نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان:

انس کودکان و نوجوانان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده جامعه است

تهران (پانا) - مطالعه از روی کتاب آرامش و امنیت خاطر به همراه دارد که مطالعه اینترنتی ندارد. کودکان و نوجوانان اگر والدین را بیشتر در حال مطالعه ببینند، الگو برداری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انس کودکان  و نوجوانان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده جامعه است

روز کتاب کودک ونوجوان فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. انس کودکان و نوجوانان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است.

مریم کلانتریان، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان با توجه به نامگذاری هجدهم تیر به عنوان روز ادبیات کودکان و نوجوانان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «به عقیده من هر گونه متون کلامی و غیرکلامی یا مکتوب که کودک و نوجوان را از دنیای واقعی به دنیای تخیل ببرد و تاثیر روحی ،روانی، عاطفی و شناختی روی مخاطب داشته باشد را می‌توان تعریفی از ادبیات کودک و نوجوان دانست.»

ضرورت جذابیت کتاب‌های کودکان و نوجوانان

او افزود: «جدا از مشکلات فعلی اقتصادی و گرانی کاغذ و پایین آمدن کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان، جذابیت کتاب امروز کودک و نوجوان به دلیل رقابت نشریه‌های مختلف، در حال افزایش است، اما نه صد در صد، دنیای کودک دنیای رنگ‌ها، زیبایی‌ها و سراسر خلاقیت‌‌هااست. وقتی کودک روبه روی خود کتاب می‌گیرد، انتظار دارد دنیای خیالی‌اش با خواندن آن سیراب شده و تخیلش شکوفا شود.»

کلانتریان ادامه داد: «وقتی قصد خرید کتاب کودک داریم مسلما هم محتوا و هم تصویرگری کتاب باید حائز اهمیت باشد؛ یعنی محتوای خوب حتما باید به همراه تصویرگری خوب،گویا و جذاب باشد. چرا که برای کودک، تصویر کلید ورود به خانه امن کتاب است و تصویر است که باعث جذب کودک برای خواندن محتوا و متون می‌شود.»

کتاب‌های کودکان و نوجوانان در گذر زمان

این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان عنوان کرد: «با گذر زمان دیدگاه‌ها و تجارب در این زمینه بیشتر شده و با لمس نقاط ضعف در این حوزه، کارشناسی‌های بیشتری صورت گرفته و تا حدود زیادی به ابعاد گوناگون نیازهای کودک پاسخ داده شده است؛ این نیازهای ظاهری و باطنی اعم از ابعاد، اندازه‌ها، محتواهای گوناگون و طبقه‌ بندی شدن کتب برای گروه‌های مختلف سنی است. نکته مهم دیگر تفاوت ادبیات کودک و نوجوان در دوره قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است، خوشبختانه ادبیات دینی و مذهبی برای این گروه سنی در دوره بعد از انقلاب در قالب‌های ادبی مختلف اعم از داستان، علمی، آموزشی و...که موجب رشد تفکرات و شکوفایی باورهای دینی و مذهبی کودک و نوجوان می‌شود بسیار زیاد شده و تفاوت دیگری که می‌توان بین این دو دوره قائل شد این است که ادبیات این دوره بیشتر بر مبنای شناخت نیازهای جسمی و روحی کودک و نوجوان و نیز بر مبنای فطرت او به رشته تحریر در آمده است و سعی برآن شده تا وجود تشنه کودک و نوجوان را سیراب کند و او را از چهارچوب‌های تحمیلی فرهنگی و اعتقادی در امان نگه دارد.»

کمرنگ شدن نقش کتاب در سبد خانوار ایرانی

نویسنده کتب کودکان و نوجوانان بیان کرد: «متأسفانه فرهنگ کتاب خوانی به دلایل مختلفی از جمله وجود فضای مجازی و طیف وسیع جاذبه‌های آن در خانواده‌ها کمرنگ شده و بعضا فکر می‌کنند به دلیل اینکه زندگی در حال ماشینی شدن است، همه ‌چیز باید به سرعت انجام شود. به نظر من این مشکل ریشه در فرهنگ دارد. مطالب خواندنی و ضروری را باید سرچ کنند تا سرعت مطالعه نیز بالاتر رود، غافل از اینکه مطالعه از روی کتاب آرامش و امنیت خاطر به همراه دارد که مطالعه اینترنتی ندارد. کودک از رفتار بزرگتر الگوبرداری می‌کند، کودکان و نوجوانان اگر والدین را بیشتر در حال مطالعه ببیند و اگر از کودکی به جای بعضی اسباب بازی‌هایی که خشونت را در کودک رواج می‌دهد، کتاب به دست کودک دهیم حتما این عادت نهادینه شده و تا بزرگسالی از او جدا نخواهد شد.»

کلانتریان تصریح کرد: «شخصیت و بسیاری از عادت‌ها از کودکی شکل می‌گیرند. بنابراین بهتر است در کنار اسباب‌بازی کتاب هم در سبد خرید کودک قرار دهیم و بدین ترتیب از دوران نوجوان و جوانی آنها را کتاب‌ خوان تربیت کنیم. در کنار این موارد محیط هم تاثیرگذار است، وقتی بخشی نامحسوس از فضای خانه و یا مدرسه به کتابخانه اختصاص داده می‌شود و یا در انتخاب کتاب‌های مورد نیاز کودک و نوجوان در آن کتابخانه بها داده می‌شود، کتاب و کتاب‌خوانی هم در گوشه ذهن کودک و نوجوان قرار می‌گیرد. من، شما و مسئولان امر باید به کتاب و کتاب خوانی بها داده و ارزش نهادن به آن را در ردیف غیرت و تعصب خود قرار دهیم تا الگوی شایسته برای ترویج این فرهنگ برای کودک و نوجوان باشیم.»

او در ادامه تأکید کرد: «ادبیات صرفا نوشتن جملات و عبارات نیست، بلکه بیان خوب و تاثیرگذار به نوعی ادبیات محسوب می‌شود. برای تربیت یک کودک و یا نوجوان نویسنده، باید به پرورش مهارت بیان و کلام او پرداخت و لطافت کلمات را برایش ملموس کرد. مثلا وقتی کودک یا نوجوان می گوید، هوا آفتابی است، در تکمیل و اصلاح ادبی کلامش به طور مثال بگوییم، چه آفتاب دل انگیزی! چه خورشید تابانی! یا خورشید دست نوازشش را بر سر زمین کشیده! بیان لطیف، احساساتی لطیف به دنبال دارد و احساسات لطیف، قلمی نرم و روان و تاثیرگذار به ارمغان می آورد.‌ باید برای کودک، کتاب داستان و شعر خواند و او را به دنیای تخیل برد و خالق گوشه گوشه این دنیای خیال انگیز کرد. گوش کودک باید پر از واژه‌های ادبی و شعر و آرایه پر شود تا با ذهنی خلاق و پویا قدم در مسیر خلق آثار ادبی و نوشتن بگذارد.»

توصیه به کودکان و نوجوانان علاقمند به نویسندگی

این نویسنده خاطرنشان کرد: «کودکان و نوجوانان عزیز سرزمینم، از دنیای ساختگی و خیالی خود دور نشوید، چرا که دنیای تخیل شما خشت و زیربنای دنیای واقعیتان است. مخترعان و دانشمندان با قوه تخیل خود به واقعیت‌ها رسیدند و ترسیم‌های خیالی خود را به کرسی واقعیت نشاندند. تخیل شما پر از واقعیت‌هایی است که با پرورش آن می‌توانید واقعیت‌هایی زیبا بسازید که جهان به آن نیاز دارد.»

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار