جعفری به پانا خبر داد
تهیه و تدوین نیمرخی از شایستگیهای حرکتی نوآموزان
طرح ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرا میشود
تهران (پانا) - مدیر کل تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد طرح ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کنار طرح سلامت جسمانی که ۲۷ سال از سابقه آن در آموزش و پرورش میگذرد با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا میشود.
محمد جعفری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «یکی از برنامههای جدید دفتر اجرای طرح ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان است که کار مشترک بین معاونت تربیت بدنی و سلامت و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خواهد بود.»
وی افزود: «در جوامع امروز که بشر با تغییراتی در سبک زندگی مواجه است و کم تحرکی به او تحمیل شده و فقر حرکتی به عنوان یک معضل جدی به ویژه برای کودکان و نوجوانان است، ارزیابی شایستگی حرکتی از موارد مهم به شمار میآید.»
مدیر کل تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «بررسیهای محققان نشان میدهد که برخی از مشکلات تحصیلی دانشآموزان به دلیل ضعف در وضعیت جسمانی، نگه داشتن قامت در طولانی مدت، خستگی کودک و عدم توجه به درس است.»
جعفری اضافه کرد توجه به موقع به سواد جسمانی، بدنی و حرکتی نوآموزان به عنوان یک راهکار برای حفظ سلامتی جسمانی است لذا برای سنین ۳ تا ۶ سال که سنین طلایی رشد حرکتی کودکان است ارزیابی ویژگیهای حرکتی و نیازسنجی نوآموزان در جهت کیفیت بخشی به اجرای درس تربیت بدنی، ارتقای سواد حرکتی و کشف نقاط ضعف حرکتی موثر است همچنین بستری برای رشد و توسعه ساحتهای تعلیم و تربیت به شمار میآید.»
وی اظهار کرد: «طرح ارزیابی شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کنار طرح سلامت جسمانی که ۲۷ سال از سابقه آن در آموزش و پرورش میگذرد با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا میشود این طرح امسال به صورت پایلوت در مرکز هر استان انجام خواهد شد که در یک پایگاه ۵۰۰ نوآموز (۲۵۰ نوآموز دختر و ۲۵۰ نوآموز پسر) در کنار طرح سنجش سلامت، این طرح را نیز تجریه میکنند.»
مدیر کل تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «ما با اجرای این طرح به دنبال این هستیم که نیمرخی از شایستگیهای حرکتی نوآموزان تدوین کنیم همچنین نرم افزار سواد نوآموزان تهیه خواهد شد تا مشکلات حرکتی نوآموزان پیشگیری شود و برنامه ریزی محتوایی در دورههای مختلف تحصیلی شکل گیرد.»
جعفری گفت: «برای این کار کارگروههایی تشکیل شده است تا یک پرسش نامه فعالیت تربیت بدنی از سوی اولیا پر و آزمونهای مختلف عملی برگزار شود.»
ارسال دیدگاه