نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد

بررسی طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس

تهران (پانا) - نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت طرحی را در کمیسیون فرهنگی تحت عنوان اقتصاد فرهنگ و هنر در دست بررسی داریم که بسیاری از مشکلات هنرمندان در آن دیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۷۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در مجلس

به ‌گزارش ایسنا، غلامرضا منتظری در نشست با جمعی از نخبگان و فعالان هنر و رسانه مشهد، اظهار کرد: هر سال در روز خبرنگار مشکلات خبرنگاران مطرح می‌شود، اما دغدغه خبرنگاران در نگاه مدیران مسئله نیست، بلکه موضوع است. اگر دغدغه خبرنگار مسئله باشد باید حل شود و حل مسئله سخت است. چه خوب می‌شود که در روز خبرنگار سرمان را بالا گرفته و بگوییم‌ اگر خبرنگاران ۱۰ مشکل داشتند، اکنون به دو مشکل کاهش یافته است. نگاه ما نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مسئله‌محور است و با پیگیری طرح نظام جامع رسانه و مطبوعات به دنبال این موضوع هستیم.

وی در رابطه با انتظارات هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از مجلس شورای اسلامی، افزود: در میان انتظاراتی که از عرصه فرهنگ داریم، با اعتبارات رابطه معناداری وجود ندارد. نمی‌خواهیم بگوییم که حوزه فرهنگ را پول تشکیل می‌دهد، اما نقش‌آفرینی از الزامات فرهنگ و هنر است ‌که امکانات و اعتبارات می‌خواهد. بخشی از انتظارات هنرمندان مرتبط با مأموریت مجلس است و بخشی از آن خارج از مأموریت مجلس است، اما دغدغه، مطالبه و درد است که باید برای درمان آن فکر شود. تا زمانی که به حوزه کادرسازی و آموزش نیرو که یک موضوع زیربنایی است توجه نکنیم، سخن از تحول در هنر شعاری بیشتر نخواهد بود. اکنون هرچه جلوتر می‌رویم چهره‌ها و شخصیت‌های تراز اول را کمتر در جامعه مشاهده می‌کنیم.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تربیت و آموزش نسل جوان، تصریح کرد: اگر آموزش وجود نداشته باشد، جشنواره‌های امسال ما با سال‌های گذشته تفاوتی نخواهد کرد و محور آموزش باید نسل جوان باشد. اگر به دنبال تحول در سینما، تئاتر، موسیقی و ادبیات هستیم باید سرمایه‌گذاری بر روی نسل جوان اتفاق بیفتد. البته بخش خصوصی در حوزه فرهنگ برخی مخاطراتی را دارد و در جهان نیز سپردن فرهنگ به بخش خصوصی مرسوم نیست، چراکه موضوع اندیشه در میان است و حاکمیت نسبت به اندیشه مسئولیت دارد، اما تصدی‌گری هم اتفاق خوبی نیست که دولت به صورت کامل فرهنگ را پیش ببرد و بدون بخش خصوصی، دولت موفق نخواهد بود.

منتظری با اشاره به طرح اقتصاد فرهنگ و هنر، ادامه داد: طرحی را در کمیسیون فرهنگی تحت عنوان اقتصاد فرهنگ و هنر داریم که خیلی از مشکلات هنرمندان در آن دیده می‌شود و باید توسط هنرمندان به ما کمک شود و دغدغه‌ها بیان شود تا طرح کامل شود. اعتقاد دارم که شأن هنر فراتر از این است که شغل محسوب شود، اما به خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی اصرار وجود دارد که هنر شغل محسوب شود و هنرمند بتواند سرش را بالا بگیرد و بگوید هنرمند است که به این موضوع نیز در طرحی که داریم، خواهیم پرداخت‌.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات جدید دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، احصاء کل قوانین فرهنگی و هنری مجلس از ابتدا تا کنون با هدف آسیب‌شناسی است، تا متوجه شویم که کدام قوانین دیگر کارکرد خود را از دست داده، کدام قوانین نیازمند بازنگری است و کدام قوانین نیازمند تجدید نظر و تصویب قانون جدید است. هنرمندانی که به مدد تجربه دریافتند که برخی قوانین کارآمد نیست و یا خلاء قانون احساس می‌کنند، به ما پیشنهاد کنند تا در دستور کار قرار دهیم.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اختصاص بودجه‌های مربوط به هنر، عنوان کرد: قبول داریم که بودجه سینمای ایران کافی نیست و کل بودجه سینمای ما با بودجه فیلمی مانند سیصد برابری می‌کند و اعتبارات باید تقویت شد، اما امسال با تمام مشکلاتی که وجود داشت، کمیسیون فرهنگی مجلس در حد توان در حوزه صندوق حمایت از هنرمندان گام خوبی برداشت. در حوزه نشر و مطبوعات که یارانه کاغذ را شامل می‌شد نیز با اینکه پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰۰ میلیارد بود، ۳۰۰ میلیارد به آن اضافه کردیم و ۴۰۰ میلیارد برای این امر اختصاص دادیم. امسال نیز حدود ۷۰۰ میلیارد برای موسسات فرهنگی و هنری اختصاص دادیم که البته آن را هدفمند کردیم و در حال نوشتن آیین‌نامه برای آن هستیم تا بیهوده هزینه نشود و هر موسسه فرهنگی که بخواهد بودجه دریافت کند باید کارنامه خود را ارائه کند و خروجی کارش را شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار