مدیرآفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

ادبیات کودک و نوجوان از نظر ارزش‌های ادبی، تفاوتی با ادبیات بزرگسال ندارد

تهران( پانا)- ۱۸ تیر که در تقویم رسمی ایران به روز ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داده شده است، می‌تواند فرصتی در جهت شناخت بیشتر ادبیات کودک و نوجوان برای تمام اقشار جامعه باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات کودک و نوجوان از نظر ارزش‌های ادبی، تفاوتی با ادبیات بزرگسال ندارد

انسیه موسویان؛ مدیر آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با پانا،درباره علت نامگذاری ۱۸ تیر به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: «روز ۱۸ تیر در تقویم مصادف با درگذشت نویسنده خوب کودک و نوجوان، مهدی آذریزدی است. آذریزدی از نویسندگان مطرح کودک و نوجوان، آثار زیادی برای کودک و نوجوان در حوزه بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کهن انجام داده است. از اثرهای معروف وی می‌توان به مجموعه هشت جلدی قصه‌های خوب برای بچه های خوب اشاره کرد. او چون سهم زیادی در آشنا کردن کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن فارسی داشت، چند سال قبل به پیشنهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز درگذشت این نویسنده توانمند به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شد.»

موسویان در ادامه در مورد ضرورت روز ادبیات کودک و نوجوان این چنین گفت: «در گذشته تصور می شد ادبیات کودک و نوجوان نسبت به ادبیات بزرگسال در سطح نازل تری قرار دارد و ویژگی هایی که در یک ادبیات ناب باید وجود داشته باشد در ادبیات کودک و نوجوان یافت نمی شود. نامگذاری ۱۸ تیر به این نام موجب می‌شود تا توجه بیشتر جامعه نسبت به ادبیات کودک و نوجوان جلب شود و این را ثابت می‌کند که این نوع ادبیات از لحاظ ارزش های ادبی تفاوتی با ادبیات بزرگسال ندارد.»

وی افزود: «در ادبیات کودک و نوجوان چون مخاطب کودک و نوجوان است، حساسیت ها و ظرافت های ویژه ای وجود دارد؛ چون نویسندگان و شاعران مشغول در این حوزه علاوه بر اینکه باید جنبه ها و معیارهای ادبی را رعایت کنند، باید به مخاطب شان به شکل خاصی توجه داشته باشند.»

وی ضمن اینکه مخاطب شناسی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حائز اهمیت دانست، بیان کرد: «نامگذاری چنین روزی به این نام باعث می شود جنبه ها و معیارهای ادبیاتی که مخاطبانش کودکان و نوجوانان هستند بیشتر شناخته شود.»

مدیر آفرینش های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت های کانون در حوزه ترویج کتابخوانی علاوه بر اشاره به اینکه محور تمام فعالیت های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، کتاب است و یکی از مهم ترین وظایف مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تمام استانها امانت دادن کتاب به کودکان و نوجوانان است افزود: «در واقع ما ابتدا سعی می‌کنیم اعضا را با کتاب آشنا و سپس از طریق کتاب آنها را به شرکت در فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی ترغیب کنیم. یکی از برنامه‌های مهم کانون در حوزه ترویج کتابخوانی ایجاد برنامه‌ای با عنوان دو پنجره است. محور اصلی این برنامه نیز کتاب است و شامل نقد و بررسی کتاب توسط بچه ها در حضور شاعر یا نویسنده کتاب های شعر و داستان کودک و نوجوان می شود. ایجاد این برنامه گامی در جهت رواج یافتن فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است.»

او درباره چگونگی انجام برنامه "دو پنجره" خاطرنشان کرد: «در سال های گذشته شاعر یا نویسنده کتاب در شهر مورد نظر حضور پیدا می کرد و کودکان و نوجوانانی که از قبل کتاب را خوانده بودند نقدهای خود را بیان می کردند؛ اما اکنون به دلیل شرایط کرونا این برنامه به صورت مجازی انجام می شود.»

انسیه موسویان درباره برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: «برنامه های کانون برای روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در دو بخش ستادی و استانی انجام می شود. در بخش ستادی، کانون پرورش فکری یک فراخوان کشوری در حوزه بازآفرینی ادبیات کهن با عنوان "آواز ققنوس" برگزار کرد. این فراخوان مختص مربیان کانون و مخاطبان آزاد بزرگسال است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این طرح شرکت کنند.»

موسویان راجع به برنامه های بخش استانی به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، برگزاری یک سری فعالیت هایی در تمامی استان های کشور از جمله نشست‌های تخصصی ادبی، شعر خوانی، عصر شعر، ایستگاه مطالعه، شاهنامه خوانی، مخاطب شناسی شعر نوجوان، بررسی ویژگی های شعر نوجوان، نقد و بررسی کتاب های مهدی آذریزدی توسط مربیان و اعضا، معرفی شخصیت و کتاب های مهدی آذریزدی، نشستی با عنوان شعر و لبخند با حضور یکی از شاعران حوزه ی ادبیات کودکان، نشستی با عنوان "کتاب ها پرنده اند"، مهرواره اقلیم قلم و اختتامیه مهرواره "طنز یک وعده لبخند" را بیان کرد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مهسا عزتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار