اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

افزایش شهرهای قرمز در کشور؛ موج پنجم کرونا آغاز شد

تهران (پانا) - آغاز موج پنجم کرونا در ایران، افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، افزایش شهرهای قرمز، تغییر ساعت کاری ادارت و اعتراض کنکوری‌ها به سوالات آزمون بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش شهرهای قرمز در کشور؛ موج پنجم کرونا آغاز شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون دو میلیون ۹۶۷ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که سه هزار و ۳۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دُز رسید.

۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز کرونایی

در هفته‌ای که گذشت، آخرین رنگ بندی کرونا در کشور اعلام شد و بر اساس آن ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار می‌گیرند. طبق رنگ‌بندی که در اپلیکیشن ماسک منتشر شده است، علاوه بر شهرستان‌های قرمز قبلی، شهرستان‌های عجب شیر در استان استان آذربایجان شرقی، اصفهان و کاشان در استان اصفهان، کرج در استان البرز، ایلام در استان ایلام، دشتستان، کنگان در استان بوشهر، رباط کریم، شهریار، پیشوا در استان تهران، مشهد در استان خراسان رضوی، شیروان در استان خراسان شمالی، چابهار در استان سیستان و بلوچستان، شیراز در استان فارس، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر در استان مازندران، جاسک در استان هرمزگان، فارسان و لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، شهربابک در استان کرمان، بویراحمد در استان کهگیلویه و بویر احمد، رشت در استان گیلان و بافق و بهاباد در استان یزد در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. همچنین بر اساس آخرین آمار رنگ‌بندی کرونا در کشور، ۱۲۰ شهرستان قرمز، ۱۸۲ شهرستان نارنجی و ۱۴۶ شهرستان زرد هستند.

تهران قرمز شد

از ابتدای هفته تهران بزرگ و اکثر شهرهای تابعه استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و محدودیت‌های طرح مدیریت هوشمند متناسب با شرایط سوش جدید ویروس کرونا، موضوع نحوه فعالیت ادارات، کارکنان و مراکز تجاری، بازرگانی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین ترددها، به مبادی ذیربط جهت اجرا ابلاغ شد.

بحران در هورالعظیم

تالاب بین‌المللی هورالعظیم که از رودخانه کرخه وشاخه‌های آن تامین می‌شود علاوه بر اینکه محلی برای امرار معاش جوامع روستایی منطقه به شمار می‌رود،‌ به عنوان زیستگاه اصلی ماهیان بومی، گاومیش‌ها و سایر گونه‌ها است. این تالاب، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق واقع شده است اما اکنون خشکسالی و تامین نشدن حق‌آبه تالاب،‌ مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را رقم زده است. در هفته‌ای که گذشت انتشار ویدئویی کوتاه از تلف شدن جمعیت زیادی از ماهیان در تالاب هورالعظیم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همچنین فعالان محیط زیست روبرو شد. آنگونه که محمدجواد اشرفی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته است، تصاویر اتلاف ماهیان در تالاب هورالعظیم مربوط به بخش عراقی تالاب است و در حوزه ایرانی تالاب رخ نداده است. مدیرکل محیط زیست استان خوزستان اضافه کرد: بنابراین متخصصان آب بر این موضوع صحه می‌گذارند که در شرایط خشکسالی بخشی از تالاب هورالعظیم خشک می‌شود اما این خشک شدن برای همیشه نیست. در سال آبی بعد اگر شرایط نرمال باشد تالاب احیا می‌شود. در واقع تالاب‌ها در طول میلیون‌ها سال که از عمرشان می‌گذرد همیشه این پروسه را طی کرده‌اند.

تغییر ساعت کاری ادارت

در پی افزایش دما در تابستان، استانداری تهران در هفته‌ای که گذشت تصمیم گرفت برای صرفه‌جویی در مصرف برق ساعت کاری ادارات را تغییر دهد. آنگونه که غلامرضا عباس پاشا اعلام کرده است ساعت کاری ادارات به ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ تغییر کرد. به گفته وی، ادارات و سازمان‌های دولتی در روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود.

حریق جنگل‌های «نانه ویژه»

با شروع فصل تابستان، حریق جنگل‌های کشور نیز شروع شده است و بسیاری از عرصه‌های جنگلی تحت تاثیر آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند. در هفته‌ای که گذشت، جنگل‌های «نانه ویژه» شهرستان پاوه دچار حریق شد. آشنا حسن‌زاده، رئیس انجمن محیط زیستی ژیوای پاوه درباره حریق جنگل‌های «نانه ویژه» در شهرستان پاوه اظهار کرد: حریق مناطق «نانه ویژه» پس از 12 ساعت با کمک نیروهای مردمی و اعضای انجمن ژیوای مهار شد. در جریان مهار آتش سوزی یک بالگرد نیز با هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه به منطقه اعزام شد که البته در بحث اجرا کمک چندانی به مهار آتش‌سوزی نکرده است. با توجه به حریق سال‌های گذشته،‌ پیش‌بینی می‌شود 400 هکتار وسعت حریق باشد.

دستور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری علت قطعی‌های مکرر برق

در پی قطع مکرر برق در کشور، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دادستان کل کشور را مأمور پیگیری علت قطعی‌های مکرر برق کرد. در نامه رئیس قوه قضاییه به حجت‌الاسلام منتظری آمده است: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.»

تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه

مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضایی برگزار شد. در این مراسم که بدلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور تعدادی از مسئولان عالی کشور برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و قضایی حضور داشتند.

اعتراض کنکوری‌ها به سوالات آزمون

بزرگترین آزمون سراسری کشور طی روزهای 9 تا 12 تیرماه برگزار شد و در این آزمون یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب به رقابت پرداختند. کنکور 1400 در حالی برگزار شد که دانش‌آموزان کشور برای دومین سال متوالی با شرایط پاندمی کرونا مواجه بودند. هر چند به گفته ابراهیم خدایی،‌ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان کنکور امسال نسبت به سال گذشته با کاهش 35 هزار نفری روبرو بوده و امید برای جذب در دانشگاه‌ها افزایش یافته است اما فرایند طراحی سوالات کنکور مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان گروه‌های آزمایشی قرار گرفت. فاطمه زرین‌‌آمیزی،‌ سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره طراحی سوالات کنکور اظهار کرد: «در کنکور امسال از کل گروه‌های آزمایشی نزدیک ۵۰ درس امتحان گرفته شده است و در ۴۸ درس سوالات آزمون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ساده‌تر شده است اما درس ریاضی نسبت با سال گذشته دشوارتر بوده است.» سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعتراض داوطلبان کنکور به نحوه طراحی سوال در آزمون سراسری گفت:‌ «در اعتراض‌های مطرح شده دو مطلب پررنگ است دو سوال از ۵۵ سوال ریاضی خارج از کتاب طرح شده است و بقیه سوالات نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است. البته فکر می‌کنم این مساله بیش از حد بزرگنمایی شده است و با تراز کردن سختی و آسانی مواد امتحانی،برطرف می‌شود و چنانچه سوالی خارج از چارچوب درسی باشد بررسی می‌شود و اگر چنین باشد حذف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار