گفت و گویی با یک داوطلب کنکورسراسری:

کنکور آزمونی بزرگ

قرچک(پانا)- بعضی داوطلبان به جای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و تلاش‌مداوم، در طی سال‌کنکور دائما به مقایسه خود با دیگران می‌پردازند که این عمل باعث تشدید اضطراب و کاهش اعتمادبنفس می‌شود‌.

کد مطلب: ۱۱۹۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کنکور آزمونی بزرگ

زینب‌ فراهانی داوطلب‌کنکور سراسری 1400 در گفت و گو با پانا رقابت‌های‌ ناسالم را عاملی در تشدید استرس‌‌ داوطلبان دانست و گفت : کنکور آزمونی است که داوطلب در قیاس با دیگران سنجیده می‌شود نه در قیاس با خودش، این مسئله فشارروانی را برای داوطلب ایجاد می‌کند. با وجود مشکلات‌فراوان کنکور به ما یاد می‌دهد بدون توجه به اطراف فقط تلاش‌کنیم چراکه مقصدی دلپذیرتر از موفقیت وجود ندارد.

فراهانی داشتن برنامه‌ و هدف‌گذاری را در کاهش اضطراب موثر دانست و ادامه داد: موفقیت در کنکور با یک برنامه، نظم و باور و نهایتا" نیروی‌ پشتکار که این فاکتورها را به فعلیت می‌رساند، حاصل می‌شود. در واقع مقایسه خود با دیگران نه‌ تنها در کنکور بلکه در تمام طول‌ زندگی اشتباه است و به انسان حس‌ پژمردگی می‌دهد چراکه هرکسی توانایی‌هایی دارد که باید در جهت به کمال رساندن آن بکوشد.

او عنوان کرد: استعداد یک‌ ماهی در شناکردن است و نمی‌توان انتظار داشت ماهی بتواند با مهارت هرچه تمام‌تر از درخت بالا برود، پس وقتی خودمان را با کسی مقایسه‌ می‌کنیم باعث می‌شود برجستگی‌های توانایی شخصیت‌ خود را نبینیم و حتی سرکوب کنیم و همین امر باعث به وجودآمدن انواع اضطراب‌ و بی‌انگیزگی می‌شود.

فراهانی درباره استرس داوطلبان کنکور تصریح کرد: به صورت‌کلی وقتی قرار است یک موضوع‌ مهم در زندگی رخ دهد انسان ناخودآگاه دچار استرس‌ مفید و شیرین می‌شود، حتی زمانی‌که یک میهمانی خیلی‌ مهم در پیش دارید؛ یک استرس‌شیرین درشما پدیدار می‌شود که سبب می‌شود شما تدارکاتی را برای آن مهمانی مدنظر بگیرید. استرس‌ مفید محرکی درجهت بلند شدن و تلاش‌کردن است، اما استرس بیش‌ از حد مخرب و ویرانگر است که از نظر من نامش اضطراب و ترس می‌شود چرا که قدرت تصمیم‌گیری و عملکرد را از انسان سلب می‌کند.

او افکار بیهوده و بزرگ‌کردن نقاط‌ ضعف را عامل تشدید استرس دانست و اشاره‌کرد : اضطراب ناشی از فکر کردن‌های مداوم به گذشته یا آینده است،مثلا داوطلب مدام به گذشته فکر می‌کندکه عملکردی مطابق ایده‌آل‌هایش نداشته و یا به اینده فکر می‌کندکه سرانجام موفق میشودیا خیر.

این داوطلب‌کنکور در لحظه زندگی‌کردن را امری‌مهم دانست و گفت: سعی‌ می‌کنم در لحظه زندگی کنم و به این فکر کنم که آینده حاصل تمام‌ لحظاتی است که اکنون آن را هدر می‌دهم، پس این باعث می‌شود که در لحظه زندگی کنم و در مورد نقاط ضعفم، آموختم که به جای‌ ترس از آنها در دلشان بروم و آنها را به نقاط‌ قوت تبدیل کنم.

او تأکید کرد: وقتی روی خود شناخت پیدا کنیم ،نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و با نقاط ضعف مقابله‌کنیم پس دیگر آن اضطرابی و استرسی که مخرب است از بین می‌رود.

خبرنگار دانش‌آموز: راضیه‌یوسفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار