اعلام دلایل رسوب کالا در گمرک

تهران (پانا) - به گفته معاون فنی گمرک تامین نشدن ارز بانک مرکزی و ابلاغ نشدن به موقع مصوبات مربوط به ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از مهمترین عوامل رسوب کالا در گمرکات و بنادر و کمبود کالا در داخل است.

کد مطلب: ۱۱۸۸۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام دلایل رسوب کالا در گمرک

به گزارش صدا و سیما، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک گفت: با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم و این چالش باعث شد متأسفانه ۶.۵ میلیون تن، کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود باشد و ممکن است که در داخل کشور نیز با کمبود کالا رو به رو شویم.

وی افزود: متأسفانه با وجود تسهیلاتی که وجود دارد باز هم نتوانسته‌ایم این کالاها را ترخیص کنیم. با این اوصاف اگر رسوب کالای موجود در بنادر را در نظر بگیریم عملاً می‌توان گفت که کسری و کمبود کالا در داخل نداریم، اما این موضوع منوط به ترخیص کالای موجود در بنادر است.

ارونقی ادامه داد: بعضی از کالاهای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا زمانی که تخصیص و تأمین ارز از سوی بانک مرکزی انجام نشود یا این ارز منتقل نشود عملاً صاحب کالا برای گمرک مشخص نیست و امکان ترخیص وجود ندارد.

به گفته معاون فنی گمرک قسمت دوم چالش این است که کالاهایی که به صورت اعتباری به بنادر و گمرکات رسیده، یعنی هنوز پولی جابجا نشده و ارزی هم تأمین نشده، اما صاحب کالا کالای خودش را با اعتبار خودش وارد کرده و به بنادر و گمرکات کشور رسانده، می‌خواهد کالا را ترخیص کند، اما کد رهگیری بانک را ندارد و گمرک باید به نحوی کمک بکند که لااقل کالای مذکور درصدی ترخیص بشود. این در حالی است که با پایان یافتن مجوز قبلی دولت و ابلاغ نشدن مجوز جدید، ترخیص درصدی در خصوص کالاهای اساسی متأسفانه نداشتیم.

این مقام مسئول توضیح داد: البته باید تاکید کرد در این خصوص مصوبه داشتیم، اما ابلاغ نشده بود، از ابتدای سال این مصوبه به ما ابلاغ نشد و در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۹ به گمرک ایران ابلاغ شد و ما تازه از هفته قبل، یعنی از ابتدای این هفته مصوبه مذکور را اجرا می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار