یک روانشناس البرزی در گفت گو با پانا پاسخ داد:

چرا از کرونا می‌ترسیم

کرج (پانا) - در دو سال اخیر همه در حال جنگیدن با ویروس کرونا و تلاش برای مهار آن و شاهد بروز مشکلات زیادی اعم از اختلالات روحی و روانی و نظیر آنها بودند.

کد مطلب: ۱۱۹۳۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
چرا از کرونا می‌ترسیم

فروزنده پوریوسفی، کارشناس عمومی روانشناسی و کارشناس ارشد روانسنجی در مورد ترس به وجود آمدن از کرونا در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «مردم از ترس کرونا به مراکز درمانی یا مشاوره مراجعه نمی‌کردند و از حضور در مکان‌های عمومی فراری بودند. یک دسته از مردم بیش از حد می‌ترسیدند و تعدادی دیگر هم به این مسئله بی اهمیت بودند به نظر من، نداشتن آگاهی درست منجر به سردرگمی شده است زیرا به مردم آگاهی درست درمورد این ویروس داده نشده و همین موضوع موجب ایجاد ترس می‌شود. همچنین به مرور زمان راهکارهای مختلفی برای کنترل این بیماری ارائه می‌شود که همین دوگانگی کلام باعث سردرگمی و ترس آنها شده است.»

وی در ادامه افزود:«کرونا مشکلات زیادی را به همراه داشته که می‌توان به حساسیت مردم در رابطه با رعایت بهداشت اشاره کرد که در این مدت کاملا طبیعی بوده، ولی به اندازه و درست، اما کسانی که دچار وسواس شده اند بدون شک، پیش زمینه ای برای بروز این اختلال را از قبل داشته اند و آن دسته از افرادی که بهداشتی عمل می‌کردند و هدف اصلی شان رعایت بهداشت خود و خانواده شان بوده به هیچ اختلالی منجر نشده اند.»

پوریوسفی در خصوص دلایل افزایش مراجعه مردم به مشاوره در دوران کرونا بیان کرد:«از جمله دلایل مراجعه مردم به مراکز مشاوره اکثرا مربوط به افسردگی می شد، زیرا افرادی که کسب و کارشان دچار رکود شده بود خود و خانواده هایشان درگیر این اختلال بودند. همچنین به دلایل دیگری نظیر اختلافات زناشویی و مشکلاتی از این دست می شود اشاره کرد.»

این روانشناس در ادامه گفت: «ماندن در خانه اجباری برای همه خانواده ها بود که اکثر افراد را دچار کلافگی و بی حوصلگی می کرد. مخصوصا کودکان که از در خانه ماندن کلافه شدند و هم کلاس های مجازی که موجب افت تحصیلی و کاهش یادگیری آنها شد»

پوریوسفی اضافه کرد: «شایع ترین آسیبی که به کودکان رسید، بی مسئولیت شدن آنها به دلیل بی برنامگی به وجود آمده در روزمرگی آنها بود. چون برنامه هایشان طبق روال قبل پیش نمی‌رفت و همین باعث بی مسئولیتی آنان می شد.»

این روانشناس در ادامه خاطرنشان کرد: «ممکن است برخی اختلالات روحی و روانی ناشی از این دوران الان در افراد ظاهر نشود، ولی در آینده این رفتارها خود را نشان می دهند که می‌توان به افزایش خشونت در رفتار و کاهش کنترل آن اشاره کرد. زیرا با کاهش آمار مبتلایان و بی توجهی عده ای از مردم کم کم شرایط حضور در جامعه و مکان های عمومی مهیا می‌شود و در این صورت شاهد رفتارهای این چنینی خواهیم بود. همچنین بعد از بازگشایی مدارس متوجه آسیب های آموزشی، کاهش یادگیری و افت تحصیلی کودکان می‌شویم.»

پوریوسفی در پایان تاکید کرد:«امیدوارم هر چه سریع تر روند تزریق واکسن در کشور پیش برود و جامعه به روال عادی برگردد. همانطور که موفق به کنترل این ویروس می شویم بتوانیم مشکلات به وجود آمده از این ویروس را با کمک هم مهار کنیم پس با کمک یکدیگر در روند بهبود سلامت جامعه مفید واقع شویم.»

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار