زاکانی: ارز 4200تومانی را حتما حذف می‌کنم

برای خرید مسکن در تهران اگر کسی یک سوم پول خود را تخصیص دهد ۷۷ سال طول می‌کشد تا بتواند مسکن بخرد/از ۲۳ میلیون خانوار کشور ۱۲ میلیون خانوار خودرو ندارند/طرحی درباره اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند تهیه کرده‌ایم

تهران (پانا) - زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک رانت است و من حتما آن را حذف می‌کنم.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی: ارز 4200تومانی را حتما حذف می‌کنم

علیرضا زاکانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اینکه آیا شما با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موافق هستید یا خیر و در دولت شما این ارز دو نرخی وجود خواهد داشت یا خیر و اینکه آیا در بازار ارز دخالت می‌کنید؟ گفت:​ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک رانت است، رانتی که نتیجه اش مشهود است و سود آن به جیب کسانی می‌رود که در دولت هستند و من حتما آن را حذف می‌کنم.

وی افزود: بحث ارز دستوری نیست. مشکل کشور تعارض منافع و مفاسد است و گرنه مشکلی نداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل کشور تعارض منافع، مفاسد، لختی و بی ارادگی و خودباختگی است و گرنه ما در داخل کشور مشکلی نداریم.

علیرضا زاکانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه برنامه شما برای مدیریت بازار ارز چیست؟ گفت: به نظرم مهمترین کاری که در بازار ارز باید اتفاق بیفتد این است که ما مثل سایر امور، کشور را با کارشناسی اداره کنیم.

وی افزود: در دوره‌ای که ارز 4 هزار و 200 تومانی بسته شد من از اعضای هیأت دولت می خواهم روایت تلخی را بکنم که در هیأت دولت، آقای روحانی تأکید بر ارز 3 هزار و 800 تومانی داشتند، آقای سیف قیمت را 4 هزار و 800 تومان بیان می کردند که در این خصوص بحث بالا گرفت و همدیگر را نیز نمی توانستند در این خصوص قانع کنند که در این میان رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس که از جناح راست هستند گفتند 4 هزار و 200 تومان و آقای آل اسحاق که از جناح راست هستند آن هم 4 هزار و 200 تومانی را مطرح کرد اما در هیأت دولت گفتند که نه 4 هزار و 800، نه 3 هزار و 800، وسطش را بگیرید 4 هزار و 200 تومان و صلوات بفرستید.

زاکانی گفت: کشور را نمی‌شود با کار غیر علمی اداره کرد چرا در بازار ارز چنین بلایی سر ما آمد؟ به دلیل اینکه نوع تصمیمات دولت، تصمیمات غیرکارشناسی بود و تصمیماتی براساس سیاست زدگی بود.

وی افزود:​ اساسا نوع مواجهه با امکان و اقتضای ملی در موضوع ارز و شرایطی که قابل پیش بینی است می‌توانست برای ما امکانی فراهم کند که خودمان را از وابستگی به ارز و از معرض خطر قرار گرفتن آن خلاص کنیم.

زاکانی گفت: از سال 2007 یک مراوده مالی دو طرفه بین کشورها مرسوم شد که براساس ارز ملی خودشان است و اکنون بیش از 50 کشور این کار را می‌کنند، چرا ما این کار را نمی‌کنیم که مصونیت داشته باشیم و بعدا در معرض تحریم قرار نگیریم؟

وی افزود: همانند کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه که اکنون این کار را می‌کنند، پس این تصمیم مبتنی بر سیاست زدگی است و این ناشی از کار بدون پایه علمی و بی‌دقتی در مصالح ملی است.

زاکانی ادامه داد: البته با یک اشکال سومی نیز روبرو شد و آن اینکه دولت اساسا برای همان داشته خودش نیز ارزش قائل نشد یعنی ما سال 98 پانزده میلیارد دلار و سال 99 نه میلیارد دلار برای ارز 4 هزار و 200 تومانی در نظر گرفتیم و همین را نیز نتوانستیم درست استفاده کنیم و دست دلال‌ها افتاد که در واقع ما هم چوب را و هم پیاز را خوردیم.

وی گفت: در واقع آن ارزی که باید با قیمت متعارف 12 تا 14 هزار تومان به دست ملت می‌رسید، قیمت آن به 30 تا 35 هزار تومان رسید.

زاکانی افزود: این جنبه سوم نیز فاجعه‌ای بود و یک جنبه چهارمی نیز دولت دارد که فاجعه افزون‌تری است و آن اینکه اصلا بازار و نیاز القایی به شرایط کنترل توجه ندارد.

وی گفت:​ دعوایی که بین بانک مرکزی و وزارت صمت است اما وزارت صمت اساسا هیچ دقتی ندارد و چارچوب منطقی داشته باشد و اولویت گذاری کند.

زاکانی افزود: چرا بازار ارز اینگونه است؟ و مشکل کشور کجاست؟ مشکل کشور تعارض منافع است، مشکل کشور مفاسد، لختی و بی ارادگی و خودباختگی است و گرنه ما در داخل کشور مشکلی نداریم.

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و در پاسخ به سؤالی به برنامه وی درباره بخش مسکن و به ویژه مسکن اقشار کم درآمد گفت: ​هم اکنون وضع مسکن به حدی خراب است که متأسفانه وزیر سابق دولت کنونی افتخارش این بوده است که در مدتی که وزیر بوده است یک خانه هم نساخته است و این را با افتخار بیان می‌کند.

علیرضا زاکانی افزود: وقتی که درد وجود نداشته باشد و بی‌اهمیتی و بی‌دقتی نسبت به مردم و نیازهای آن ها در دولت صورت بگیرد ما همچین دولتی داریم.

وی گفت: الان قانون مشخص کرده است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود و 350 هزار سالانه مسکن مردم می‌سازند و این تعداد مسکن عملا در شرایطی است که مردم 40 درصد زمان خود را صرف گرفتن مجوزها می‌کنند که حدود 7 تا 9 ماه طول می‌کشد.

زاکانی افزود: ما در حال حاضر 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی داریم در سراسر کشور و اکنون آن قدر وضع خراب است که اگر کسی بخواهد در شهرستان یک خانه 75 متری اجاره کند باید 28 و 9 دهم درصد حقوق خود را برای اجاره مسکن بدهد و اگر بخواهد در تهران باید 58 درصد حقوق خود را بدهد.

وی گفت: وقتی که می‌خواهد 100 متر خانه اجاره کند باید در تهران 66 درصد حقوق خود را بدهد و در شهرستان‌ها 36 درصد و این یک فاجعه بزرگ برای اجاره است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای خرید مسکن در تهران اگر کسی یک سوم پول خود را تخصیص دهد 77 سال طول می‌کشد تا بتواند مسکن بخرد و اگر یک پنجم پول خود را تخصیص دهد 110 سال طول خواهد کشید تا صاحب مسکن شود.

وی گفت: مردم که عمر نوح ندارند و نیازمند به مسکن هستند و قانون اصل 31 قانون اساسی مشخص کرده که هر خانواده ایرانی یک مسکن داشته باشد.

زاکانی افزود: ما در دولت خود درخصوص مواجه با مسکن اولا مالیات بر خانه‌های خالی را جدی می‌گیریم و قانون مجلس را اجرا می کنیم تا خانه‌های خالی به عنوان مجموعه‌ای برای سوداگری قرار نگیرد و نکته دوم این که صدور مجوزهای 350 هزار مسکن را تسهیل می‌کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: صدور مجوز در ایران 10 مرحله دارد و در دنیا یک مرحله دارد و در نصف روز انجام می‌شود.

وی افزود: بنده این وعده را به مردم می‌دهم که در سال اول اقدام و اصلاح ظرف یک سال شرایط را به سمتی ببرم که با دولت الکترونیک و حکمرانی فضای مجازی صدور مجوزها برای مسکن را نصف روزه صادر کنیم.

وی افزود: ما 130 هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه غیررسمی داریم که 23 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و این یک تهدید بزرگی است و می‌شود که آن را تبدیل به فرصت کرد و می توان بازآفرینی شهری را با یک مدل و دقت بالا ایجاد کرد.

زاکانی گفت: بنده هدف خود را در حوزه اقتصاد جهش تولید قرار دادم و در جهش تولید 9 پیشران انتخاب کردم که یکی از این پیشران‌ها مسکن است.

وی افزود: ما در بازار مسکن دو سه نوع فرمت ایجاد می‌کنیم و در واقع این ایجاد حق انتخاب است و برای زوج‌های جوان و کسانی که دچار مشکلاتی هستند حتما ما مسکن استیجاری ارزان به شیوه صنعتی سازی با لحاظ مسایل فرهنگی و اجتماعی درست می‌کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما درخصوص بافت فرسوده به شیوه صنعتی سازی عمل خواهیم کرد زیرا اگر به صورت صنعتی سازی کار نکنیم حداقل سالی 700-600 هزار مسکن می توانیم بسازیم.

وی افزود: از منابع طبیعی زمین را برای اجرای این طرح‌ها استفاده خواهیم کرد.

هم اکنون 23 میلیون و 900 هزار خانوار در کشور وجود دارند که 11 میلیون و 800 هزار تای آن‌ها دارای خودرو هستند و 12 میلیون و 100 هزار خانوار دیگر دارای خودرو نیستند

زاکانی درخصوص منابع طرح مسکن مورد نظرش نیز گفت:​ ما 334 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 14 قانون بودجه قرار می‌دهیم که این نیاز به یک دقت مجدد دارد و بازآفرینی از طریق مشارکت و سوق دادن امکانات تأمین مالی از طریق بانک‌ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود​: بانک‌ها پارسال 5 هزار و 400 هزار میلیارد تومان سپرده داشتند و هزار و 600 هزار میلیارد تومان براساس گزارش بانک مرکزی و در 11 ماه تسهیلات داده‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:​ ما همین تسهیلات را به سمت مسکن سوق خواهیم داد.

وی درخصوص برنامه دولتش برای معیشت مردم و توزیع کالاهای اساسی نیز افزود: ما برنامه داریم که اقشار ضعیف را شریک کنیم در سرمایه‌هایی که امروز در کشور وجود دارد به عنوان مثال یک طرحی تنظیم شده به عنوان اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهایی که دارای خودرو نیستند.

زاکانی گفت: هم اکنون 23 میلیون و 900 هزار خانوار در کشور وجود دارند که 11 میلیون و 800 هزار تای آن‌ها دارای خودرو هستند و 12 میلیون و 100 هزار خانوار دیگر دارای خودرو نیستند.

در طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای بدون خودروی علیرضا زاکانی آمده است: به خانوارهای بدون خودرو هر نفر در ماه 15 لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و سامانه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین خانوارها ایجاد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار