معاون وزیر:

18 سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی درحال ساخت است

تهران (پانا) - در نشست مشترک معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس کمیته ملی پارالمپیک و رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی بر انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه آموزش‌وپرورش استثنایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و کمیته ملی پارالمپیک تأکید شد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
18 سالن ورزشی  ویژه دانش‌آموزان استثنایی درحال ساخت است

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که در محل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد با بیان اینکه ورزش به 4 حوزه تربیتی و پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه ­ای تقسیم می‌شود اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش و به‌ موازات آن سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص ورزش تربیتی و پرورشی به‌عنوان متولی اصلی شناخته می­ شود، ولی بنا به دلایل متعددی، سازمان ­های ورزشی برای نیل به اهداف سازمانی خود، ناگزیر از همکاری و مشارکت با این نهاد می ­باشند.

وی افزود: توانمندی­ ها و قابلیت ­های ورزشکاران در دوران طلایی کودکی و نوجوانی شکل‌گرفته که در صورت شناسایی، حمایت و پشتیبانی مناسب، در فرد نهادینه می­ شوند و این دوران طلایی در مدارس طی می‌شود.

حسینی یکی از حوزه ­های مهم ورزش را ورزش همگانی دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش همگانی در دنیای امروزی، نماد و شاخصی از میزان توسعه کشورها شده است و در همین راستا، برخی از کشورهای توسعه ­یافته دنیا، اولویت اول خود را برای توسعۀ این بخش از ورزش معطوف می­ کنند. توجه به دانش‌آموزان و همکاری‌های بین بخشی استثنایی می­ تواند زمینه توسعۀ ورزش همگانی را فراهم کند.

حسینی یکی دیگر از ابعاد ورزش را ورزش قهرمانی دانست و افزود: ورزش قهرمانی نقش مهمی در ارتقای غرور ملی و جایگاه کشورها در دنیا دارد اما سن ورزش قهرمانی محدود بوده و مسئله ­ای که می ­تواند از مشکلات ناشی از کمبود مقطعی یا دائمی نیروی انسانی در برخی از رشته ­های ورزشی جلوگیری نماید، موضوع جانشین­ پروری است که دلیلی بر اهمیت مشارکت دوسویه سازمان­ های ورزشی با آموزش‌وپرورش است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به سوابق همکاری مشترک سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با کمیته ملی پارالمپیک اظهار کرد: برگزاری سالانه مراسم روز ملی پارالمپیک با حضور دانش ­آموزان استثنایی و مشارکت مالی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در برگزاری مراسم این روز، خرید برخی از وسایل تخصصی ورزشی نظیر توپ بوچیا با همکاری فدراسیون ورزش ­های جانبازان و معلولین جهت توزیع در مدارس و حضور کارشناسان فنی فدراسیون ­ها جهت استعدادیابی دانش ­آموزان استثنایی از جمله موارد همکاری‌های مشترک از گذشته تا حال است.

حسینی خواستار استفاده از ظرفیت­ های کمیته ملی پارالمپیک برای آموزش و توانمندسازی مربیان ورزش مدارس شد و گفت: آموزش دانش ­آموزان استثنایی، برگزاری مسابقات، کلاس‌بندی ورزشکاران دانش ­آموز، تأمین تجهیزات، استفاده از نمایندگان سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در کمیته­ های استعدادیابی، مسابقات، ورزش همگانی، فدراسیون­ ها و کمیته ملی پارالمپیک و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارالمپیک در حوزه­ های پژوهشی از جمله مواردی می‌باشد که می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار گیرد.

حسینی تربیت‌بدنی و ورزش را از ضروریات دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: تربیت‌بدنی اثرات توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی دارد و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه فضاهای ورزشی ویژه این دانش‌آموزان است. در حال حاضر 40 سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و 18 سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

حسینی تصریح کرد: باتوجه‌ به مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز شروع شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵ نوع وسیله توان‌بخشی، ورزشی و کمک‌آموزشی برای ۸۰ هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی باید تأمین شود که 19 قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به کمک ۷۶ میلیاردتومانی خیرین در سال گذشته به آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان‌افزایی گفت: از این میزان بیش از ۳۱ میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

شایان‌ ذکر است در این نشست مقرر شد محورهای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و کمیته ملی پارالمپیک احصا شود تا در اولین زمان به امضای طرفین برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار