حسینی خبر داد
ایجاد اتاقهای سنجش آکوستیک در استانها و طراحی سامانه جدید سنجش
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در دومین نشست کمیته برنامهریزی سازمان که با محوریت برنامههای سال ۱۴۰۰ حوزه سنجش برگزار شد گفت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی جز فراگیرترین و کاربردیترین برنامههای وزارت آموزشوپرورش است.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی جزء معدود پیمایشهای است که نتیجه آن بهسرعت مورداستفاده قرار میگیرد.
وی افزود: خروجی حاصل از برنامه سنجش سرمایهای برای کشور و دستگاههای مرتبط با نظام تعلیموتربیت است ولیکن از دادههای پژوهشی بهدستآمده استفاده مدیریتی مطلوب نمیشود.
وی با بیان اینکه غربالگری مشکلات ویژه یادگیری و سنجش صلاحیت شایستگیهای حرکتی در برنامه سنجش سال جاری انجام خواهد شد، گفت: آزمونهای غربالگری اختلال پردازش شنیداری، نارساخوانی و آزمون مشکلات رفتاری با هدف هنجاریابی در برنامه سنجش سال جاری اجرا خواهد شد. ایجاد اتاقهای سنجش آکوستیک در استانها و طراحی سامانه جدید سنجش از دیگر برنامهها در حوزه سنجش برای سال جاری است.
حسینی در ادامه به هنجاریابی آزمونهای جدید برنامه سنجش اشاره کرد و گفت: آزمون غربالگری رشدی، آزمون مربوط به کودکان دارای مشکلات جسمی حرکتی، آزمون آمادگی تحصیلی، آزمون تواناهایی لمسی، آزمون تواناهایی شناختی و پیشرفت تحصیلی، آزمون ادراک کلامی و حافظه فعال در سال جاری انطباق و هنجاریابی خواهند شد و هم چنین آزمون وکسلر ۴ اعتباریابی خواهد شد. هم چنین آزمونهای مربوط به حوزه اتیسم بازنگری و آزمون جدید ترجمه خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه بسیاری از خدمات آموزشوپرورش استثنایی متکی بر نیروی انسانی ماهر است اظهار کرد: تربیت نیروهای تستر تخصصی، ارتقاء سطح کیفی مهارت آزمایندگان تحصیلی و کاهش میزان خطا در غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان از دیگر برنامههای حوزه سنجش در سال جاری است. تشکیل شورای آزمونها و راهاندازی پایگاه جامع آزمونها با ۷۰ آزمون تخصصی کمک بزرگی به ارتقای برنامه سنجش است.
وی در ادامه به برنامههای حوزه بهداشت پرداخت و گفت: افزایش خدمات و اقلام حمایتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه، پژوهش کیفی پیرامون رابطه بین متغیرهای مربوط به بیماری دانشآموزان در سامانه بهداشت با متغیرهای سامانه تشخیص و تدوین محتوای آموزش بهداشت فردی به دانشآموزان کمتوان ذهنی به همراهی والدین در فضای مجازی در دوره پیشدبستانی از برنامههای حوزه بهداشت در سال جاری است.
حسینی خواستار گسترش مراکز جامع تشخیصی، مشاورهای و توانبخشی شد و افزود: پیگیری ایجاد این مراکز و ارتقای کیفی آنها باید در دستور کار معاونتهای آموزشی و پیشگیری و تشخیص قرار گیرد.
ارسال دیدگاه