معاون آموزشی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن:
نگرشی بر روند آموزش در فضای مجازی
رودهن(پانا)- ابزارهای آموزشی داخلی با مشکل کمبود امکانات و نرم افزارهای خارجی با مشکل سرعت اینترنت همراه است که در هر دو مورد دانشآموزان و دبیران با مشکل ارتباطی آموزشی مواجه هستند.
الهام فلسفی معاون آموزشی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن در ارتباط با تفاوت آموزش حضوری و غیرحضوری به پانا اظهار کرد: «مسلما آموزش حضوری تاثیرگذارتر از آموزش در فضای مجازی است، زیرا معلم کنترل و نظارت بهتر و بیشتری روی دانشآموز دارد و در مقابل دانشآموز ارتباط بهتری با معلم خود دارد و از این لحاظ میتوان گفت که آموزش در فضای مجازی با مشکلاتی همراه است. اما از مزایای این نوع آموزش میتوان به صرفه جویی در زمان و نیز هزینه رفت و آمد اشاره کرد، زیرا معلم در منزل درس را ارائه و دانشآموز نیز در مکان خود درس را دریافت میکند.»
او درباره روند پیشرفت ابزارها و نرم افزارهای آموزشی موجود در نظام آموزشی مدرسه گفت: «با شروع کرونا و تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور، ناگزیر به استفاده از ابزارها و نرم افزارهای آموزشی روی آوردیم که در ابتدا آشنایی لازم برای استفاده از این روش وجود نداشت و تنها ابزاری که معلمان داشتند، فقط پیام رسانها بود. اعم از پیامرسانهای داخلی و خارجی که اکثرا از واتساپ استفاده میکردند که با تشکیل گروههای کلاسی معلم از طریق ویس با دانشآموزان در ارتباط بود و یا اقدام به تهیه فیلمهای آموزشی و درسی میکرد که با اشکالاتی از جمله همه گیر نبودن و ایجاد ارتباط آفلاین بین معلم و دانشآموز بود که رفته رفته نرم افزارهایی برای رفع این نوع مشکل بوجود آمد. از جمله ادوبی کانتکت، اسکای روم و بیگبلوباتن که در سراسر جهان از این سه نوع نرم افزار استفاده میشود.»
او ادامه داد: «هرچند این ابزارها برای رفع نواقص ارتباطی راهاندازی شد، اما باز با مشکل سرعت اینترنت، گریبانگیر وسایل اینترنتی بود که مانع از برقراری ارتباط و استفاده دانش آموز از آن فضا میشد.»
فلسفی به دیدگاه مجموعه برای انتخاب نرم افزارهای آموزشی اشاره و بیان کرد: «برای انتخاب نرم افزار مورد نظرمان دستمان باز نبود اما نهایت دقت را در این زمینه مبذول داشتیم که از نرم افزاری در نظام آموزشی استفاده کنیم که فضای واقعی و حضوری را به نوعی تداعی کند یعنی دبیر و دانشآموز رو در رو درس را مبادله کنند و معلم بتواند از دانشآموز درس بپرسد و او در همان لحظه بتواند پاسخگو باشد. این نکته مد نظرمان بود که ارتباط تصویری بین آنها برقرار باشد که این ویژگی در برنامه شاد که آموزش و پرورش ارائه داده بود، وجود نداشت. از جمله نواقص آن سرعت بسیار پایین انتقال پیام بود که پیامها با سرعت پایین و با صرف زمان زیاد منتقل میشد.»
معاون آموزشی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: «تنها نکته مثبت این برنامه تدریس لایو دبیر بود که دبیر میتوانست از آن استفاده کند هرچند آن هم با این مشکل مواجه بود که ارتباط تصویری دانشآموز و دبیر یک طرفه بود و دانشآموز فقط میتوانست کامنت بگذارد و امکان پرسش شفاهی وجود نداشت به همین دلیل ما به فکر نرم افزار و پلتفرمی هستیم که با توجه به مشکلات ذکر شده بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد و کمترین حساسیت را داشته باشد.»
او استفاده از ابزارها و نرم افزارهای جهانی را منوط به داشتن سرعت بالای اینترنت دانست و تأکید کرد:« خوشحال میشویم دانشآموزان بتوانند در سطح گسترده بدون مشکل از امکانات و برنامههای داخلی استفاده کنند.»
فلسفی به طراحان نرم افزارهای آموزشی پیشنهاد کرد: «وقتی مشکلات موجود آموزشی را با تمام مجموعههای سازندهای که در ارتباطیم مطرح میکنیم تقریبا پاسخ همه آنها سرعت اینترنت است که متاسفانه در این زمینه کاری از دست ما بر نمیآید. اما پیشنهاد ما به طراحان داخلی این است که با توجه به شرایط کشور و مناطق مختلف ما نرم افزارها و پلتفرمهارا بومی سازی و طراحی کنند تا بتواند پاسخگوی نیازهای دانشآموزان و دبیران ما در امر اموزش باشند.»
او افزود: «برای استفاده از هر گونه نرم افزار جدید به شکل گروهی و حضوری در مدرسه و به صورت مجازی دوره آموزشی برگزار شود تا با نحوه استفاده آموزشی و آزمونی از آنها آموزش لازم ارائه شود کما اینکه همچنان نیز در حال آموزشهای لازم برای سال جدید هستیم تا کمترین مشکل را در برگزاری کلاسهاو اداره و مدیریت آن داشته باشیم.»
خبرنگار دانشآموز: کوثرشهرباف
ارسال دیدگاه