رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

ضوابط تامین پارکینگ تغییر می‌کند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به کمبود پارکینگ به عنوان یکی از معضلات پایتخت، جزئیات طرح الزام شهرداری را برای ایجاد پارکینگ‌های زیرسطحی تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ضوابط تامین پارکینگ تغییر می‌کند

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره طرح الزام شهرداری تهران برای ایجاد پارکینگ‌ها در مناطق مرکزی شهر اظهار کرد: «طرحی مبنی بر الزام شهرداری تهران به استفاده از فضاهای زیرسطحی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران شهر تهران برای ایجاد پارکینگ‌ها در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با کمک کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و یک فوریت آن در صحن شورا رأی آورد.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود:‌ «از آنجا که اگر در محدوده‌های مرکزی شهر پارکینگ‌های طبقاتی چه در فضاهای روسطحی و زیرسطحی ایجاد شود،‌ موجب جذب سفر، افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود طبق مطالعاتی که در کشور و در دنیا صورت گرفته است،‌ نباید در مراکز شهر اجازه ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی داده شود حتی موضوع تامین پارکینگ در ساختمان‌هایی که در مرکز شهر هستند نیز محدودیت وجود دارد. یعنی در یک فضایی ممنوعیت ایجاد پارکینگ وجود دارد و در یک فضایی محدودیت ایجاد می‌شود.»

وی ادامه داد: «در طرح الزام شهرداری تهران به استفاده از فضاهای زیرسطحی برای ایجاد پارکینگ‌ها،‌ شهرداری ملزم شده تا مجموعه این سرمایه‌گذاری‌ها و اقداماتی که در راستای استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر که متعلق به شهرداری تهران است را با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند البته در مناطق مرکزی نباشد بلکه در مناطقی غیر از مناطق مرکزی شهر صورت بگیرد.»

ضوابط تامین پارکینگ برای املاک ریزدانه هم باید تغییراتی صورت بگیرد زیرا در املاک ریزدانه به آن میزان که طرح تفصیلی الزام کرده است امکان تامین پارکینگ وجود ندارد و این باعث می‌شود املاکی که تعداد آن در شهر بسیار زیاد است امکان نوسازی، بهسازی و بازآفرینی نداشته باشند

سالاری با اشاره به تمایل سرمایه‌داران برای ساخت مجموعه‌های پارکینگی در شهر تهران گفت: «با توجه به ارزش افزوده قابل توجهی که قیمت هر واحد پارکینگ در شهر تهران پیدا کرده است و از طرفی به دلیل افزایش بیش از حد اتومبیل و نیازی که از سوی شهروندان وجود دارد، ساخت مجموعه‌های پارکینگی به شدت توجیه اقتصادی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران حتی در حوزه مسکن و تجاری‌سازی تمایل دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند که شهرداری تهران باید بستر لازم را برای این کار فراهم کند.»

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ «مشکل اساسی که وجود دارد این است که امکان تامین کسری پارکینگ برخی ساختمان‌ها یا مجموعه‌های تجاری اداری در پلاک سطحی‌های دیگر در محدوده‌های ۲۵۰ تا ۱۰۰ متری از نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وجود نداشت. یعنی یک واحد پارکینگ در یک پلاک سطحی دیگر متعلق به یک واحد مسکونی تجاری اداری در پلاک سطحی دیگری با فاصله مشخص باشد. بر اساس جلسات و تعاملاتی که با سازمان ثبت اسناد شهر تهران برگزار شد، آنها پذیرفتند ساز و کار لازم برای الحاق واحدهای پارکینگی را به واحدهای تجاری اداری مسکونی داشته باشند و این موضوع نیز حل شده است.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ «همزمان با طرح الزام شهرداری تهران برای ایجاد پارکینگ‌ها،‌ طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهر تهران نیز در حال تدوین است. بر اساس مطالعاتی که مشاور طرف قرارداد معاونت شهرسازی با دانشگاه تهران انجام داده است، ضابطه پارکینگ در شهر تهران باید تغییر یابد.»

وی افزود: «بر اساس مطالعات انجام شده برگرفته از بسیاری از شهرهای جهانی با اقتضائات مختلف، این نگاه وجود دارد که در مناطق مرکزی شهر نیز باید ممنوعیت تامین پارکینگ وجود داشته باشد و بیشتر باید اختیاری باشد به ویژه در مناطق مرکزی که بافت‌های فرسوده و تاریخی باهم عجین شده‌اند و امکان بازگشایی معابر و تخریب بناهای تاریخی و میراثی وجود ندارد.»

سالاری با تاکید بر اینکه بر اساس طرح تفصیلی موجود، بدون تامین پارکینگ امکان صدور پروانه، احیا و نوسازی بافت فرسوده وجود ندارد،‌ اظهار کرد:‌ «برای حل این مشکل قراردادی با تیمی در دانشگاه تهران نوشته شده است که مطالعات آن نهایی شده است و در ۲ جلسه کمیسیون ماده پنج نیز مطرح و از آن استقبال شد. جزئیات آن در حال نهایی شدن است تا ابلاغ شود.»

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «همچنین ضوابط تامین پارکینگ برای املاک ریزدانه هم باید تغییراتی صورت بگیرد زیرا در املاک ریزدانه به آن میزان که طرح تفصیلی الزام کرده است امکان تامین پارکینگ وجود ندارد و این باعث می‌شود املاکی که تعداد آن در شهر بسیار زیاد است امکان نوسازی، بهسازی و بازآفرینی نداشته باشند. البته با ایجاد پارکینگ‌های محله‌ای که با مصوبه کرونایی و بسته اقتصادی کرونایی تصویب شد این امکان به شهرداری تهران داده شد تا عوارض و درآمد ناشی از کسری پارکینگ را در صندوق ویژه پارکینگ واریز کند و نباید مشکلی از بابت کمبود پارکینگ در این املاک که امکان تامین پارکینگ در آن وجود ندارد، باشد.»

اعضای شورای شهر تهران روز یکشنبه هفته جاری، طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» را بررسی و به کلیات آن رأی موافق دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار