کلید خانه حصیر ایران به روستای ملی حصیر در روستای« فشتکه خمام» واگذار شد

رشت(پانا) - خانه حصیر ایران در روستای فشتکه شهرستان رشت در مراسمی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی سه شنبه شب به صورت ویدئو کنفرانس توسط وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به عنوان روستای ملی حصیر به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۱۰۸۸۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کلید خانه حصیر ایران به روستای ملی حصیر در روستای« فشتکه خمام»  واگذار شد

به گزارش ایرنا، یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است که ریشه‌ عمیق و استوار در اعتقادات، آداب و رسوم و سنن و در مجموع، فرهنگ معنوی جامعه دارد و گیلان در زمینه صنایع دستی و بومی خود از تنوع بسیاری برخوردار بوده و این امر بیانگر فرهنگ غنی این سرزمین از دیرباز است.

حصیربافی از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پائیز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) است که در حاشیه همین روستا می روید و در این میان روستای فشتکه خمام از توابع شهرستان رشت روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری است به نوعی که بیش از یک سوم جمعیت این روستا (۷۰۰ نفره) به تولید این صنایع دستی ارزشمند اشتغال دارند و بر همین اساس و با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، حصیر فشتکه به ثبت ملی رسید.

اما روستاییان فعال این روستا به این امر بسنده نکردند و با تلاش و کوشش فراوانی که از خود نشان دادند مسئولان را مجاب کردند تا کلید خانه حصیر ایران نیز به روستاییان زحمتکش همین روستا داده شود و روستایی با جمعیت دو هزار نفر دومین افتخار ملی را از آن خود کند و عصر سه شنبه از طریق ویدئو کنفرانس توسط دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خانه حصیر ایران در روستای فشتکه خمام افتتاح و به بهره برداری رسید.

گیلان قطب مهم گردشگری و صنایع دستی کشور است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این ویدئو کنفرانس با تبریک فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی، گیلان را قطب مهم گردشگری و صنایع دستی کشور دانست و اظهار کرد: امروز صنایع دستی کشور با روند رو به رشدی هویت ملی و ایرانی را زنده می کند.

علی اصغر مونسان افزود: تجاری سازی صنایع دستی و صادرات محصولات هنرمندان باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

وی با اشاره به افتتاح ویدئو کنفرانسی صنایع دستی در چهار استان گیلان، گلستان، کرمانشاه و کرمان به صورت نمادین خاطرنشان کرد: افتتاح مرکز جاجیم بافی روستای زیارت استان گلستان، افتتاح خانه حصیر ایران در روستای فشتکه خمام، افتتاح خانه خلاق صنایع دستی در کرمانشاه و رونمایی از تمثال شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان از جمله برنامه های افتتاحیه به صورت ویدئو کنفرانسی در روز جهانی صنایع دستی است.

اشتغال پایدار روستایی مهمترین برنامه در دستور کار میراث فرهنگی گیلان است

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه در سال جهش تولید اشتغال پایدار روستایی، رفاه و آرامش خانواده ها مهمترین برنامه های در دستور کار این اداره کل است، اظهار کرد: گیلان در حدود ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که در ۸۵ رشته تخصصی فعالیت می کنند.

مسعود حلاج پور با اشاره به ثبت ملی حصیر بافی فشتکه خمام و چادرشب بافی قاسم آباد رودسر در سال های گذشته افزود: سال گذشته روستای قاسم آباد ثبت جهانی شده بود و امسال نیز خانه حصیر ایران در روستای ملی حصیر به بهره برداری رسید که این از افتخارات گیلان همیشه سبز است.

وی یادآور شد: براساس آمار نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، روستای فشتکه ۶۸۰ خانوار و بیش از دو هزار نفر جمعیت دارد اما جالب توجه است که ۷۰۰ نفر از اهالی این روستا به هنر حصیربافی مشغول هستند و بیشتر این افراد را بانوان تشکیل می دهند.

حلاج پور با بیان اینکه یک حمام قدیمی پس از بازسازی به خانه حصیر ایران تبدیل شده است، تاکید کرد: خانه حصیر ایران در چند بخش تولید، پژوهش و بخش نمایشگاهی فعالیت خواهد داشت و در تلاشیم تعاونی این روستا برای استفاده هنرمندان صنایع دستی روستای فشتکه با استفاده از تسهیلات ارزان دوباره فعال شود.

وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در رشت و در اختیار قرار دادن غرفه های نمایشگاهی به صورت رایگان به هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: در هفته صنایع دستی ۱۵۰ رویداد و برنامه در سطح ۱۶شهرستان گیلان انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکید کرد: در تلاشیم تا در قالب یک برنامه منسجم عملیاتی در سال جهش تولید، اشتغال پایدار روستایی فراهم شده و به همه هنرمندان و فعالان صنایع دستی توصیه می شود نسبت به کارآمدی محصولات، بسته بندی مناسب و برند سازی محصولات تولیدی خود توجه ویژه داشته باشند.

وی با اظهار تشکر از رسانه ها در جهت ایجاد انرژی مثبت و امید خاطر نشان کرد: سرزمین کهن گیلان پر از غنای فرهنگی و هنرهای صنایع دستی است و رسانه ها با معرفی این جاذبه ها و هنرهای سنتی در فروش و تجاری سازی این محصولات یاریگر هنرمندان ما هستند و اعتقاد دارم با فرهنگ غنی مردم گیلان در حوزه صنایع دستی و گردشگری گیلان گام های موثر و موفقی در راستای تامین رفاه خانواده و اشتغال پایدار و آرامش در سال جهش تولید داریم.

برای ارز آوری، صنایع دستی باید برند سازی شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان نیز در حاشیه این مراسم گفت: استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی همواره از میراث فرهنگی به عنوان دستگاه اجرایی متولی هنر صنایع دستی و از هنرمندان آن حمایت کرده تا حق هنرمندان صنایع دستی آن گونه که باید داده شود.

کیمیا تنهایی با اشاره به لزوم برند سازی صنایع دستی در جشنواره های استان و معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی گیلان در این جشنواره ها افزود: در صورتی که تقویم سالانه برگزاری جشنواره های استان تدوین شود می توان با برگزاری جشنواره های محصول محور، زمینه کسب درآمد و اشتغال پایدار برای هنرمندان صنایع دستی را تا پایان هرسال فراهم آورد.

وی تاکید کرد: صنایع دستی می تواند به تولید انبوه رسیده و بازار فروش را از آن خود کند و این امر در صورتی محقق می شود که برند سازی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد و هنرمند محصول خود را عرضه و از واردات محصولات صنایع دستی غیر بومی جلوگیری شود.

تنهایی با اشاره به لزوم بهره‌مندی هنرمندان روستاها از امتیازات صندوق خرده روستایی گفت: در گیلان کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت موجود، صندوق خرده روستایی فعال است در حالی که این صندوق با تخصیص تسهیلات کم بهره به هنرمندان صنایع دستی کمک قابل توجهی به این هنرمندان داشته باشد.

ایجاد زیرساخت لازم برای فروش صنایع دستی مهمترین حمایت دولت است

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در حاشیه این مراسم بیان کرد: مهمترین حمایتی که دولت می تواند در حوزه صنایع دستی از هنرمندان داشته باشد ایجاد زیرساخت و زمینه مناسب برای فروش تولیدات است.

فرزاد رشیدی با بیان اینکه برای هفته صنایع دستی ۱۵۰ برنامه به منظور دیده شدن آثار تولیدات هنرمندان در نظر گرفته شده است، افزود: تسهیلات کم بهره را یکی از راه های حمایت از هنرمندان آسیب دیده است و در این راستا حمایت ها در زمینه ارائه تسهیلات کم بهره صورت گرفته و برای هر هنرمند دارای شرایط که در دوران شیوع ویروس کرونا متضرر شده، تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که از طریق سامانه کارا می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

۲۴هزار هنرمند در گیلان در ۸۰ رشته صنایع دستی کارت صنعتگری دارند که رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است و این استان از قطب های مهم گردشگری و صنایع دستی کشور است.

نخستین محموله حصیر گیلان نیز با ارزش اقتصادی هفت هزار دلار شامل ۱۰ هزار قطعه، مهرماه سال ۹۵ به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
۲ هزار و ۲۰۰ هنرمند استان در رشته حصیربافی فعالیت می کنند و بیشترین محصولات حصیری گیلان در شهرستان های انزلی، رشت، لاهیجان و لنگرود تولید می شود.

حصیرهای ساخت گیلان و سایر نواحی شمال ایران طرح های هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند. حصیر در اندازه ها و شکل های مختلف بافته می شود و مصارف گوناگونی همچون زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیرداغی حصیری است که تقریبا در تمام منازل گیلانی یافت می شود و امروز همین هنرصنعت توانسته در میان رقابت جهانی خود را به عنوان طرحی مدرن در لیست طراحان دکوراسیون معروف امروزی در جای جای جهان به نقش بکشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار