۲۴ میلیون خانوار ایرانی رتبه بندی شدند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تجمیع کرده‌ایم می‌گوید بر اساس فرمول‌های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای اولین بار رتبه بندی کردیم و تعاملاتی با دستگاههای مختلف داشتیم و ایرادات وارد شده به پایگاه اطلاعات در حال کشف است.

کد مطلب: ۱۱۸۷۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
۲۴ میلیون خانوار ایرانی رتبه بندی شدند

احد رستمی در پنل «سیاست های رفاهی» همایش ملی «ایران ۱۴: رفاه و تأمین اجتماعی» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به تعیین خط فقر در کشور گفت: خط فقر سالانه در وزارت رفاه تولید می شود اما باید در شواری عالی رفاه مصوب و اعلام شود که به علت عدم برگزاری جلسات شورای عالی رفاه، این کار انجام نمی شود. اما به هر صورت خط فقر در وزارت رفاه محاسبه و در اختیار دستگاه هایی قرار می گیرد که به آن نیاز داشته باشند.

وی با اشاره به تعیین خط فقر در کمیته امداد گفت: کار مهم کمیته امداد این بود که بیش از ۲۰۰۰ خط فقر تولید می کنند که بسیار منحصر به فرد است. آنها نمی توانند یک خط فقر مشخص و واحدی اعلام کنند زیرا همه نقاط و خانواده ها با دیگر متفاوت هستند. اقدامات دیگری نیز انجام شده و امیدواریم این ادغام به قدری جلو برود که کمیته امداد بتواند ویژگی های فقرا را از ابعاد گوناگون رصد کنند و در اختیار نهادهای تصمیم گیر و برنامه ریز بگذارند و در نهایت خود استان ها بتوانند بر اساس ویژگی های شناسایی شده، برنامه های مناسب برای فقر زدایی تدارک ببینند.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در دوران انتخابات ریاست جمهوری هستیم و شعارها در حوزه سیاست گذاری رفاهی مطرح می شوند گفت: سیاست گذاری رفاهی یک حوزه چندبعدی است که مسکن، آموزش، بهداشت، توانمندسازی و حوزه حمایتی را دربرمی گیرد اما اکنون نامزدهای انتخاباتی هم سیاست های رفاهی را بیشتر در حوزه یارانه ها و آزادسازی قیمت ها به صورت پررنگ تری دنبال می کنند.

وی با اشاره به پیشینه سیاست های اتخاذشده در زمینه حذف یارانه ها از قبل انقلاب تا کنون گفت: یک دوره ای مجلس مصر بود یارانه ها حذف شوند که در دوران جنگ قرار داشتیم و دولت این کار را انجام نداد. یک مقطعی هم دولت مصر بود و مجلس موافقت نکرد. در این زمینه کشمکش هایی بین دولت ها و مجلس ها وجود داشته که در نهایت منجر به تدوین قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی شده و وزارت رفاهی تشکیل شد تا منابع یارانه در اختیارش قرار بگیرد و بتواند منابع را در راستای گسترش عدالت اجتماعی به کار بگیرد.

رستمی افزود: سال ۸۷ با اجرای هدفمندسازی، سازمان هدفمندسازی در دل وزارت رفاه شکل گرفت، کمی بعد جدا شد و خود وزارتخانه هم با وزارت کار و تعاون ادغام شد و شورای عالی رفاه که قرار بود سیاستگذار اجتماعی باشد عملا ابزارش را از دست داد و در نهایت به این نقطه رسیدیم که وقتی بحث از سیاست های رفاه اجتماعی می شود اکثرا به حوزه آزادسازی قیمت و پرداخت نقدی به مردم توجه می کنند و سایر حوزه ها و مشکلات در حوزه مسکن، بهداشت و آموزش به فراموشی سپرده می شود.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امیدوارم این جلسات بابی باشد که فرد منتخب انتخابات ریاست جمهوری، سیاست گذاری اجتماعی را به درستی درک کند و فردی تک بعدی نباشد گفت: شورای عالی رفاه قدرت نظارتی و اجرایی اش را از دست داده و مقامات بالاتر هم مسلط به سیاست گذاری اجتماعی نیستند و باعث می شود حوزه های مختلف تصمیمات خود را بگیرند و گاهی اجرای آنها نتایج عکس می دهد.

وی با بیان اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تجمیع کرده ایم گفت: بر اساس فرمول‌های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای اولین بار رتبه بندی کردیم و تعاملاتی با دستگاههای مختلف داشتیم و ایرادات وارد شده به پایگاه اطلاعات در حال کشف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار