دبیرخانه شهر ملی هنرهای سنتی در گیلان فعال شد

رشت (پانا) - معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از آغاز فعالیت دبیرخانه شهر ملی هنرهای سنتی با محوریت رشتی دوزی در رشت خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
دبیرخانه شهر ملی هنرهای سنتی در گیلان فعال شد

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسید و سال گذشته رشت بعنوان شهر ملی رشتی دوزی معرفی شد.
فرزاد رشیدی افزود: حکم فعالیت این دبیرخانه با امضای پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهردار رشت اعطاء شد.
وی اظهار کرد: استفاده و همگرایی مدیریت شهری برای ارتقا برند رشتی دوزی رشت، استفاده از ظرفیت و منابع شهری جهت توسعه پایدار صنایع دستی با محوریت رشتی دوزی و استفاده از المان های شهری صنایع دستی، نام‌گذاری معابر و میادین شهری با عنوان رشتی دوزی، ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه های سراسری صنایع دستی بطور مشترک از جمله اهداف فعالیت این دبیرخانه است.
بنا به سیاست ها و اولویت های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی «فشتکه خمام» به عنوان روستای ملی حصیر بافی، سال گذشته شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شدند.
پانزدهم دی ماه ۹۹ بود که با حضور استاندار گیلان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، مراسم اعطای گواهی‌نامه ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی ایران به چهار روستا و شهر رشت توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ‌ موزه نیاوران برگزار شد.
در این مراسم شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار