تغییر رفتار حرفه‌ای کشاورز درسایت پنبه شهرستان نیشابور

نیشابور (پانا)- رئیس سازمان جهادکشاورزی نیشابور از بازدید دوره‌ای کارشناس زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ازطرح ترویجی الگویی پنبه بخش میان جلگه این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تغییر رفتار حرفه‌ای کشاورز درسایت پنبه شهرستان نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، کارشناس پنبه زراعت سازمان طی بازدید از مزارع پایلوت تغذیه و مقایسه ارقام پنبه منطقه میان جلگه شهرستان نیشابور گفت: با توجه به سابقه کشت پنبه در این شهرستان و همچنین علاقه مندی کشاورزان و وجود صنایع وابسته به این کشت، سایت الگویی ترویجی تولیدی پنبه عملیاتی شد.

محمد علی رسول زاده افزود: طرحهای مزارع الگویی جامع تولیدی - ترویجی که با همکاری اداره ترویج وآموزش کشاورزی وزراعت شهرستان نیشابور هرساله درحال تشکیل است، کانون یادگیری بسیار مناسبی برای بازدیدهای ترویجی کشاورزان پنبه کار منطقه است.

وی درباره نحوه آبیاری سایت الگویی پنبه گفت: آبیاری تیپ با هدف ترویج این نوع سیستم آبیاری در سطح15 هکتار از سایت انجام و اجرای آبیاری تیپ در مزرعه سبب کاهش هزینه های آب آبیاری و در مجموع هزینه های تولیدی شد.

وی افزود: در روش آبیاری کرتی وسنتی مزارع پنبه، تعداد و دور مدار آبیاری 6 تا 7 نوبت آبیاری با مدار 12 تا 15 روز است که میزان آب مصرفی در این روش حدود 9500 مترمکعب در هکتار برآورد می شود واین در حالی است که در روشهای نشتی وتیپی این مقدار به حدود 6500مترمکعب تقلیل پیدا می کند.

وی معرفی ارقام جدید و توسعه آن در شهرستان، توسعه مکانیزاسیون در کشت پنبه، صرفه جویی و مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید را از اهداف اجرای سایت الگویی تولیدی ترویجی پنبه عنوان کرد.

رسول زاده ادامه داد: در همین زمینه دو کشاورز پیشرو به نام علی اکبر فتوحی وعلی اکبر عرب یار محمدی به عنوان مجری طرح انتخاب شدند و اهداف طرح در سطح15 هکتار از اراضی این کشاورزان به مرحله اجرا رسید.

وی ثبت مشخصات اعضای سایت و رفتار حرفه ای آنان را یکی از برنامه های در دست اقدام دانست و بیان کرد: آنچه در سایت اتفاق می افتد بیانگر رفتار حرفه ای کشاورز در سایت و میزان بکارگیری توصیه های فنی کارشناسان است که طرح را در پهنه خود به دقت به مرحله اجرا در می آورند تا واقعیات را برای نتیجه گیری و تعمیم آن در آینده به سایر پروژه های پنبه ضبط و ثبت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار