کامران ندری*

ویژگی‌های دولت کارآمد

در صحبت کاندیداهای ریاســـت جمهــــوری و حــال کـــه نتیجـــه انتخابات مشخص شده و ابراهیم رئیسی، رئیـــس جمهـــــوری منتخب مردم ایران شده است درباره دولت کارآمد و ویژگی‌های آن، موضوعات مختلفی مطرح شد. از این‌رو با توجه به عملکرد دولت‌های گذشته و مواردی که در اولویت کاری آنها قرار گرفته، می‌خواهیم در یادداشت پیش‌رو درمورد ویژگی‌های دولت کارآمد از منظر اقتصادی که رئیس جمهوری جدید کشورمان هم طی روزهای اخیر به آن اشاره کرده است، بپردازیم.

کد مطلب: ۱۱۹۵۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک دولت کارآمد، چابک و چالاک بودن آن و همچنین فاصله گرفتن و به حداقل رساندن پیچیدگی‌های بوروکراتیک و اداری است. بوروکراسی‌های زائد مهم‌ترین مانع در رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است به همین خاطر دولتی که بتواند بوروکراسی را به حداقل برساند دولتی است که می‌تواند تحرکی در اقتصاد ایجاد کند. علت اصلی که کارشناسان خواهان کاهش بوروکراسی‌های موجود هستند فسادزا بودن آن است.

بوروکراسی بیش از حد قدرتی را برای کارمندان دولت ایجاد می‌کند که باعث سوء‌استفاده‌هایی می‌شود؛ برخی از آنها برای اینکه موانع از پیش‌روی فعالان اقتصادی برداشته شود، مطالبه مالی می‌کنند، بخصوص اینکه برخی از کارمندان دولت در امرار معاش با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. لذا این امر علتی می‌شود تا مطالبات غیرقانونی از ارباب رجوع داشته باشند. اصلاح نظام اداری که رئیس جمهوری سیزدهم بر آن تأکید کرده و در اولویت کاری خود قرار داده است، می‌تواند بسیار مفید و اثرگذار باشد چرا که در این راستا فعالیت‌های اقتصادی گسترش پیدا می‌کند و حداقل موانع جدی موجود برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی تا حدی زیاد کاهش پیدا می‌کند. مسأله دیگر آنکه، ضرورت دارد قوانین و مقررات نظام اداری به روز و علمی باشد و در واقع به نوعی می‌توان گفت که باید منافع شخصی فعالان اقتصادی را در سمت‌وسوی منافع اجتماعی ساماندهی کرد.

*استاد دانشگاه

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار