چشمانداز فیلمهای در نوبت اکران مانده (۳)
محمدرضا شفاه: تناسبی میان عدد پروانه صادرشده و فیلمهای اکران شده نیست
آیا فیلمهای دولتی هم دغدغه اکران دارند؟
تهران (پانا) - «محمدرضا شفاه»، تهیهکننده فیلم «مصلحت» با اشاره به اینکه تناسبی میان عدد پروانه صادرشده برای ساخت فیلم با تعداد فیلمهای در حال اکران و وضعیت فاجعهبار اکران وجود ندارد عنوان کرد؛ من بهعنوان کسی که در بخش دولتی کارکرده، عرض میکنم که بخش دولتی هم بازگشت سرمایهاش برایش مهم است. کسی که فیلمی را ساخته یا حمایت کرده تا ساخته شود، قطعاً دغدغه اکران فیلم را دارد اما اکران فیلم در این شرایط سرمایه سوزی است.
در سلسله گفتوگوهایی با تهیهکنندگان سینما به این مهم میپردازیم که چرا علیرغم اینکه تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران مانده اما همچنان فیلمسازی مانند سابق ادامه دارد. در بین سینماگران بارها مطرحشده که تهیهکنندگان سود فیلمهایشان را در همان مرحله تولید میبرند و دغدغه اکران فیلم ندارند. بنا داریم به بررسی نگاههای موافق و مخالف با این موضوع بپردازیم.
فیلمی نمایش نمیدهند اما پروانه ساخت صادر میکنند!
«محمدرضا شفاه»، تهیهکننده فیلم «مصلحت» که دیپلم افتخار بهترین فیلم اولی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد، درباره فیلمهای در نوبت اکران مانده گفت: «این موضوع دو بخش دارد. بخشی مربوط میشود به کسانیکه مسئولیتی برعهده دارند و برای موضوع اکران تصمیم میگیرند. به نظرم آنها درست تکلیف خود را انجام ندادهاند وگرنه برای این حجم از کارهایی که دائماً برایشان پروانه نمایش صادر میشود، فکری میکردند. عدد پروانه صادرشده برای ساخت فیلم با امکانات و تعداد فیلمهای در حال اکران باید تناسب داشته باشد. این تناسب بههمخورده و فیلمها اکران نمیشود اما پروانه ساخت داده میشود. البته من طرفدار این نیستم که پروانه ساخت داده نشود بلکه معتقدم باید سازوکاری برای این موضوع وجود داشته باشد و روی انتقادم بیش از هرکسی به مسئولانی است که در حوزه اکران توانایی تاثیرگذاری و تصمیمگیری دارند.»
عزمی برای بازگشت رونق به سینما وجود ندارد
محمدرضا شفاه عنوان کرد: «بالاخره در شرایط وجود کرونا، بازهم بیش از نیمی از این ایام، سینماها باز بوده و این سستی تصمیم گیران بوده که باوجوداینکه سینماها باز بوده اما نتوانستهاند پذیرای تعداد مناسبی از فیلمها باشند و نتوانستهاند مشوق کافی و تضمینهای کافی به تهیهکنندهها بدهند. من فکر میکنم رونق به سالنها قابل بازگشت است حتی در این شرایط سخت و البته که نیاز به عزم جدی از سوی مسئولین دارد که این بخش اول ماجرا انجام داده نشده است.»
خلوتی صف فیلمهای منتظر با هماهنگی میان اکران حضوری و آنلاین
تهیهکننده فیلم «مصلحت» با اشاره به وجه دیگر درباره وضعیت فیلمهای در نوبت اکران مانده، عنوان کرد: «از دیدگاهی دیگر و با یک نگاه واقعبینانه، قاعدتاً چنین اتفاقی بهصورت طبیعی میافتد که برخی فیلمها مشتریان جدیتری دارند و شانس بیشتری برای اکران عمومی دارند اما برخی از فیلمها شاید این شانس بزرگ را نداشته باشند. در این حالت باید اکران آنلاین به کمک شرایط بعد از کرونا بیاید تا صفی که از فیلمهای منتظر اکران شکلگرفته کوتاهتر و بهینهشود. درواقع تقسیمکاری بین این دو انجام شود تا هر فیلم بهاندازه توانایی جذب مخاطب امکان دیده شدن پیدا کند.»
محمدرضا شفاه افزود: «حتماً باید ستادی باشد تا برنامهریزی هماهنگ برای هردو نوع اکران عمومی و آنلاین وجود داشته باشد و فکر واحدی پشت هر دو اکران موجود باشند و به مرورزمان این دو بستر بتوانند صف شلوغ اکران را خلوت کنند و شرایط به حالت عادی برگردد.»
همه فیلمهای ساختهشده از تولید سود نبردهاند
تهیهکننده فیلم «بیستویک روز بعد» درباره این ایده که عموماً تهیهکنندهها سود خود را از تولید فیلم میبرند و رغبتی برای اکران فیلم ندارند، گفت: «من موافق عمومیت این موضوع نیستم و به نظرم در بین این فیلمهایی که ساختهشده است و حجم زیاد فیلمهای در نوبت اکران مانده، فیلمهایی هستند که باید اکران شوند تا سود و سرمایهگذارانشان منتظر عادی شدن شرایط برای اکران عمومی آنها هستند؛ بنابراین خیلی از فیلمها هم از تولید سود نبردهاند و بخشی از فیلمهاست که چنین موضوعی در موردشان صدق میکند.»
محمدرضا شفاه اظهار کرد: «اتفاقاً در بین همان فیلمها هم کسانی هستند که رغبت جدی دارند تا فیلمهایشان را اکران کنند. پس به نظر من هرکس که فیلمسازی را جدی گرفته است و با این نگاه اثری ساخته است برایش مهم است که فیلمش خوب و درست اکران شود و برایش مهم است چرخه اکران را بهدرستی تجربه کند و صرف اینکه یک اسم اکران عمومی برایش بگذاریم و بگوییم خب تکلیف درباره این فیلم انجام شد حتماً صاحبان چنین فیلمهایی را راضی نمیکند.»
با همه وجودم دیدم وزارت ارشاد از اکران عمومی در این ایام حمایت خاصی نمیکند
شفاه، تهیهکننده فیلم «مصلحت» با اشاره به تجربه تلخش از اکران در شرایط کرونا عنوان کرد: «من فیلمی داشتم و در شرایط کرونا مجبور به اکران شدم و با همه وجودم عدم حمایت وزارت ارشاد و کسان دیگری که این موضوع به آنها ربط دارد را دیدهام. طبیعی است کسی که دلش برای سرمایهاش بسوزد هرگز اقدام به آتش زدن سرمایهاش در این ایام نمیکند.»
اکران در این ایام یعنی سرمایه سوزی
وی افزود: «اقدام به اکران در این ایام حتماً برابر است با از بین رفتن سرمایه و کسی که فیلم را ساخته و کسانیکه قواعد کسبوکار را بلد هستند و موضوع مالی فیلمشان برایشان مهم است و امیدشان این است که اگر فیلمشان را نگهدارند و به وقتش در بعد از شرایط کرونا اکران کنند بهتر اکران شود و فروش کنند و به پول و سودشان برسند. بهنوعی سرمایهشان را در این ایام خواباندهاند و این هم عقل اقتصادی پشت سرش است. من موافق نیستم که دغدغهای برای بازگشت سرمایه نباشد. من بهعنوان کسی که در بخش دولتی کارکرده، عرض میکنم که بخش دولتی هم برایش مهم است سرمایهاش بازگشت داشته باشد. حداقل حوزه هنری که من با آن همکاری میکنم این دغدغه را دیدهام دارد و اگر مجبور نباشد فیلمش را اکران نمیکند.»
وی افزود: «من کماکان اشکال را در عدم وجود یک اراده جدی برای به راه انداختن جریانی جهت رونق دادن به سینما میبینم. اراده جدی در مسئولین وجود ندارد و کسی دغدغه ویژه برای خودش تعریف نکرده و حلقههای مختلفی دارد که بخشی از آن همین مدیران هستند که باید صاحبان فیلمها را بهعنوان حلقهای دیگر مجاب کنند تا آثار خود را به چرخه اکران وارد کنند و این مجاب کردن تدبیر میخواهد؛ یعنی در چنین شرایط ویژهای اداره کردن امور بهصورت روزمره نمیتواند مشکل را حل کند و باید برنامهریزی ویژه شود و به نظرم مشکل از دیدگاهی است که در این زمینه در مدیران مربوطه وجود دارد.»
اکران نمیکنیم چون نمیخواهیم فیلممان ذبح شود
شفاه، تهیهکننده سینمای ایران با اشاره به دغدغه فیلمسازها برای اکران فیلمشان در سینماها گفت: «همه فیلمسازها علاقه دارند فیلمشان را اکران کنند و من هم بسیار علاقه دارم که فیلم مصلحت را اکران کنم چون فیلمسازها عموماً دوست دارند وقتی فیلمشان ساخته میشود آن را اکران کنند. فیلم «مصلحت» متعلق به حوزه هنری است و تعداد زیادی سینما خود حوزه هنری دارد و قاعدتاً شرایط بهتری برای اکران داریم؛ یعنی اگر حوزه هنری تصمیم بگیرد بهتر میتواند انجام دهد اما مثل بسیاری دیگر که فیلم دارند، نمیخواهیم فیلممان ذبح شود. مثل همان اتفاقی که برای «دیدن این فیلم جرم است» رخ داد و هرچند که یکی از بهترین فیلمهای اکران در کرونا بود و رکوردها را در گیشه جابجا کرد ولی بهحق خودش در اکران نرسید. طبیعتاً ترجیح نمیدهیم برای «مصلحت» هم چنین سرنوشتی پیش بیاید و ما ناچار شویم مجدد حسرت بخوریم. پس باید منتظر باشیم ببینیم مدیران فکر جدی میکنند و دلشان به حال سینمای ایران میسوزد یا کماکان وضعیت مثل سابق است.»
فاصله زیاد ساخت تا اکران فیلم از تازگی فیلم کم میکند
محمدرضا شفاه درباره اهمیت زمان اکران فیلم برای تعلق داشتن به زمانی که اکران میشود، اظهار کرد: «اینکه فیلم تا چه اندازه در زمان اکران متعلق به زمان خودش باشد، اهمیت دارد. به نظرم همین امروز هم برای برخی از فیلمها این اتفاق افتاده است که صاحبانشان احتمالاً با ناراحتی دارند شرایط را دنبال میکنند که ببینند بالاخره چه زمانی نوبت اکران فیلمشان میرسد. این ذات فیلم و سینماست که حتی اگر موضوع ماندگاری داشته باشد از زمان ساختهشدنش خیلی بگذرد، از نو بودنش میافتد و تروتازه نخواهد بود. هیچ فیلمسازی این را دوست ندارد.»
ارسال دیدگاه