزارت آموزش و‌پرورش می‌کنند، منزلتی کمتر از بخش آموزش علوم صرف ندارد، زیرا که لازم است انسان در تمام ابعاد برای پذیرش معرفت درونی خویش آماده شود و که این دو ساحت مانند دو بال پرنده ای است که به تعالی و اوج‌گیری او‌ در ساحت هستی کمک می کند.»

اردشیر صالح‌پور وظیفه هنرمند را در زمان همه‌گیری ویروس کرونا استفاده از خلاقیت و ابتکار دانست و گفت: «عنصری به نام خلاقیت همواره هم‌پا و همراه هنر بوده و است، به نام ابتکار و‌ نوآوری؛ هنرمند باید بتواند بر حسب شرایطی که ایجاب شده است پیوند و ارتباط خود را با آفرینش های هنری خود ایجاد کند. درست است که این ویروس اهریمنی بسیاری از مناسبات جهان و زندگی ما را خدشه دار کرده است، اما گمان می کنم هنرمند می تواند در هر شرایطی با خلاقیت، ابتکار و آفرینش خود که در ذات جوششی هنر است، به اشکال تازه روی آورد و‌ حتی این ویروس هم نتوانسته ابتکارات هنرمندان را منجر به شکست کند.»

این داور حوزه هنرهای نمایشی سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری «فردا» برقراری ارتباط مجازی با دانش‌آموزان در این دوره از جشنواره نیز یکی از همین ابتکارات دانست و عنوان کرد: «با ارتباط زنده با دانش‌آموزان به کشف و مکاشفات تازه ای می‌رسیدیم. ما ناگزیر به مجهز‌شدن به ابزار تکنولوژی هستیم و کرونا سرعت این نزدیک شدن به جهان دیجیتال آینده را بیشتر کرده است. حتی در دنیای آینده که به سمت نمادهای علمی و دیجیتالی پیش می‌رود، هنر دیجیتال ورود کرده است و ابزار‌ها ماهیت هنر را از بین نبرده است و در خدمت آن وارد شده است.»

صالح‌پور هنر را یک امر فطری، غریزی و ذاتی عنوان و اظهار کرد: «انسان اولیه با استفاده از هنرهای بدوی از خلاقیت ذاتی خود استفاده می‌کرد. هنر باستان ما ویژگی‌هایی دارد که با فطرت انسان مرتبط است و حتی برای انسان معاصر نیز جذابیت دارد. هنرمند مدرن و پست مدرن نیز رجعتی دارد به بعضی از اشکال سنتی و این ارتباط جدایی ناپذیزی است که مانع از ایجاد اشکال هنری نمی شود، زیرا که انسان بطور فطری با خیال و فانتزی خود ارتباط دارد و این خیال منشا شعر، معماری و موسیقی هنرمند شده است. این نوع از فطرت هنری در مدارس هنری به انسان آموخته نشده و در دل طبیعت پیرامون او شکل گرفته است. هنر تعلقاتی است که انسان به طبیعت دارد، مانند فرش ایرانی که نمادی از بوستانی در بزم طبیعت است. انسان زمانی در طبیعت رشد می‌کرد، اما با ورود به زندگی شهری، معادل آن طبیعت را از طریق هنر وارد زندگی خود می کند و طبیعت هنری بشر به دلیل خیال انگیزی انکار ناپذیز است.»

وی پیش‌بینی خود را در مورد آینده هنر در دنیای مدرن چنین بیان کرد: «پیش‌بینی من در مورد آینده هنر این است که همچنان در هر دوره تاریخی تاثیر خود را خواهد داشت و قابل استفاده خواهد بود. هنر اشکال مختلف را به خود می گیرد، اما ذات آن تغییر ناپذیر است، ‌زیرا بر حقیقت انسانی استوار است. انسان ذاتا موجودی است هنرمند که عوامل مختلفی بر این فطرت او تاثیر می گذارد و مبتنی بر خلاقیت او است.»

امیدوارم وزارت آموزش و‌ پرورش در کنار آموزش آخرین دستاوردهای علمی روز به فرزندان ایران، به وسیله برنامه‌های هنری، تربیت روح و روان واجد معرفت و خلق و خوی مهر و مهربانی را در تکوین شخصیت درونی آنها غنی‌سازی کند و جهان ذهن آنها را به سمت زیبایی و کمال پیش ببرد.

این پیشکسوت حوزه هنرهای نمایشی، ذات هنر را لذت‌بهش دانست و‌ افزود: «هنر در وهله اول باید ایجاد لذت کند، نه به شکل ابتذال‌آمیز، اما جنبه آرام بخش را برای مخاطب داشته باشد و این ذات آرمان طلبانه هنر است که در سرشت انسان است. انسانی که همواره به دنبال بهشت آرمانی گمشده خود می گردد که بخشی را در هنر پیدا می کند و در نهایت در بهشت برین به آن می رسد. ذائقه انسان ایجاد هنر می‌کند و منظر و نگاه هنری، همواره هنردوست است و در اشکال مختلف هنری از بین نارفتنی ایجاد می کند.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت آموزش و‌ پرورش در کنار آموزش آخرین دستاوردهای علمی روز به فرزندان ایران، به وسیله برنامه‌های هنری، تربیت روح و روان واجد معرفت و خلق و خوی مهر و مهربانی را در تکوین شخصیت درونی آنها غنی‌سازی کند و جهان ذهنی آنها را به سمت زیبایی و کمال پیش ببرد.

خبرنگار: سمیه نیک‌فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار