اشرفی زاده در گفت‌وگو با پانا از دردسرهای ۶ سال تعلیق نمایش فیلمش سخن گفت

فرصت استفاده از تجربه‌های فیلم اولی بودن را از دست دادم

تهران (پانا) - فیلم «آبجی» از آن فیلم‌هایی است که به گفته کارگردانش، شاید اگر سال 94 در جشنواره فیلم فجر به‌خوبی دیده می‌شد اکنون سازندگان این فیلم اولی تجربیات انبوه دیگری را تجربه می‌کردند و حالا بعد از شش سال و حضور جهانی موفقش در خانه خود، ایران در سینمای هنر و تجربه به نمایش درآمده است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فرصت استفاده از تجربه‌های فیلم اولی بودن را از دست دادم

«آبجی» نخستین فیلم سینمایی مرجان اشرفی زاده است که مدتی قبل در دهمین حضور بین‌المللی خود در جشنواره بین‌المللی فیلم «Action on Film» در آمریکا در بخش مرور سینمای ایران شرکت کرده بود که توانست عنوان بهترین فیلم را در این بخش دریافت کند.
«مرجان اشرفی زاده» درباره ایده اولیه ساخت فیلم «آبجی» گفت: «آبجی فیلم اول من است و من خیلی به این فکر می‌کردم که قصه و موضوعی که برای اولین فیلمم انتخاب می‌کنم چه باید باشد و هرچه جستجو کردم و قصه‌های مختلفی نوشتم احساس کردم باید در نزدیکی من این قصه وجود داشته باشد و عواطفی را در من برانگیخته که دلم می‌خواست به آن بپردازم و فیلم را با اعتقاد و دغدغه زیاد ساختم. سعی کردم فیلم به‌گونه‌ای باشد که برگرفته از واقعیت جامعه باشد.»
فرصت استفاده از تجربه‌های فیلم اولی بودن را از دست دادم
اشرفی زاده با اشاره به اینکه زمان تولید فیلم تا نمایش عمومی آن چند سال فاصله افتاده است، درباره آسیب‌های احتمالی متحمل شده فیلم گفت: «فیلم محصول سال 94 است و در سال 1400 به نمایش درمی‌آید. خوشبختانه به دلیل موضوع جهان‌شمول و انسانی‌اش خیلی زمانمند و مکان مند نبوده و فیلم تازگی و بدعت خودش را دارد و مخاطب در تماشای فیلم متوجه این فاصله افتاده نمی‌شود اما برای من و تیم، این فاصله زمانی دردناک بود زیرا ما می‌توانستیم در این مدت چندکار دیگر بسازیم و بازخوردهای کار را بگیریم و به سراغ کارهای دیگر برویم. من مطمئنم اگر این فیلم در جشنواره ملی فیلم فجر سال 94 دیده می‌شد در برخی گرایش‌ها می‌توانستیم نامزد دریافت جایزه شویم و این فرصتی بود که از دست رفت.»
وی افزود: همه ما در این چندسال بزرگتر شدیم و شاید آن حس و حالی که می‌شد برای ما بیافتد نیافتاد و امروزی این حس ایجاد می‌شود که خب بسیاری از چیزها تغییر کرده و مهمتر اینکه اگر قرار بود فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شود ما حداقل در آن زمان شرایط بهتری داشتیم و قطعاً فیلم با اقبال مردمی بیشتری روبرو می‌شد. متأسفانه امروزی که فیلم اکران می‌شود مخاطب در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد و به سینما رفتن و مسئله کرونا و تغییر روحیه مردم با آن روبرو شده‌ایم اما من نمی‌خواهم ناامیدانه به این شرایط نگاه کنم امیدوارم فرصت بیشتری باشد که فیلم را مخاطبان ببینند و درباره آن صحبت کنند.
هنر و تجربه تنها جایی است که سینمای فرهنگی نفس می‌کشد
اشرفی زاده، کارگردان سریال «می جان» درباره چرایی قرار گرفتن این فیلم در ژانر هنر و تجربه گفت: «این فیلم شاید به لحاظ موضوعی چندان در ژانر هنر و تجربه قرار نگیرد اما چون فیلم اول من بود به‌نوعی در این ژانر هم قابل تعریف است. واقعیت این است که هنر و تجربه اکنون تنها جایی است که سینمای فرهنگی ما می‌تواند در آن به‌راحتی نفس بکشد و یک نگاهت حمایتگر به سینما و فیلم‌ها دارد.»
وی عنوان کرد: «با تعریفی که از گروه هنر و تجربه از سال‌های قبل وجود داشته و البته درگذر زمان تغییراتی هم داشته این فیلم در ژانر هنر و تجربه قرار می‌گیرد و البته از جهاتی هم چون بازیگر ستاره و قصه کلاسیک و غیره دارد شاید در این ژانر محسوب نشود. به‌هرحال در این سال‌ها هنر و تجربه از حمایت فیلم‌های کوتاه و مستند و صرفاً هنری بدون بازیگر چهره فراتر رفته است. درواقع از فیلم‌های فرهنگی حمایت می‌کند که در بازی اکران ممکن است فرصت دیده شدن نداشته باشد. در هنر و تجربه حضور عوامل فیلم و نمایش در شهرستان‌های مختلف اتفاق خوبی سات که برای فیلم می‌افتد و دیگر اینکه امکان اکران آنلاین هم وجود دارد که در ادامه به آن سمت خواهیم رفت.»
اشرفی زاده بازخوردهای گرفته‌شده از فیلم را در این مدت رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: «کسانیکه در مرتبه‌های دوم و سوم فیلم را می‌دیدند اکنون در سال 1400 و بعد بیش از یک سال و نیم درگیری با پاندمی کرونا واکنش خوبی به فیلم داشتند و به نظر می‌آید فیلم و ریتمش باحال و هوای امروز ما ارتباط بهتری دارد. این بازخوردها تا امروز خوب بوده و امیدوارم بهتر شود.»
سعی کردیم دغدغه‌های کم‌توانان ذهنی را به تصویر بکشیم
اشرفی زاده با اشاره به اینکه فیلم آبجی دو مسئله را نشان می‌دهد، عنوان کرد: «فیلم موضوعی مادرانه در سینمای ایران را مطرح می‌کند و موضوع دیگر طرح مسئله و دغدغه‌های افراد کم‌توان ذهنی یا کم توانایی‌های دیگر که چگونه در جامعه ما سعی می‌کنند و راهکار آن‌ها برای کسانیکه در این شرایط است چه باشد.»
اشرفی زاده با نارضایتی از تعطیلی سینماها در شرایط کرونا گفت: «ای‌کاش چنین نمی‌شد چراکه ما در این مدت شاهد بودیم که اماکنی مانند کافه‌ها و محل‌های تجمعی بودند که به‌راحتی مردم رفت‌وآمد داشتند اما سینما که فضایی دارد تا پروتکل‌ها به‌خوبی رعایت شود خیلی زود هنگان تعطیل شد.»
کارگردان فیلم آبجی درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم عنوان کرد: «بازیگرانی که انتخاب شدند عمدتاً از ابتدای قصه این شخصیت‌ها در ذهن من بودند و وقتی هم به بازیگران فیلم پیشنهاد داده می‌شد مورد استقبال قرار می‌گرفت زیرا معتقد بودند با قصه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار