درمان سریع فشار خون بالا

تهران (پانا) - فشار خون بالا و پایین از جمله بیماری هایی است که این روزها بیشتر از گذشته گریبان مردم دنیا را گرفته است. هرچند بسیاری از افراد گمان می کنند که هیچ راهکار خاصی برای درمان فشار خون وجود ندارد؛ اما راهکارهایی 100 درصد علمی و عملی برای درمان این بیماری وجود دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
درمان سریع فشار خون بالا

البته نباید انتظار داشته باشید که این راهکارها را در بین قرص ها و روش های شیمیایی پیدا کنید. روش های شیمیایی بیشتر برای کنترل فشار خون مفید هستند نه درمان فشار خون! درمان های طبیعی با استفاده از مواد طبیعی می توانند برای درمان فشار خون معجزه کنند و این بیماری را به طور کامل در بدن شما رفع نمایند.

میزان فشار خون نرمال (مطلوب) کمتر از mm Hg ۸۰/۱۲۰ است. اما امروزه فشار خون بالا یکی از بیماری های رایج است که نتیجه استرس و بی تحرکی عصر تکنولوژی می باشد. فشار خون بالا با شمار هشداردهنده مرگ و میر سالانه در جهان مرتبط است. فشار خون بالا ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد.

مهم ترین پیامد های ناشی از این بیماری:

• حمله قلبی
• سکته مغزی
• بروز نارسایی کلیوی

با تغییر شیوه ی زندگی می توان از بیماری های غیرواگیر دور ماند . همانطور که می دانید کاهش فعالیت های فیزیکی در طول روز، تغییر نوع خوراک و افزایش پشت میزنشینی، باعث شده چاقی، اضافه وزن و بیماری های غیرواگیری مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سرطان ها و ناراحتی های قلبی و عروقی، بسیاری از ما را رنج دهند و آمار مرگ و میرها را بالا ببرند. یکی از راه های رهایی از این مشکل، اصلاح الگوهای تغذیه ای و پیروی از رژیم های غذایی سالم تر است.

بیشتر ما می دانیم رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین انواع رژیم غذایی در سراسر دنیا محسوب می شود که به دلیل استفاده فراوان از غذاهای دریایی و روغن های گیاهی سالم تری مانند روغن زیتون توانسته است نرخ مرگ و میر را در بین طرفداران خود کاهش دهد و طول عمر همراه با سلامت را برای آنها به ارمغان بیاورد.

عوامل بروز فشار خون بالا

• افزایش سن
• نژاد و خانواده
• اضافه وزن
• مصرف الکل
• استعمال دخانیات
• کم تحرکی
• رژیم غذایی نامناسب
• استرس

تشخیص و اندازه گیری فشار خون بالا

حالا که با عوامل ایجاد کننده این بیماری آشنا شدیم، بهتر است به روش تشخیص بیماری بپردازیم. این بیماری از جمله بیماری هایی است که اگرچه به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود؛ اما در عوض دستگاه تشخیص بیماری به صورت خانگی وجود دارد.

راهکار تشخیص ساده و قطعی فشار خون بالا، دستگاه فشارسنج است که به صورت های مختلفی در بازار وجود دارد. فشارسنج خانگی که به صورت فشارسنج های مچی و بازویی و به صورت عقربه ای و دیجیتال در دسترس است، بهترین گزینه برای چک کردن مداوم فشارخون خواهند بود. برای اندازه گیری فشار با دستگاه فشار سنج هوشمند که در فروشگاه اینترنتی عطاری نسیم ارائه میگردد، حتی نیاز به فرد دوم هم نیست و خود شخص می تواند به اندازه گیری فشار خون اقدام کند.

این دستگاه ها فشار را به صورت آنی نشان می دهند. در نتیجه چند بار بالا بودن فشار خون نشان دهنده ابتلا به این بیماری نیست. بلکه برای تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کنید. نه اینکه خودسرانه شروع به مصرف قرص فشار کنید که بسیار خطرناک است.

برخی افراد به ویژه افراد مسن با دیدن فشار بالا در دستگاه، استرس آنی گرفته و ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده ، فشار آن ها بالاتر هم برود. بهتر است نگران نباشید. فشار بالا در موقعیت های مختلف بدن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر از پله ها بالا آمده اید، بهتر است کمی صبر کنید تا فشار شما به حالت استیبل برسد و دستگاه فشار سنج آن را بالاتر از حد نشان ندهد. در هر صورت اگر فشار خون خیلی بالا هم داشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. استرس نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

راهکار های درمانی فشار خون بالا

کاهش فشار خون فوری می تواند با استفاده از چند شیوه انجام شود که عبارتند از:

استفاده از داروهای اورژانسی

در صورتی که افزایش فشار بیمار تشخیص داده شود، ممکن است جهت کنترل و پایین آوردن آن، دارو تجویز شود که برخی از داروهای اورژانسی که ممکن است برای کاهش فشار خون توسط پزشک تجویز شود عبارتند از:

• آدالات (نیفیدیپن)
• کاپتوپریل
• نیترو گلیسیرین
• لازیکس(فروزماید)

طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی

فشارخون درطب سنتی ناشی از امتلا خون است که می تواند هم از بلغم باشد و هم از دم .وقتی صفرا در تن کاهش پیدا میکند خونرسانی در بدن دچار اشکال میشود پس جهت پیشگیری از بیماری فشار خون باید همواره صفرا در تن به اندازه باشد.

با مشورت پزشک می توان از روش‌های طبیعی برای کنترل و درمان فشار خون بالا استفاده کرد.

• مصرف روزانه چند عدد آلو یا تمشک
• زغال اخته با دستور مصرف ۵۰ گرم در ۱۰ صبح و ۵ عصر
• دم کرده برگ زیتون که از فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی تشکیل شده و مصرف جوشانده آن برای بیماران مبتلا به فشارخون مناسب است.
• مصرف روزی ۳ عدد سیب، طالبی، نارنج یا زالزالک
• تخم گیاه کرفس نیز برای کاهش فشارخون توصیه می شود چون مقدار زیادی کلسیم دارد و می توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد.
• سنبل الطیب نیز به کاهش فشارخون کمک می کند.
• شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.
• دم‌کرده چای ترش عصرها و دم کرده گل گاوزبان و لیمو امانی و دم‌ کرده میوه آلبالو و دم‌کرده زرشک آبگیری، دم‌کرده میوه نسترن ، دم‌کره فلوس و خیار چنبر فشار خون را پایین می‌آورد.
• دوسین (سه واحد عسل + یک واحد سیاه دانه نیم کوب +نیم واحد سرکه انگور طبیعی) از این ترکیب روزی دو قاشق مرباخوری صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.
• ترشیها هم مثل سرکه ـ آبلیمو ـ آبغوره ـ آب نارنج و … در مواقع اوراژنسی کمک کننده هستند.
• مصرف عناب و مصرف ۱ قاشق چایخوری زرشک پس از هر وعده غذایی میتواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد.

درمان فشار خون بالا در طب سنتی با عرقیات

1. عرق شیرین بیان:

شیرین بیان یک گیاه بین المللی است که در اروپا، آفریقا و برخی قسمت های آسیا می روید. در ایران نیز شیرین بیان در نواحی استان فارس و یزد به ویژه در شهرهای مروست یزد و اقلید فارس یافت می شود. عرق گرفته شده از شیرین بیان، ماده ای موثر برای درمان فشار بالا است. جالب است بدانید که برخی شرکت های داروسازی از خود شیرین بیان و از عرق تولید شده از آن، برای ساخت داروهای گیاهی کاهش دهنده فشار خون بالا استفاده می کنند. عرق شیرین بیان البته خواص زیادی برای معده به ویژه زخم معده دارد. همچنین این عرق روشن کننده پوست نیز هست.
طریقه مصرف عرق شیرین بیان برای درمان فشار بالا: بهتر است این عرق گیاهی به صورت روزانه یک لیوان مصرف شود. بهترین زمان مصرف نیز صبح ناشتا است. البته برای تاثیرگذاری نیزا به زمان دارد.

2. عرق بیدمشک:

برخی عرق بیدمشک را عرقی مناسب برای درمان قطعی فشار خون بالا در طب سنتی می دانند. به طور کلی این نوع عرق گیاهی برای سیستم قلب و عروق مناسب بوده و می تواند بر روی رگ های خونی اثرات مثبتی بگذارد. البته این عرق طبیعی برای آرامش نیز مناسب است که به صورت غیر مستقیم برای درمان فشارخون عصبی مفید خواهد بود. خواص دیگر این عرق گیاهی تقویت حافظه و درمان آلزایمر، کاهش قند خون و تقویت قوای جنسی است.

3. عرق دارچین:

عرق دارچین نیز از جمله عرق های گیاهی مفید برای درمان خانگی فشار بالا است. دارچین سرشار از فیبر و کلسیم مفید است که می تواند عوارض قلبی را کاهش داده و به تنظیم فشار خون کمک کند. نکته مهم استفاده از عرق دارچین این است که این ماده برای تقویت کلیه فوق العاده عالی است که می تواند اثرات منفی قرص فشار خون بر روی کلیه را خنثی کند. با این حال بهتر است برای مصرف آن با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

4. عرق زیرفون:

گیاه زیرفون از جمله گیاهانی است که هم در آسیا و هم در اروپا می روید. خاصیت این گیاه بر روی کاهش فشار بالا به اثبات رسیده است. با این حال استفاده از عرق زیرفون در طب سنتی بیشتر مورد تاکید است. دیوید هافمن یکی از محققان دانشگاه شیکاگو امریکا در مطالعه ای علمی اثبات کرده که این ماده می تواند بر روی عروق تاثیرگذاشته و باعث کاهش فشار خون بالا شود.

5. عرق کاسنی:

عرق کاسنی اثرگذاری مستقیمی بر روی درمان فشار خون ندارد. این عرق طبع سردی داشته و می تواند به کمک کاهش چربی و قند خون، به صورت غیر مستقیم بر روی کاهش فشار بالا نیز اثر بگذارد.

6. عرق زیره سیاه:

وجود چند نوع آنزیم در عرق زیره سیاه کمک می کند تا این عرق گیاهی برای درمان فشار بالا مورد استفاده قرار گیرد. البته خود زیره سیاه نیز اگر با غذاهای چرب مصرف شود، اثرگذاری چربی بر روی فشار بالا را کمتر می کند.

7. عرق هل:

یکی از عرق هایی که در طب سنتی جایگاه مناسبی دارد، عرق هل است. این عرق هم به عنوان ماده ای موثر برای کاهش فشار خون مورد توجه طب سنتی است و هم به عنوان ماده ای که از عوارض داروهای شیمیایی بر کلیه کم می کند. در نتیجه می توانید از این عرق برای درمان خانگی فشار خون بالا استفاده کنید.

8. عرق سنبل الطیب:

ریشه‌های گیاه سنبل‌الطیب خاصیت درمانی داشته و موجب کاهش فشار خون و استرس شده، ضمن اینکه ضد سرطان و مهمتر از همه آرامبخش است.

برای درمان فشار خون سنبل الطیب بخورید؛ این گیاه سلامت قلب شما را تضمین می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود. عرق سنبل الطیب باعث افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی شده و به این ترتیب، جریان خون شما بهبود پیدا می‌کند و عضله قلب تقویت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار