گزارش پانا از نشست خبری نمایشگاههای «نهان برعیان» و «پرسونا»
تنها موزهای که میتواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است
تهران (پانا) - نشست خبری بازگشایی نمایشگاههای جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نهان برعیان» و «پرسونا» با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان» و امیر راد کیوریتور نمایشگاه «پرسونا» سهشنبه ۱۱ خردادماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در ابتدای نشست با اشاره به راهاندازی باغمجسمه موزه هنرهای معاصر گفت: باغمجسمه و نورپردازی مجسمههای موزه با حمایت سازمان زیباسازی انجام شده و این باغمجسمه تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. بر اساس مصوبه هیات مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز در اختیار نورپردازی قرار بگیرد تا موزه به صورت نگینی در شبهای تهران بدرخشد.
وی درباره برنامههای آینده موزه توضیح داد: تا پایان سال، ۷ نمایشگاه در موزه خواهیم داشت، در برنامهریزی جدید موزه هنرهای معاصر تهران در سال بین ۷ تا ۸ نمایشگاه را برگزار میکند که در زمان خود اطلاعرسانی خواهند شد. تا پایان تابستان، کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک آغاز به کار میکنند. همچنین همانطور که وعده کرده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آمادهسازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه راه است؛ ۲ کتاب آماده شده و ۴ کتاب دیگر در دست چاپ است و مردادماه مراسم رونمایی این کتابها را شاهد خواهیم بود.
احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: در رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران قرار گذاشتیم دو نمایشگاه به صورت همزمان در گالریهای موزه افتتاح شوند؛ بر همین اساس، نمایشگاه اول با عنوان «نهان بر عیان»، ۱۸ خردادماه و نمایشگاه دوم با عنوان «پرسونا» شامل مجموعه آثار اندی وارهول ۲۵ خردادماه افتتاح میشوند.
مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره چرایی برگزاری پروژه پژوهشی «نهان برعیان» که نقطه تلاقی با هنر معاصر ندارد توضیح داد: تنها نهاد موزهای که میتواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است و باید این کار را انجام دهد، به همین دلیل وقتی آقای حاتمی این پروژه را به من پیشنهاد کرد سریع پدیرفتم چراکه ما موظفیم به عنوان یک نهاد پژوهشمحور، هنرمندان بتوانند با سابقه بصری و نحوه دیدن ما در تاریخ هنری آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
شهریار حاتمی دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نهان بر عیان؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، بر اساس پروژه پژوهشی من بود که درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری میپردازد. این نمایشگاه به صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار میکند و هدف این بوده که هندسهدانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علنی در کارشان بهره میگرفتند.
وی تصریح کرد: این پژوهش مشخص کرد که دستور زبان مشترکی در بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند. این نمایشگاه در ابتدا با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران نمایش را بر اساس کتاب جامع الطوایف رشیدی شروع میکند و تا شاهنامه شاه عباسی پیش میرود. همچنین در نمایشگاه به حضور هندسه در نمایشگاه پرداختم که در ۶ لایه به نمایش گذاشته میشود. این نمایشگاه میتواند به هنرمندان شاخههای دیگر کمک کند چراکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.
امیر راد کیوریتور نمایشگاه «مروری بر آثار پرسونا» (شامل آثار اندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران) درباره این نمایشگاه گفت: برنامه موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش دو مجموعه آثار است که یکی از آنها پژوهشی است و بخش دیگر به نمایش گنجینه موزه میپردازد. در نمایشگاه پرسونا، قصد داشتیم خوانش دیگری از مجموعه آثار اندی وارهول را ارائه دهیم و خوانشی که پیشنهاد شد که عنوان آن پرسونا شد. پرسونا؛ مفهوم کلی تصویر انسان در موقعیتهای گوناگون است یا ماسک و نقابی است که ما بر چهره میگذاریم.
امیر راد نیز درباره چرایی برگزاری نمایشگاههایی چون پرسونا توضیح داد: کاری که ما اینجا انجام میدهیم خوانشی معاصر از آثار و یک دوره هنری است و تولید کتابها و جستارهایی در این موضوع نیز همگی نگاه معاصری را شکل میدهند.
ارسال دیدگاه