اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

تراژدی فرزندکُشی

تهران (پانا) - آخرین وضعیت بیماری کرونا و روند واکسیناسیون در ایران، ابتلای 60 نفر به ویروس جهش یافته، اعلام شرط حضوری شدن دانشگاه‌ها، نقض حکم قصاص حمید صفت، آخرین وضعیت پرونده آزاده نامداری و قتل بابک خرمدین و اعترافات تلخ پدر و مادرش به قتل خواهر و دامادشان بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تراژدی فرزندکُشی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد دو میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۰۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد دو میلیون ۲۷۲ هزار و ۷۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۷۷ هزار و ۷۶۵ بیمار نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. این در حالی است که پنج هزار و ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون دو میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۲۵ هزار و ۲۱۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۱۲ دُز رسید.

آخرین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی

در هفته‌ای که سپری شد، آخرین نقشه رنگ بندی کشور نیز منتشر شد که طبق آن فقط 3 شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. بر این اساس طبق آخرین آمار شهرستان‌ها، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند و در عین‌ حال هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

فعال شدن سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا برای گروه سنی 75 سال

با پایان یافتن واکسیناسیون گروه سنی 80 سال به بالا، وزارت بهداشت واکسیناسیون گروه سنی 75 سال به بالا را آغاز کرده است و طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‏ سامانه ثبت ‌نام و نوبت دهی واکسیناسیون کرونا به نشانی salamat.gov.ir برای ثبت‌نام و ارائه اطلاعات تماس متولدین سال ۱۳۲۵ و قبل از آن که تاکنون علیه بیماری کووید19 واکسینه نشده‌اند فعال شد.

ابتلای ۶۰ مورد به ویروس‌ هندی و آفریقایی در کشور

ویروس کرونا تاکنون صدها جهش داشته، اما روی قدرت سرایت و کشندگی‌اش اثری نداشته، اما جهش‌هایی که روی شاخک‌های ویروس اتفاق می‌افتد بسیار موثر بوده و قدرت سرایت و کشندگی‌اش را بالا می‌برد. این جهش‌هایی که نام برده می‌شود اعم از انگلیسی، هندی، آفریقایی و... روی این شاخک‌ها اتفاق افتاده است. در پی بروز مواردی از ویروس جهش یافته کرونای هندی و آفریقای جنوبی در ایران، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته‌ای که گذشت از ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش یافته در کشور خبر داد.

ورود دومین محموله واکسن کرونا سهمیه کوواکس به ایران

در هفته‌ای که سپری شد، ایران به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در سازوکار کوواکس، با استفاده از منابع مالی خود، دومین محموله از واکسن کووید۱۹ آسترازنکا را به تعداد یک میلیون و 452 هزار دوز از طریق کوواکس دریافت کرد. کوواکس سازوکاری به مدیریت مشترک «ائتلاف برای نوآوری در حوزه آمادگی برای اپیدمی» (CEPI)، «اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی» (GAVI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که در آن صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نقش کلیدی در ارسال واکسن برعهده دارد. با حمایت یونیسف به عنوان ارسال کننده واکسن در سازوکار کوواکس، جمهوری اسلامی ایران اولین محموله واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی را شامل 700 هزار و 800 دوز، در تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال جاری دریافت کرد.

شرط حضوری شدن دانشگاه‌ها

پاندمی کرونا بیش از یک سال است که نظام آموزش عالی را تحت تاثیر قرار داده است، زمزمه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها از نیمسال تحصیلی مهرماه 1400 مطرح شده و وزارت علوم شروطی را برای حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها مطرح کرده است. با آغاز واکسیناسیون در کشور امید به افزایش ایمنی در برابر ویروس کرونا افزایش یافته است و طبق اعلام وزارت بهداشت بخش اعظمی از گروه‌های هدف تا مهرماه سال جاری واکسینه می‌شوند. با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور زمزمه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری مطرح شده است اما مسئولان وزارت علوم حضوری شدن آموزش عالی را مشروط به سلامت بودن دانشجویان اعلام کردند. علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در اینباره گفته است که حضوری شدن آموزش‌ در دانشگاه‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است و اگر واکسیناسیون انجام شود و شهرها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند، کلاس‌ها حضوری می‌شود.

نقض حکم قصاص حمید صفت

بیست و چهارم مرداد ماه سال ۹۶ مرد ۶۶ ساله به نام هوشنگ به بیمارستان منتقل شد و سه روز بعد جان سپرد. حمید صفت، خواننده رپ که پدرخوانده‌اش را به بیمارستان منتقل کرده بود به اتهام قتل عمد بازداشت شد. حمید صفت، خواننده رپ که در روزهای آخر سال 99 به اتهام قتل عمدی پدر خوانده‌اش در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شده بود با حکم قضایی به قصاص محکوم شد. در هفته‌ای که سپری شد با اکثریت آرای شعبه 39 دیوان عالی کشور حکم قتل عمد و قصاص پرونده حمید صفت خواننده رپ نقض شد.

تصویب یک فوریت لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در مجلس

لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد و نام این لایحه به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر یافت. این لایحه سرانجام در دی ماه 99 در دولت به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. در هفته‌ای که گذشت، نمایندگان مجلس یازدهم پس از پنج ماه، با بررسی یک فوریتی لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت موافقت کردند.

آخرین وضعیت پرونده آزاده نامداری

پس از مرگ آزاده نامداری، مجری سابق صدا و سیما، شناسایی علت مرگ این مجری در دستور مراجع قضایی قرار گرفت و در هفته‌ای که سپری شد عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از پایان رسیدگی به پرونده آزاده نامداری در پزشکی قانونی خبر داد و اعلام کرد که در مواردی که عزیزان معروف هستند و اسامی مطرح می‌شود تلاش می‌کنیم نشر را به دستگاه قضایی بدهیم و با صلاحدید آنان اعلام می‌شود که رسیدگی به این پرونده در سازمان پزشکی قانونی تمام شده است.

خانواده‌کُشی

در هفته‌ای که سپری شد، پیدا شدن بدن مثله شده بابک خرمدین، کارگردان سینما، در سطل‌های زباله شهرک اکباتان خبرساز شد. پس از کشف هویت این فرد، در تحقیقات اولیه، پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل اعتراف کردند. اما این پایان ماجرا نبود و محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که «پدر و مادر خرمدین اعتراف کردند که داماد و دختر خانواده را در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ را به همان روش به قتل رساندند.» پدر بابک خرمدین در خصوص انگیزه قتل این ۳ نفر گفت: بابک، دختر و دامادم دچار فساد اخلاقی بودند هر سه نفر دارای فساد اخلاقی بودند و برای همین از اینکه آن‌ها را به قتل رساندم ذره‌ای وجدانم ناراحت نیست و بابت این موضوع بسیار خوشحال و خرسند هستم. او در پاسخ به این سوال که اگر این ۳ نفر مشکلاتی را برای شما ایجاد کردند از پلیس درخواست کمک نکردید، افزود: با همفکری با همسرم به این نتیجه رسیدم که برای جلوگیری از آبروریزی خانوادگی با کسی این فساد‌های اخلاقی را مطرح نکنیم. خرمدین در ادامه در اظهاراتی عجیب گفت اگر از زندان آزاد شود ممکن است افشین و آذر دو فرزند دیگرش را هم به قتل برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار