رئیس مرکز بهداشت خوزستان :

مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بیماری‌های هاری، تب مالت، سالک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند

اهواز (پانا)- رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به روز مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام، گفت مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، بیماری‌های هاری، تب مالت، سالک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بیماری‌های هاری، تب مالت، سالک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند

سید محمد علوی در نشست خبر ی با رسانه ها در همین خصوص افزود: بیماری هاری یکی از بیماری های ویروسی خطرناک است که اهمیت این بیماری، در میزان کشندگی صد در صدی آن است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به توصیه هایی در صورت گاز گرفتگی حیوانات بخصوص سگ، گفت: در صورتی که فردی دچار گاز گرفتگی حیوانات شد باید سریعا نسبت به شستشوی فوری زخم با آب و صابون پس از گزش به مدت 15 تا 20 دقیقه بکند، بنابراین پس از هر گونه حیوان گزیدگی مراجعه فوری به مرکز درمان پیشگیری هاری ضروری است. تزریق واکسن و سرم ضد هـاری و همچنین درمان زخم با آنتی بیوتیک طبق نسخه پزشک از اهم اقداماتی است که در این مراکز انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماری تب مالت از جمله بیماری‌های مهم دیگر قابل انتقال بین حیوان و انسان است که در حیوان موجب سقط جنین، نازایی، عدم باروری و موارد دیگر می شود. در برخی موارد نیز سبب مرگ حیوان و عوارض جانبی دیگر می شود. این بیماری در انسان معمولا موجب تب، تعریق، ضعف و بی حالی و درد مفاصل و کمرد دردکاهش وزن می شود. گاه باعث افسردگی واختلالات روانی یا تب های طول کشیده می شود.

او ادامه داد: انسان از طریق تماس مستقیم با دام و فرآورده های دامی و مصرف فرآورده های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه بخصوص پنیر تازه به این بیماری می شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت، عنوان کرد: جدی گرفتن آموزش ها از سوی مردم در خصوص عدم مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، جوشاندن شیر به مدت زمان کافی، پرهیز از مصرف شیرینی حاوی خامه غیر پاستوریزه، مصرف بستنی پاستوریزه (در صورت علاقه به بستنی سنتی باید از مراکزی که تحت نظر بهداشت و با شیوه بهداشتی بستنی تهیه می‌کنند، اقدام کرد) و واکسیناسیون دام ها تحت نظارت اداره دامپزشکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

علوی با بیان اینکه بستنی های سنتی غیر بهداشتی قابلیت انتقال تب مالت را دارند، تصریح کرد: باتوجه به مصرف بستنی های سنتی در خوزستان و احتمال استفاده از خامه غیر پاستوریزه در این محصولات، مردم باید به این موضوع توجه کنند واز مراکزی بستنی سنتی تهیه شود که کاملا تحت نظر بهداشت سلامت بستنی تایید شده باشد زیرا بستنی های تابستانه و شیر و خامه به کار رفته در آنها قابلیت انتقال تب مالت به انسان را دارند. با توجه به فصل گرما و استفاده زیاد از بستنی های سنتی امکان ابتلای به تب مالت هم بیشتر می شود.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه باکتری تب مالت در خامه و بستنی از ماندگاری طولانی برخوردار است، بیان کرد: بستنی به عنوان یکی از منابع آلوده پنهان تب مالت به شمار می رود. در فصل بهار و تابستان که در واقع فصل زایمان و شیردادن دام ها است، احتمال همه گیری تب مالت هم افزایش می یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماری سالک از طریق گزش پشه‌ی خاکی آلوده، به انسان منتقل می شود.ساکنان مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

او افزود: سالک انواع مختلفی دارد که شامل سالک پوستی و سالک احشایی می شود؛ علامت اصلی بیماری سالک پوستی زخم‌های بدون درد در پوست است. علائم پوستی ممکن است چند هفته پس از گزش پشه‌ی آلوده ظاهر شود. با این وجود، گاهی اوقات علائم برای مدت طولانی ظاهر نمی‌شوند.

علوی افزود: در بیشتر موارد علائم سالک احشایی دو تا شش ماه پس از وقوع عفونت آشکار می‌شوند. کاهش وزن، ضعف، تبی که هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه دارد، بزرگ شدن طحال، بزرگ شدن کبد، کاهش تولید سلولهای خونی، خون‌ریزی، سایر عفونت‌ها و تورم غدد لنفاوی علائم از نشانه‌های رایج این نوع بیماری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سالک بیان کرد: جدی گرفتن آموزش ها از طرف مردم و رعایت اقدامات پیشگیری کننده، دفع مستمر و بهداشتی زباله و فضولات حیوانی و عدم تلنبار مصالح ساختمانی یا زباله، نصب توری جلوی درهای ورودی و پنجره‌ها، ترمیم شکاف و درزهای دیوارها در مناطق مسکونی، اجتناب از رفتن به مناطق آلوده بیماری سالک، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه، جدا سازی آغل حیوانات اهلی از خانه‌های مسکونی و بهسازی کف، دیوار و سقف محل نگهداری دام، استفاده از قلم دافع حشرات در ساعات فعالیت پشه خاکی (غروب آفتاب ) و استفاده از پشه بند معمولی با سوراخهای ریز یا آغشته به سم حشره کش هنگام خوابیدن در فضای آزاد از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سالک هستند.

علوی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در انسان بیش از 50 درصد مرگ و میر دارد. این بیماری از طریق نیش کنه آلوده و تماس انسان با خون و لاشه حیوان آلوده منتقل می‌شود.

اودر ادامه یادآور شد: تب ناگهانی و شدید، ضعف، سردرد، درد شدید در ناحیه پشت و کمر و بی اشتهایی از علائم ابتلا به این بیماری هستند. در موارد شدید و مرگبار احتمال خونریزی از لثه، بینی، ریه‌ها، روده و رحم نیز اتفاق بیافتد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:برای پیشگیری از این بیماری از کشتار دام در معابر عمومی و انظار مردم و در مراسم‌ (ورود حجاج و زائرین عتبات عالیات) و از تماس با لاشه، خون و ترشحات دام پرهیز شود.

علوی تاکید کرد: افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری (قصاب و سلاخ ) در هنگام ذبح باید از وسایل حفاظت فردی استفاده کند و در کشتار دقت کافی داشته باشند و از تماس با خون و ترشحات دام پرهیز کنند. همچنین باید بهسازی محل های نگهداری دام انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در صورت بروز علائم بیماری سریعاً باید فرد به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کند تا اقدامات درمانی برای وی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار