رشد ۶۵ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری
تهران (پانا) - بیش از هفت هزار و ۸۸ میلیارد تومان گندم در ۲ ماهه نخست امسال به صورت تضمینی خریداری شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۵.۳ درصدی داشته است.
بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است شرکت بازرگانی دولتی ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و ۴۸۷ هزار تن گندم به ارزش هفت هزار و ۸۸ میلیارد تومان خریداری کرده است.
در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۷۰۳ هزار تن گندم به ارزش چهار هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان خریداری شده بود که آمارهای امسال حکایت از رشد ۶۵.۳ درصدی در ارزش و کاهش ۱۲.۷ درصدی در وزن دارد.
همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری اقدام به خرید ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن انواع دانههای روغنی از جمله کلزا، سویا، گلرنگ و آفتابگردان به ارزش ۹۹ میلیارد تومان کرده است.
این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی به ارزش ۴۶۷ میلیارد تومان خریداری شده بود که نشان از کاهش ۶۰.۲ درصدی در وزن و ۷۸.۸ درصدی در ارزش دارد.
ارقام اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزان ارزش بدون احتساب هزینه های تبعی خرید محاسبه شده است.
پیشتر در اطلاعیه ای اعلام شده بود که خرید تضمینی گندم در حال حاضر در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در جریان است.
در سال جاری هر کیلوگرم گندم با قیمت چهار هزار تومان به اضافه یک هزار تومان جایزه تحویل (در مجموع پنج هزار تومان) خریداری میشود که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. با توجه به اضافه شدن مبلغِ جایزه تحویلِ گندم توسط دولت به قیمت تضمینی قبل که چهار هزار تومان بود، همچنین به کشاورزانی که پیش از تصویب جایزه یک هزار تومانی، گندم خود را تحویل دادهاند تعلق میگیرد و بهزودی به حساب همه گندمکاران واریز خواهد شد.
طی سالهای اخیر به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.
همچنین با وجود ادامه تحریمها علیه ایران، دولت برای خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم و وابستگی نداشتن به کشورهای بیگانه، موفق عمل کرده و برای رضایت تولیدکنندگان تلاش می کند تا با ایجاد درآمدزایی و انگیزه، تولید بالا و مستمر این محصول استراتژیک را ادامه دهد.
ارسال دیدگاه