جایگاه فیلم کوتاه در اکران (۷)

ورود ممیزی‌ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده

چالش «فیلم کوتاه» تسلط نگاه حاکم در سینمای بلند بر فیلم کوتاه است/ «هنر و تجربه» طیف جدیدی از تماشاگران فیلم کوتاه ایجاد کرد

تهران (پانا)- نواب محمودی معتقد است در سال‌های اخیر ورود ممیزی‌ها به عرصه فیلم کوتاه و ابزارزدگی فیلمسازهای کوتاه تا حدود زیادی این سینما را نیز دچار تغییر و به نوعی پسروی کرده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
ورود ممیزی‌ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده

نواب محمودی فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با پانا، جایگاه سینمای کوتاه ایران را از سینمای بلند موفق‌تر ارزیابی کرد و گفت: «به اعتقاد من، در حال حاضر هم از منظر حضورهای موفق بین‌المللی و هم نگاه نو و متفاوت فیلمسازها، سینمای کوتاه از سینمای بلند ایران پیشروتر و موفق‌تر عمل کرده است.

وی همچنین درباره جایگاه جهانی مورد قبول فیلم کوتاه توضیح داد: «نگاه متفاوت و به دور از محافظه‌کاری‌های معمول سینمای بلند و عطش فیلمسازهای کوتاه برای تجربه در عرصه‌های مختلف، شاید مهم‌ترین دلیل به دست آوردن این جایگاه مقبول باشد؛ هرچند در سال‌های اخیر ورود ممیزی‌ها به این حوزه و ابزارزدگی فیلمسازان کوتاه تا حدود زیادی این سینما را نیز دچار تغییر و به نوعی پسروی کرده است.»

محمودی که به عنوان مدرس فیلنامه‌نویسی و کارگردانی نیز در انجمن سینمای جوان لاهیجان تدریس می‌کند، به شرایط سخت ساخت فیلم کوتاه نیز اشاره و عنوان کرد که فیلم‌هایش را در شرایط سخت و با بودجه خیلی کم ساخته است.

وی در مورد اینکه آیا حضور در جشنواره‌های داخلی چه خارجی، غایت فیلمسازهای کوتاه است یا خیر، گفت: «در هر صورت شاید مهمترین عرصه عرضه و نمایش و کسب موفقیت برای فیلم کوتاه همین جشنواره‌ها هستند و فیلمسازهای سینمای کوتاه بعد از موفقیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی عموماً با آسایش بیشتری می‌توانند به فیلمسازی ادامه دهند. هر چند امروزه با ورود پلتفرم‌های مختلف خارجی و داخلی در عرصه نمایش فیلم کوتاه، بازار مالی کوچکی هم برای این حوزه ایجاد شده است.»

این مدرس فیلمسازی، چالش «فیلم کوتاه» را تسلط نگاه حاکم در سینمای بلند بر فیلم کوتاه دانست و تاکید کرد: «همیشه در هر عرصه‌ای از هنر به ویژه سینما، تجاری‌سازی و ورود به حوزه عرضه عمومی چالش‌هایی را به وجود خواهد آورد اما چیزی که چالش فیلم کوتاه خواهد بود کمّیت نیست، چون در حال حاضر فیلم کوتاه در تولید رکورد دار است. مهمترین چالش برای «فیلم کوتاه» شاید این باشد که باید نگران تسلط نگاه حاکم در سینمای بلند بر تولیدات فیلم کوتاه؛ از شکل محافظه‌کارانه تولید تا توجه صرف به موضوعات اندک باشیم.»

محمودی در پایان درباره اینکه آیا اکران‌های موقتی مثل «هنروتجربه» به سینمای کوتاه کمک می‌کند یا خیر، گفت: «تاکنون اکران‌های کوتاه «هنر و تجربه» موفق بوده است (حداقل تا قبل از همه گیری کرونا). به عنوان کسی که در برگزاری چندین اکران در شهر خودم به همراه دوستانم تجربه موفقی داشته‌ام، شاهد علاقه و تعامل تماشاگران با فیلم‌های کوتاه بوده‌ام و معتقدم اگر همان مسیر ادامه پیدا می‌کرد و کمی هم حمایت‌ها جدی‌تر می‌شد، طیف جدیدی از تماشاگران فیلم کوتاه شکل می‌گرفت.»

نواب محمودی نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و مدرس فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران است. وی همچنین به عنوان مدرس و مربی در چندین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیز حضور داشته است.

محمودی، فیلم‌های کوتاه «مرخصی آقای رزمنده»، «کبوتری پشت پنجره»، «خانه لیوان‌های سرگردان»، «حلقه»، «گیم اور» را ساخته است و «حالا صدایم را گوش کن»، «مشمای مشکی»، «امانت»، «کبوتری پشت پنجره» و «زره» فیلمنامه‌هایی از او است که در جشنواره‌ها جایزه گرفتند. وی همچنین در حال حاضر مشغول ساخت مستندی با عنوان «برنج ایرانی» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار