عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پانا:
قراردادهای خودروسازان با قطعهسازان دائمی و پایدار نیست
تیراژ تولید قطعات باید میلیونی باشد تا کار ساخت قطعه توجیه اقتصادی داشته باشد
تهران (پانا) -عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میگوید خودروسازان به جای استفاده از ظرفیت صنعت قطعهسازی کشور تامین قطعات را از محل واردات انجام میدهند و قراردادهای منعقد شده با قطعهسازان نیز قراردادهایی بلندمدت و دائمی نیست.
محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که در برنامههای توسعهای شرکتهای خودروساز عرضه خودروهای جدید به بازار و وعده داخلیسازی ۵۰ درصدی این خودروها مطرح شده است و تا چه میزان نزدیک به واقعیت است، اظهار کرد: «صنعت خودرو درگیر در بیبرنامگی است.خودروهای بسیاری اکنون توسط شرکتهای خودروساز در حال تولید است اما توجیه تولید قطعات آنها توسط واحدهای قطعهسازی مطرح است تا کیفیت لازم را داشته باشد.»
وی افزود: «کره جنوبی زمانی که شروع به خودروسازی کرد، اعلام کرد که کار خود را فقط با ساخت یک خودرو آغاز میکند و ادامه تولید آن را منوط به در آن دانست که تیراژ تولید داخلی و برنامه صادراتی آن در چارچوب اهداف از پیش تعیینشده باشد و پس از آن اجازه داد تا شرکت کیا وارد بازار خودروی این کشور شود.»
کارساخت همه قطعات برای خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد
نجفیسهی عنوان کرد: «هر یک از خودروسازان کشور چندین خودرو را مونتاژ و تولید میکنند.گروه بهمن، کرمان موتور وسایر خودروسازان ساخت یا مونتاژ خودروهایی را در برنامه دارند که نیاز به قطعات بسیاری دارد و شاید کار ساخت همه قطعات آنها برای قطعهسازان داخلی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نباشد.»
وی افزود: «در برنامه رونمایی و اعلام برنامه ساخت یک خودرو توسط یکی از شرکتهای خودروساز از قطعهسازان داخلی دعوت شد تا دراین برنامه حضور داشته باشند و در این نشست جزو اولین قطعهسازانی بودم که تمامی مدارک و مستنداتی که باید برای انعقاد قرارداد ارایه میشد را در آن نشست ارایه دادم اما با گذشت چندین ماه از آن زمان هیچ تماسی برای قرارداد و آغاز کار انجام نشد.»
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: «یکی دو خودروساز کشور به تازهگی کار ساخت داخلی ۵۰ درصدی چند خودرو را آغاز کردهاند. در سایپا و ایران خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور خودروهای متعددی تولید میشود اما به جرات میتوان گفت که حتی یک خودروی داخلی هم حدود ۷۰ درصد قطعات آن داخلیسازی نشده است.»
نجفیسهی اظهار کرد: «خودروسازان به جای استفاده از ظرفیت صنعت قطعهسازی کشور تامین قطعات را از محل واردات انجام میدهند و قراردادهای منعقد شده با قطعهسازان نیز قراردادهایی بلندمدت و دائمی نیست.»
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: «این همه تنوع خودرو وجود دارد و خودروسازان تنها ادعا میکنند که خودروها را ساخت داخلی کردهاند اما این ساخت داخلی توجیه اقتصادی ندارد مگر آنکه در تیراژ میلیونی ساخته شود و در تیراژ چند هزارتایی توجیه اقتصادی برای ساخت داخلی قطعات این خودروها وجود ندارد مگر آنکه یک یا چند قطعه در توافق با چند خودروساز کشور توسط قطعهسازان داخلی تامین شود اما هماهنگی و همراهی میان خودروسازان در این بحث وجود ندارد.»
ارسال دیدگاه