رهاسازی آب سدهای دز و کرخه برای تامین آب شرب و حقابه تالاب‌های خوزستان

تهران (پانا) - مدیر دفتر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت از بامداد روز 27 تیرماه جهت افزایش سرعت حرکت آب در رودخانه و افزایش سریع دبی و تراز آب در بازه‌های انتهایی حوضه، دبی خروجی سد کرخه به 160 متر مکعب بر ثانیه و همچنین خروجی سد دز نیز به 140 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۰۰۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
رهاسازی آب سدهای دز و کرخه برای تامین آب شرب و حقابه تالاب‌های خوزستان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی شریفی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به افزایش سطوح کشت‌های غیرمجاز و خارج از برنامه مصوب ستاد خشکسالی استان خوزستان در حوضه کرخه، دبی رودخانه‌های هوفل و نیسان به‌شدت کاهش یافت و مشکلاتی برای تامین آب شرب روستایی و نیز حقابه تالاب و نیاز زیست محیطی رودخانه ایجاد شد. بر این اساس، با محاسبه نیاز دقیق پایین دست و میزان حجم آب لازم برای بازه‌های مختلف رودخانه، برنامه‌ریزی خروجی از سد کرخه انجام شد.

وی اضافه کرد: از 21 تیرماه، 110 مترمکعب بر ثانیه، سپس از 23 تیرماه دبی خروجی به 130 متر مکعب بر ثانیه و از بامداد روز 27 تیرماه جهت افزایش سرعت حرکت آب در رودخانه و افزایش سریع دبی و تراز آب در بازه‌های انتهایی حوضه، دبی خروجی سد کرخه به 160 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات آب شرب روستایی در انتهای رودخانه کرخه به‌خصوص در شاخه نیسان و پایین دست شهرستان سوسنگرد، از هموطنان و کشاورزان شهرستان‌های شوش، کرخه و حمیدیه تقاضا داریم تا با کاهش مصرف آب همکاری لازم جهت تامین آب شرب مردم و نیز احشام در انتهای رودخانه و همچنین تامین حقابه تالاب داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به درخواست کشاورزان شهرستان دزفول مبنی بر تامین آب مورد نیاز کشاورزی طبق الگوی کشت مصوب برای ماه‌های مرداد و شهریور، خروجی سد دز از بامداد روز 27 تیرماه از 120 به 140 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت. با این افزایش خروجی علاوه بر تامین آب مورد نیاز شرکت‌های کشت و صنعت نیشکرو زراعت فصلی مسیر رودخانه دز، حدود 17 هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دزفول در مردادماه به زیر کشت محصولات مختلف تابستانه خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار