ضرورت ایجاد محتوای مناسب برای کودک و نوجوان
شهرری(پانا)- هجدهم تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوانان نامگذاری شدهاست، این روز یادآور ضرورت تلاش برای ایجاد محتوای کودکانه است که در نتیجه منجر به افزایش سرانه مطالعه بالا در کشور میشود و خانوادهها نیز به واسطه سرمایهگذاری در ادبیات کودک و نوجوان، فرزندانی ارزشمند، دانا و موفق تحویل جامعه خواهند داد.
محبوب سیدصالحی، دکترای زبان و ادبیات فارسی، در گفتوگو با پانا در خصوص ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: «ادبیات کودک برخلاف تصور عام، فقط کتابها و داستانها نیستند، در واقع هر رسانهای که کودک از دریچه آن اتفاقات، موضوعات و مسائل جهان را دریافت کند، ادبیات کودک محسوب می شود.»
صالحی یادآور شد: «اگر کسی بخواهد وارد زمینه ادبیات کودک و نوجوان شود و قصد او تحصیل در این رشته باشد، سه مسئله مهم وجود دارد که ممکن است، مانع پیشرفت او شود، اولین مسئله بعد اقتصادی است، زیرا محتویات کودک و نوجوان نیاز به تصویرگری مناسب برای سن کودک دارد که این موضوع قطعاً دارای هزینه است؛ مسئله بعدی پخش آثار است که این موضوع نیز مشکلاتی به همراه دارد و سومین مسئله جامعه منفعلی است که ضرورت دارد اثر را دریافت کند؛ زمانی که خانواده اشتیاق به خواندن کتاب ندارد، علاقهای برای خریداری محصولات اثرگذار بر کودک و نوجوان را نیز ندارد که این موضوع منجر به پایین آمدن سرانه مطالعه میشود.»
اثرگذاری محتوای کودکانه بر کودک و نوجوان
این دکترای زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: «دولتهای بزرگ، با توجه به استعمار شبکههای خود میتوانند، به هر گونهای که مدنظر دارند، محتویات شبکهها را به سازش در بیاورند که در نتیجه، ناخودآگاه بر کودک اثر میگذارند و کودک را به طور نامحسوس به سوی هدف خود میکشانند.»
در ادامه با محمد بهاریان دانشجو، دبیر ادبیات فارسی، گفتوگو کردیم، او درباره راهکارهای پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان به پانا اظهار کرد: «الزامی است که مولفان اثری را که خلق میکنند، حس و حال کودکانه داشته باشد، در واقع ضروری است که محتویات کتاب به گونهای باشد که برای کودک و نوجوان قابل فهم باشد و در ادامه موجب رشد شخصیت، خلاقیت و به نحوی قوه تخیل کودک شود.»
بهاریان گفت: «ضروری است که محتویات مربوط به کودک و نوجوان، جنبه تعلیمی داشته باشد که منجر به رشد اجتماعی آنها نیز شده و موثر واقع شود؛ الزامی است که تصاویر این محتویات نیز مناسب باشد، زیرا از تاثیر گذاری بسیاری برخوردار است.»
او یادآور شد: «در ادبیات، کتب و اشعار فارسی، ما میتوانیم گلستان سعدی را که نثر است، بوستان سعدی که نظم است، آرایه ابنسینا، مثنوی و معنوی مولانا و دیدگاه شهید مطهری به عنوان یک معلم را مثال بزنیم، البته که حکایتهای بسیاری است که مطالعه آنها در پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان بسیار موثر است.»
این دانشجو دبیری ادبیات فارسی افزود: «برای تقویت قوه تخیل کودک و نوجوان، شایسته نیست، تمامی محتویات و اصل مفهوم را در اختیار کودک قرار دهیم. الزامی است، بخشی از سوالات کودک را و به اصطلاح سرنخها را در نظر بگیریم که قطعاً کنجکاوی برای کودک پیش میآید و در ادامه موجب علاقه او به محتویات کودکانه میشود. در واقع شایسته است، کتابهای موثر و تاثیرگذار را مورد استفاده قرار دهیم که موجب پیشرفت شخصیت کودک شود.»
خبرنگار دانشآموز: سوگند رفیعی
ارسال دیدگاه