بازار مسکن در خردادماه؛ کاهش فروش و افزایش اجاره بها

تهران (پانا) - در ماه گذشته روزانه 164 واحد مسکونی در تهران به فروش رفته است. اگر مشاورین املاک را در تهران که بنا بر گفته آمار حدود 12 هزار مشاور است  در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم از هر 120 مشاور املاک، فقط یک مشاور املاک توانسته است در روز یک معامله مسکن داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۵۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بازار مسکن در خردادماه؛ کاهش فروش و افزایش اجاره بها

به‌گزارش ایران، این براساس آماری است که دیروز بانک مرکزی ایران منتشر کرد. بنا بر گزارش بانک مرکزی ایران، در خردادماه سال 1400، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5.1هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 29.6 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل - یعنی خرداد ماه سال 1399 - 52.7 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 296.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابر این گزارش، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه سال 1400 حاکی از آن است که از مجموع 5102 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 35.8 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با خردادماه سال قبل حدود 3.1 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های «6 تا 10»، «11 تا 15» و «بیش از 20 سال ساخت» افزوده شده است.
در خصوص تحولات قیمت مسکن این گزارش نشان می‌دهد که در خردادماه سال 1400، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 296.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 3 و 56.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 663 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 126 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 1399 به ترتیب 60.9 و 41.9 درصد افزایش نشان می‌دهند.
اما بخش دیگری از این گزارش به تحولات اجاره بهای مسکن می‌پردازد که در آن آمده است که بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال 1400 نشان دهنده رشد به ترتیب معادل 33.9 و 37.6 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

چقدر تسهیلات بانکی به کمک متقاضیان مسکن آمده است؟
در همین حال مروری کوتاه بر روند تغییرات تسهیلات مسکن طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که سقف تسهیلات ساخت در سال ۱۳۹۴ به میزان ۹۰ میلیون تومان، سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۷۰ میلیون تومان و سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۵۰ میلیون تومان بود. بنابراین وام ساخت طی شش سال گذشته رشد 200 درصدی یا 3 برابری را تجربه کرده است. نمونه دیگر از اقدامات دولت برای جبران افزایش قیمت مسکن قانون بودجه 1400 است که بر اساس آن بانک‌ها مکلفند در سال‌جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به‌منظور احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اختصاص دهند. به تعبیر دیگردر سال‌جاری وام ساخت مسکن به ازای هر واحد در حالت انبوه‌سازی و با رعایت فناوری‌های نوین ۴۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد خواهد بود که با توجه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان سال گذشته رشد ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. اخیراً نیز محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که وام طرح ملی مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. با این حال در استراتژی که وزیر راه و شهرسازی در دولت دوم روحانی اتخاذ کرده تمرکز بر تولید است. محمد اسلامی بارها اعلام کرده که تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی مسکن را در دستور کار قرار داده چراکه افزایش تولید را راه‌حل بهتری نسبت به افزایش توان تقاضا می‌داند. او بارها گفته که افزایش وام خرید اثرات تورمی در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار