معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران:
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، اساسیترین گام در ارتقا کیفیت آموزشهای مجازی است
تهران (پانا) - بزرگترین دغدغه نظامهای آموزشی در مورد ارزشیابی در فضای مجازی، مسئله اخلاق در ارزشیابی و در نتیجه قضاوت عادلانه در مورد میزان کسب شایستگیهای دانشآموزان خواهد بود. در نتیجه یکی از موضوعات پرچالش پیشروی جامعه آموزشی، چگونگی برگزاری آزمونهای پایانی و قضاوت عادلانه در مورد میزان شایستگیهای کسب شده توسط دانشآموزان در طول سال تحصیلی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، پانته آ دری با اشاره به اینکه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، اساسی ترین گام در ارتقا کیفیت آموزش های مجازی است اظهار کرد: «یکی از مسائل مهمی که در حیطه آموزش و به ویژه برنامهریزی درسی به آن توجه میشود ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از فرایند آموزش در حین اجرا و یایان فرایند آموزش است. ارزشیابی از این رو که مرتبط با اهداف است مهم محسوب میشود و در حقیقت این ارزشیابی است که میزان تحقق اهداف را مشخص میکند و میتواند هم فراگیر و هم مسئولان آموزش را در جهت هرچه بهتر کردن نحوه عملکردشان یاری کند.»
وی افزود: «با استفاده از ارزشیابی تراکمی(پایانی) و مستمر، تمام آموخته های دانش آموزان در طول یک دوره آموزشی و در پایان هر مبحث آموزشی (ارزشیابی مستمر) تعیین می شود و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوت درباره اثر بخشی کار معلم و برنامه درسی با یکدیگر است.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: «استفاده از شیوههای چندگانه برای سنجش مستمر و پایانی را همواره توصیه کردهایم، زیرا استفاده از فیلم، صوت، تصویر، پروژه و ... در ارزشیابی پایانی میتواند کیفیت سنجش را افزایش دهد و اعتبار بیشتری به نمرات دانش آموزان ببخشد.»
دری ادامه داد: «در شرایط خاص امروز، به دلیل همهگیری ویروس کرونا بیشتر از هر زمان دیگری به آموزش مجازی بها داده میشود. که با تسهیل گری جریان یادگیری، تولید محتوای الکترونیکی، ایجاد موقعیت های مناسب یادگیری، طراحی فعالیت های مشارکتی و گروهی و باز طراحی آموزشی اجرا می شود و همین امر موجب پیشرفت چشمگیر آموزش الکترونیک و سامانههایLMS شده است. شاید بتوان گفت که مهمترین بخش از یک آموزش مجازی، مسائل مربوط به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آن است که دغدغههای بسیاری را در خصوص فرآیند راستیآزمایی آن ایجاد کرده است.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پایتخت افزود: «آزمون برخط (آنلاین) یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای یک سیستم مدیریت یادگیریLMS)) کامل و جامع است. به همین خاطر در یک سامانه LMS کامل و جامع، توجه ویژهای به مسئله آزمون برخط و مسائل مربوط به راستیآزمایی آن میشود و نهادهای بین المللی هم برنامههای متعددی را تحت عنوان راه حلهای یادگیری از دور معرفی کردهاند که شامل معرفی تعدادی از سامانههای مدیریت یادگیری دیجیتال، ابزارهای ایجاد محتوای یادگیری دیجیتال برای معلمان و..... است.»
وی اشاره کرد: «با توجه به بخشنامه ۱۲۰/۴۶۰-۱۴۰۰/۰۲/۰۱ وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت دوم، در آن به نقش مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری اشاره و به معلم اختیارداده شده است با استفاده از آزمون های برخط و(آنلاین)درسامانه های بومی مورد تایید مدیرو شورای مدرسه نمره پایانی نوبت دوم را تعیین کند. یکی از تخصص های مورد نیاز دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی و اجرایی برخوردار بودن از دانش، مهارت سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در فضای مجازی است که زیست بوم جدید از شاخص های مهم تضمین کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری است.»
دری اظهار امیدواری کرد با وجود آگاهی از توانایی های علمی و تجربی دبیران و معلمان گرامی و مدیران آگاه و دلسوز واحد های آموزشی در حیطه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به دلیل اهمیت موضوع و نیز ظرافت ها و پیچیدگی های این امر، امید است با عنایت همکاران ارجمند در جهت تحقق اهداف آموزشی و تربیتی شاهد تعاملی پویا، مستمر و پایدار باشیم و با همین هدف و در راستای ارتقای مهارت های حرفه ای معلمان برآنیم تا با ارائه راهکار ها و پیشنهاداتی در زمینه تدریس و سنجش مجازی، معلمان گرامی را یاریگر باشیم و با بهره گیری از پلتفرم های آموزشی مناسب برای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر ارزشیابی فرآیندی و عملکردی تمرکز کنیم تا یادگیری فعال در جریان تربیت و یادگیری محقق شود.
ارسال دیدگاه