در گفت‌وگو با پانا؛

رئوفیان: مشارکت حداکثری راهبرد مهم انتخابات 28 خرداد است

رضایی، رییسی، مهرعلیزاده و همتی ماندگار هستند/ برخی از این نامزدها پوششی هستند، نامزد پوششی اصلا قشنگ نیست، بازی با احساسات مردم است/ برخی وعده‌هایی که می‌دهند پوپولیستی است/۳۶ اصل قانون اساسی درباره وظایف و اختیار رئیس‌جمهور است اما وعده‌های آقایان در هیچکدام از این اصول نمی‌گنجد

تهران (پانا) - دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ضمن توصیه به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای اینکه در تنها فرصت‌ باقی‌مانده، مردم را به مشارکت بیشتر ترغیب کنند، تاکید کرد 7 مرد در میدان رقابت ریاست‌جمهوری باید مردانه رقابت کنند به دور از تخریب و تضعیف. 

کد مطلب: ۱۱۹۱۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رئوفیان: مشارکت حداکثری راهبرد مهم انتخابات 28 خرداد است

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه مشارکت حداکثری راهبرد انتخاباتی ریاست‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران در 28 خرداد است و در کنار آن انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می‌شود، گفت: «امروز، تحقق این راهبرد، مهمترین مساله کشور و تاثیرگذارترین مولفه در تصمیم‌گیری‌های آتی نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

وی ادامه داد: «هرچه مشارکت، حداکثری و بیشتر باشد، مشروعیت نظام قوی‌تر و قوام و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود و طبیعی است هرچه ما با مشارکت اقل صاحبان حق رای مواجه شویم، آسیبی به مشروعیت خواهد بود.»

کسانی که می‌خواهند بیایند و کسانی که هنوز تصمیمی به آمدن ندارند، همگی قلبشان به عشق ایران می‌تپد و کشورشان را دوست دارند

این فعال سیاسی تاکید کرد: «من معتقدم چه آن کسانی که تا به این لحظه بنای رای دادن ندارند و چه کسانی هم که مصمم هستند به آمدن پای صندوق رای؛ همگی دل‌شان برای ایران می‌سوزد، همه دغدغه اینکه جایگاه نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی ارتقا پیدا کند را دارند. هیچ ایرانی نیست که نخواهد ایران، مردم و کشورش در مقابل توطئه‌ها قدرت پیدا کند.»

رئوفیان اضافه کرد: «کسانی هم که امروز دلسرد و رنج‌دیده هستند، مصائب و دشورای‌ها، کمر آن‌ها را شکانده است، آن‌ها هم دل‌شان برای نظام‌شان می‌سوزد. بعضی فکر می‌کنند افرادی که رغبت ندارند پای صندوق رای بیایند، با ایران ضدیت دارند؛ خیر، اینگونه نیست. اینها دلشان برای ایران می‌تپد و به امید هرچه قدرت‌مندترشدن ایران و به امید اینکه با اقتدار هر چه بیشتری، کشورشان در مقابل خصومت‌ها ظاهر شود، به این امید زنده هستند. ولی دلسرد هستند، از عملکرد مسئولان ناراضی هستند.»

وضعیت معیشت فعلی مردم بعد از چهار دهه و 12 دوره ریاست‌جمهوری قابل قبول نیست

وی یادآور شد: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 12 انتخابات ریاست‌جمهوری را پشت سر گذاشته‌ایم، کامیابی و موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی در این سال‌ها داشته‌ایم و در چله دوم انقلاب هم موفقیت‌هایی را در عملکرد مسئولان و کارنامه آنها مشاهده می‌کنیم اما انتظار خیلی بیشتر از اینها بود. یعنی بعد از گذشت بیش از 4 دهه، برای مردم ایران قابل قبول نیست که وضعیت معیشت مردم و خط فقر، بیکاری و دیگر مشکلات ثمره 12 ریاست‌جمهوری و آمدن 7 رئیس‌جمهور باشد.»

36 اصل قانون اساسی مربوط به حوزه وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور است، اما برخی از وعده‌هایی که می‌دهند در هیچکدام از این اصول 36 گانه نیست، پیدا نمی‌شود. اصول را بخوانند، بخوانند که بدانند حوزه اختیارات آن‌ها چیست

نامزدها از تنها فرصت باقی‌مانده برای ترغیب و تشویق مردم استفاده کنند

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تاکید کرد: «فرصت‌ها برای اینکه ما بتوانیم به مردم بگوییم چرا باید در پای صندوق‌های رای حاضر شد، از دست رفته است. تنها راه و فرصت پیش رو و باقی‌مانده که بتواند در تشویق مردم به آمدن پای صندوق رای اثرگذار باشد، این است که نامزدهای ریاست‌جمهوری، مردانه رقابت کنند، به دور از هرگونه تخریب، تضعیف و وارد شدن به حریم خصوصی همدیگر، مبتنی بر اخلاق و رعایت آبرو و حیثیت رقبا و نیز مراعات حال مردم. باید به تشریح برنامه‌های خود بپردازند.»

برخی وعده‌هایی که می‌دهند، پوپولیستی است

رئوفیان با تاکید بر اینکه مردم به نظام مشروعیت می‌بخشند و مهمترین رسالت و وظیفه‌ مردان مدعی ریاست‌جمهوری این است که حال مردم را خوش کنند، خاطرنشان کرد: «خوشی دل مردم هم این نیست که این افرد در مناظره‌ها به همدیگر هجمه کنند.»

وعده‌ها خارج از وظایف و اختیارات یک رئیس‌جمهور است، قانون را بخوانید

این فعال سیاسی ادامه داد: «وعده‌هایی که می‌دهند، وعده‌های پوپولیستی است که غیرقابل تحقق است. این وعده‌ها را نباید به مردم بدهند، مردم می‌فهمند. جامعه ما می‌داند. 36 اصل قانون اساسی مربوط به حوزه وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور است، اما برخی از وعده‌هایی که می‌دهند در هیچکدام از این اصول 36 گانه نیست، پیدا نمی‌شود. اصول را بخوانند، بخوانند که بدانند حوزه اختیارات آن‌ها چیست.»

مردم می‌فهمند؛ وعده خارج از توان و اختیار ندهید

وی گفت: «وعده‌های خارج از اختیارشان به مردم ندهند، مردم می‌فهمند. وعده‌های خارج از توان و طاقت‌شان هم ندهند، این را هم مردم می‌فهمند. قول‌هایی که مستلزم به خدمت گرفتن امکاناتی باشد که امروز در دسترس نیست، این قول‌ها را هم به مردم ندهند. مردم خواهان صداقت و شفافیت هستند. نامزدها باید در نهایت صداقت و شفافیت با مردم روبه‌رو شوند.»

نامزدها در آخرین مناظره، امیدآفرینی کنند

رئوفیان با اشاره به اینکه دو مناظره تاکنون برگزار شده است و مناظره دوم از اولی بهتر بود، افزود: «اما هنوز هم اشکالاتی بر نحوه مناظره وجود دارد. نامزدها باید در مناظره پایانی سعی کنند، خوش بدرخشند. کاری کنند که امید بیافرینند. این می‌تواند به مشارکت حداکثری کمک کند.»

معنا ندارد که بیایند ثبت‌نام کنند، هزینه کنند، وقت مردم را بگیرند، برنامه پشت برنامه، عده‌ای را به خود علاقه‌مند کنند و در نهایت کنار بروند. این کار نوعی نادیده گرفتن احساسات مردم است

چشم‌انداز مشارکت فعلا خوب نیست، نامزدها مردم را ترغیب کنند

وی با اشاره به آمارهای شرکت در انتخابات تا این لحظه گفت: «آمار بین 50 تا 60 درصد ضعیف است. بین 40 تا 50 واقعا نگران‌کننده است و پایین‌تر از آن، بحران است. ما نباید بحران مشارکت داشته باشیم. چشم‌انداز مشارکت ما تا این لحظه خوب نیست ولی می‌توانند با نحوه رقابت و قول‌هایی که به مردم می‌دهند، مراعات حال جامعه و ... مردم را ترغیب کنند.»

این فعال سیاسی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب همواره موضوع مشارکت را از مردم خواسته‌اند و مشارکت حداکثری را مساله اول عنوان کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد انتخاب درستی صورت بگیرد و شخصی که قرار است رئیس‌جمهور شود با مشکلات کنونی به درستی برخورد کند و باتیم کارامدخود راهگشا باشد.

نامزد پوششی اصلا قشنگ نیست، بازی با احساسات مردم است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ضمن اشاره به اتفاقات احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای مانده تا 28 خرداد گفت: «برخی از این نامزدها پوششی هستند و این چیز قشنگی نیست، این کار بازی کردن با احساسات مردم است. من معتقدم که باید هنگام ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان از آن‌ها تعهد بگیرد که تا آخر بمانند مگر اینکه عزرائیل سراغ کسی بیاید.»

رئوفیان گفت: «معنا ندارد که بیایند ثبت‌نام کنند، هزینه کنند، وقت مردم را بگیرند، برنامه پشت برنامه، عده‌ای را به خود علاقه‌مند کنند و در نهایت کنار بروند. این کار نوعی نادیده گرفتن احساسات مردم است.»

اتفاقات احتمالی روزهای مانده تا 28 خرداد

این فعال سیاسی در پایان پیش‌بینی کرد: «چیزی که تاکنون مشهود است، آقای رییسی ماندگار است و دیگران به نفع ایشان کنار خواهند رفت غیر از آقای رضایی. محسن رضایی مرد میدان است و تا آخر می‌ماند. البته شاید مساله‌ای هم پیش بیاید. در طرف مقابل هم آقایان مهرعلیزاده و همتی حضور دارند. به نظر می‌رسد 4 نفر تا پایان رقابت خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار