کاظمی به پانا خبر داد
تنوع پذیری و افزایش رشتهها در جشنوارههای فرهنگی هنری
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد یکی از مهمترین سیاستها در حوزههای پرورشی و فرهنگی تنوع پذیری موضوع و رشتههای فرهنگی هنری است تا بتوان دقیقا سلیقهها و ذائقههای دانشآموزان را تأمین کرد.
علیرضا کاظمی در گفتوگو با پانا با اشاره به روند دریافت آثار استانها و داوری دبیرخانه مرحله کشوری سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری «فردا» به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اظهار کرد: «خدا را شاکرم که این فرصت مهیا شد تا با همت همکاران در اداره کل فرهنگی و هنری و در سراسر استانها در دبیرخانه کشوری جشنواره هنری «فردا» بتوانیم در زیست بوم جدید این جشنواره را با قوت و اقتدار دنبال کنیم؛ همکاران ما در فضای مجازی تلاش کردند تا از طریق این جشنواره اوقات و فراغت دانشآموزان را پر و زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم کنند.»
کاظمی درباره اتفاقهای خوبی که در این زیست بوم جدید در جشنواره فرهنگی و هنری «فردا» رخ داده است افزود: «این جشنواره توانست با سرعت در فضای مجازی حضور پیدا کند، البته توانست تهدیدی که به واسطه عدم حضور دانشآموزان ایجاد شده است را به یک فرصت تبدیل کند؛ همچنین ما موضوعات بیشتری را در دستور کار قرار دادهایم مانند حجاب و عفاف، توصیه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بحث جشنواره غدیر و موضوعات مختلف دیگر که در کنار این موضوعات مهم بود در دستور کار قرار داده شده است.»
وی با بیان اینکه در جشنواره امسال تنوع موضوع مساله مهمی است گفت: «به دلیل تنوع زیاد رشتهها، فعالیتهای گروهی مانند فعالیتهای آوایی گروهی و نمایشنامههای گروهی را حذف کردهایم، البته لازم به ذکر است که در این بین رشتههای زیادی را نیز اضافه کردیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «یکی از مهمترین سیاستهای ما در حوزههای پرورشی و فرهنگی تنوع پذیری موضوع و رشتههای فرهنگی هنری است تا بتوانیم دقیقا سلیقهها و ذائقههای دانشآموزان را تأمین کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: «به دلیل نوع زیر ساختها که لازم است در سطح کشور ایجاد شود، جمعآوری آثار دانشآموزان یا نوع اطلاعات و پویشی که در سطح کشور ایجاد شده در آمار و ارقام به صورت طبیعی کاهش داشتیم؛ امسال حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز به طور مستقیم آثار خود را در سامانه همگام بارگذاری کردند.»
کاظمی تصریح کرد: «این عدد بالایی است چراکه در ۶ محور هنرهای آوایی، نمایشی، دستی، تجسمی، فضای مجازی، آفرینشهای ادبی و نقد ادبی و در بیش از ۸۰ زمینه مختلف، مشارکت خوب دانشآموزان رقم خورده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که برگزاری اینگونه جشنوارهها در بروز استعدادهای دانشآموزان چه تاثیری دارد اظهار کرد: «با برگزاری اینگونه جشنوارهها چند اتفاق رخ میدهد و کارکردهای مختلفی ایجاد میشود؛ ما در زمینههای مختلف تلاش داریم هم وقت دانشآموزان را پر و هم زمینه شکوفایی و رشد استعدادهای آنان را فراهم کینم.»
وی برگزاری مسابقات قرآنی، جشنواره نوجوان سالم، کانون یاریگران زندگی و ... را در حوزه پرورشی و فرهنگی در بروز استعدادهای دانشآموزان موثر دانست و افزود: «برگزاری جشنوارههای فرهنگی هنری فردا، دانایی توانایی لالههای روشن و پرسش مهر ریاست جمهوری زمینه حضور دانشآموزان را مهیا میکند و وقتی او در معرض دید قرار میگیرد، تواناییهای دانشآموز رشد میکند و به عنوان یک کلاس آموزشی برای او خواهد بود.»
کاظمی ایجاد انگیره برای دانشآموزان را با شرکت در این جشنوارهها موثر دانست که به رشد و شکوفایی استعدادهای آنان کمک میکند.
ارسال دیدگاه