رقیه عیدی خطیبی*

در انتخاب همسر عجولانه عمل نکنید

در انتخاب همسر باید به ویژگی‌های مثبت و منفی در فرد مقابل توجه داشت و دانست که همه ویژگی‌ها در سطح افراطی می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود آورند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
در انتخاب همسر عجولانه عمل نکنید

در انتخاب همسر، شناخت ویژگی های طرف مقابل حائز اهمیت فراوانی است. ویژگی های مثبت زیادی مثل اجتماعی بودن، منظم بودن، شجاعت و شهامت، خوش سخن بودن و... وجود دارند که در کنار سایر ملاک ها، از معیارهای افراد در انتخاب همسر به شمار می روند؛ اما باید توجه شود همانطور که وجود برخی ویژگی های منفی در فرد مورد نظر می تواند انتخاب شما را تحت تاثیر قرار بدهد، داشتن برخی ویژگی های مثبت در یک حد خاصی نیز می تواند مشکل محسوب شود. به عبارتی مشاهده اولیه یکسری ویژگی های مثبت در فرد مورد نظرتان نباید شما را به اشتباه بیندازد و باعث شود عجله کنید و موارد مهم را نادیده بگیرید.

انواع اختلالات شخصیتی را به خوبی بشناسید

مثلا شجاعتی که در آغاز رابطه در محبوبتان می بینید و شیفته این شجاعت می شوید ممکن است نمودهای غیرعادی داشته باشد، متهورانه و بدون بررسی های جوانب موضوع و پیامدهای آن انجام شود و در نتیجه نشانه اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد. پرشوری ، پرانرژی بودن و هیجانات شدید عاشقانه که اغلب تاثیر گذار و مجذوب کننده هستند، می تواند نشانه اختلال شخصیت مرزی هم باشد؛ به طوری که این هیجانات بعد از مدتی با همان شدت جای خود را به هیجانات منفی و رفتارهای مخرب بدهند. از موارد دیگر اینکه سکوت و آرامش همیشه نشانه پختگی و وقار نیست، ممکن است نشانه اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی هم باشد و یا اگر شیک پوشی و خوش صحبتی و جذابیت ظاهری و اجتماعی بودن و سلیقه متفاوت و به روز بودن همسر آینده تان برایتان مهم است حواستان باشد که جذب افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی نشوید.

باید از افراط و تفریط دوری کرد

تمایل محبوبتان به اینکه بداند کجا بودید، با که بودید، کجا می روید و با که می روید و یا حساسیت او به در دسترس نبودن شما همیشه نشانه شدت علاقه و میزان نگرانی او در مورد شما نیست می تواند نشانه اختلال شخصیت پارانویید یا شکاک هم باشد. همینطور منظم و مرتب و دقیق بودن، به موقع سر قرار حاضر شدن و پیروی از یک سری اصول و قواعد مشخص در زندگی، ویژگی های خوبی هستند اما در یک سطح افراطی می توانند نشانه اختلال شخصیت وسواسی جبری هم باشند. علاقه شدید به مسائل ماورایی مثل حس ششم، قدرت ذهن وغیره نشانه فرهیختگی و کمال و تعالی و معنویت نیست بلکه در مواردی ممکن است نشانه اختلال شخصیت اسکیزوتایپال باشد. اعتماد به نفس بالا، ابراز قدرت و توانایی، انتخاب بهترین ها در زندگی مثل بهترین رستوران، بهترین لباس، بهترین پزشک بسیار جذاب هستند اما می تواند نشانه اختلال شخصیت خود شیفته هم باشد. سر به راه بودن، راهنمایی خواستن در تصمیمات، تحمل بالا حتی در مقابل پرخاشگری دیگران و صبوری همسر آینده شاید برای عده ای بسیار مهم باشد اما می تواند نشانه اختلال شخصیت وابسته هم باشد.

بنابراین نکته مهم و مورد نظر در این گفتار این است که چون اختلالات شخصیت به سختی درمان می شوند و زندگی با این افراد هم بسیار طاقت فرسا است، لازم است در انتخاب همسر، عجولانه عمل نکنید و حتما فرصت کافی برای بررسی و شناخت به خودتان بدهید. مراجعه به یک روانشناس که تخصص لازم در زمینه مشاوره پیش از ازدواج هم داشته باشد بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس موسسه جامع روانشناسی*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار