رئیس مرکز ملی خشکسالی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

دمای تابستان امسال بیش از حد نرمال؛ وضع بارش‌ها چگونه است؟

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تشریح وضع بارش‌ها در تابستان امسال اعلام کرد که دمای هوا در این فصل بیش از حد نرمال است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دمای تابستان امسال بیش از حد نرمال؛ وضع بارش‌ها چگونه است؟

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درباره گرمای تابستان امسال اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون دمای متوسط کشور حدود یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال بوده است و در برخی استان‌ها از جمله آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل دمای هوا در این مدت نسبت به میانگین بلندمدت چند درجه افزایش یافته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: بنابراین امسال در کشور تابستان نسبتا گرمی را تجربه می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود، متوسط دمای کشور تا پایان شهریورماه حدود یک درجه بالاتر از حد نرمال باشد.

وی با اشاره به بی‌هنجاری دمایی در برخی مناطق کشور از ابتدای تابستان گفت: دمای غرب و به‌ویژه شمال غرب کشور طی این مدت به‌شدت بالاتر از حد نرمال گزارش شده است و می‌توان گفت که بی‌هنجاری دمایی طی تابستان در غرب و شمال غرب کشور بیشتر خواهد بود و انتظار می‌رود دما بیش از ۲ درجه بیش از حد نرمال و برعکس دمای شرق کشور طی این مدت به نرمال و کمتر از نرمال باشد.

وظیفه فصل تابستان را خشک‌ترین فصل کشور عنوان کرد و درباره وضع بارش‌ها در تابستان گفت: در فصل تابستان تا پایان شهریورماه که سال آبی به پایان می‌رسد به جز نوار شمالی و جنوب شرق کشور در سایر نقاط کشور بارش قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود. بنابراین گاهی بارش‌های پراکنده در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد و مقدار بارش‌ها جدی نیست.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون بارندگی به‌طور جدی کمتر از نرمال بوده است و در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان تا ۸۵ درصد کمتر از حد نرمال بوده است. در بسیاری از نقاط کشور مثل جنوب غرب استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه بارش‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد زیر حد نرمال گزارش شده که عدد بسیار بزرگی است چون این مناطق جزو کانون‌های پُر بارش کشور به شمار می‌روند.

وی درباره پیش‌بینی بارش در پاییز سال آینده گفت: مدل‌های فصلی بیانگر این هستند که بارش‌های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود و در غالب مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی، مقدار بارش‌های پاییزه تا اواسط آذر کمتر از حد نرمال برآورد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار