فوق تخصص قرنیه مركز آموزشی درمانی فرشچیان:

بیماری قوز قرنیه به هیچ وجه كور كننده نیست

خبرگزاری پانا: فوق تخصص قرنیه مركز آموزشی درمانی فرشچیان گفت: کراتوکونوس یا قوز قرنیه معمولاً در سنین نوجوانی و در سن بلوغ بروز می‌کند که در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می‌کند به طوری كه در کراتوکونوس (قوز قرنیه) شكل قرنیه از حالت گرد یا کروی به مخروطی شکل تبدیل می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دكتر آقایی اظهار کرد: این مسئله غیر‌سیستیك است و ماهیت التهابی ندارد و سبب کاهش وضوح بینایی می‌شود و به صورت غیر‌قرینه در اغلب موارد هر دو چشم را درگیر می‌كند.

وی در مورد علت بروز این بیماری گفت: علت قوز قرنیه مشخص نیست، این بیماری 10 تا 15 درصد زمینه genetic دارد همچنین میزان درگیری زنان و مردان یكسان است.

فوق تخصص قرنیه مركز آموزشی درمانی فرشچیان، مالش چشم‌ را در بحث بیماری‌های آلرژیك چشم عامل ایجاد كننده قوز قرنیه دانست و گفت: اصل بیماری مربوط به تغییرات آنزیمی در قرنیه است كه دارای عوامل ژنتیك و ناشناخته است البته این بیماری همراه بیماری حساسیت بهاره VKC و افراد دارای سندرم داون نیز مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینكه در کسانی که دارای حساسیت فصلی و خارش چشم هستند؛ مالش چشم می‌تواند باعث ایجاد کراتوکونوس شود، گفت: مبتلایان به حساسیت‌‌های بهاره در فصل بهار بیشتر دچار مشكل می‌شوند البته در برخی موارد افراد در تمام طول سال از‌ جمله تابستان و پاییز هموجود دارد و در 25 درصد این افراد قوز قرنیه به وجود می‌آید.

دكتر آقایی در مورد تشخیص بیماری گفت: این بیماری در دوران بلوغ رخ می‌دهد البته در نمونه‌های نادری نیز افراد در 5 سالگی دچار بیماری می‌شوند.

وی شیوع قوز قرنیه را یك نفر در2000 نفر خواند و افزود: این بیماری تا دهه سوم یا چهارم عمر انسان ممكن است پیشرفت كند البته ممكن است قوز قرنیه در بیمار 70 ساله هم پیشرفت كند.

این فوق تخصص قرنیه، تاری دید را از علائم این بیماری دانست و گفت: بیمارانی كه از تاری دید شكایت دارند در مراجعه برای تعیین نمره عینك توسط بینایی‌سنج‌ها متوجه مشكل قوز قرنیه می‌شوند.

وی با بیان اینكه بیماری قوز قرنیه به هیچ وجه كور كننده نیست، اظهار داشت: خوشبختانه این بیماری كور كننده نیست و فرد مبتلا به قوز قرنیه و یا بستگان وی نباید از این موضوع نگران باشند زیرا بیماری بی‌خطر است و عمل پیوند قرنیه نتایج موفقیت‌آمیزی دارد.

دكتر آقایی با اشاره به اینكه امروزه در زمینه تشخیص و درمان قوز قرنیه مشكلی وجود ندارد، تصریح كرد: این بیماری شدت‌های مختلفی دارد و در موارد پیشرفت شدید بیماری پیوند قرنیه انجام می‌شود.

وی در مورد درمان این بیماری نیز گفت‌: اصلاح دید در مراحل ابتدایی بیماری با عینک و سپس با لنز تماسی نرم ممکن خواهد بود، متخصصان در موارد متوسط بیماری از لنز تماسی سخت و حلقه‌های داخل چشم نیز استفاده می‌کنند و در مراحل پیشرفته، پیوند قرنیه انجام می‌شود.

این فوق تخصص قرنیه یادآور شد: در مراحلی که ثابت شد بیماری پیش رونده است، با تاباندن اشعه ماورای بنفش به قرنیه و با استفاده از محلول ویتامین B2 می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: استفاده از اشعه یو وی از سال 2003 وارد مراحل عملیاتی و اجرایی شد به طوری كه با تاباندن اشعه UV-A با طول موج 370 نانومتر و استفاده از ریبوفلاوین (ویتامین B2 ) به چشم افراد دارای قوز قرنیه از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌شود.

پزشك متخصص مركز آموزشی درمانی فرشچیان اضافه كرد: امروزه در دنیا هر بیماری با قوز قرنیه و سن زیر 20 سال تحت تابش این اشعه قرار می‌گیرد و افراد بعد از درمان دید خیلی خوبی دارند و می‌توانند تمام فعالیت‌های عادی و روزمره را داشته باشند.

وی با بیان اینكه مشكل خاصی از نظر وسایل تشخیصی در استان وجود ندارد گفت: دانشگاه باید برای خریداری دستگاه CXL و آمپول‌های گرانقیمت مورد نیاز اقدام كند تا با فراهم شدن این امكانات نیازی به ارجاع بیمارن به تهران نباشد و عمل كراسلینكینگ در استان همدان انجام شود.

دكتر آقایی سن زیر 20 سال را بهترین زمان درمان قوز قرنیه دانست و گفت: مالش چشم یكی از كار‌هایی است كه بیماران دارای مشكل قوز قرنیه باید از آن بپرهیزند همچنین افراد دارای بیماری آلرژی چشمی با مراجعه به پزشك ضمن درمان، وضعیت خود را كنترل كنند.

وی نبود سیستم ارجاع را در رابطه با تشخیص و درمان قوز قرنیه یكی از مشكلات استان دانست و گفت: طبق برآورد‌ها به نظر می‌رسد شیوع قوز قرنیه در همدان زیاد است و از رقم جهانی یك در2 هزار نفر بیشتر است.

فوق تخصص قرنیه مركز آموزشی درمانی فرشچیان ابراز امیدواری كرد كه انجمنی استانی تدارك دیده شود و بیماران از طریق سیستم ارجاع فایل پزشكی تشكیل دهند تا اطلاعات مربوط به میزان شیوع بیماری قوز قرنیه و میزان موفقیت در تشخیص و درمان ثبت و بررسی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار