فردا با حضور رئیس جمهور انجام می شود؛

افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تهران (پانا) - قطار افتتاح طرح‌های ملی دولت دوازدهم با ۹۴ طرح به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان، برای چهارمین بار به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید.

کد مطلب: ۱۱۸۴۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 62 هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش ایرنا، فردا پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، در شصت و هفتمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید»، طرح هایی در استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان می شود و برای حدود سه هزار نفر اشتغالزایی مستقیم را فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، در منطقه آزاد تجاری ارس ۳۸ پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۳.۷ میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۴۹۸ نفر به بهره برداری می رسد که شامل افتتاح پنج واحد الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده های کاکائویی، ۲۱ واحد صنعتی تولیدکننده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمیایی، هفت واحد کشاورزی تولیدکننده شیلات، صیفی جات، گل و دام و طیور و پنج پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت های صنعتی، ورزشی و انبارداری می شود.

همچنین در منطقه آزاد اروند نیز هشت طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان و ۱.۶ میلیون یورو در بخش خصوصی به بهره برداری می رسد که امکان اشتغال ۹۰۷ نفر را به صورت مستقیم فراهم می کنند و شامل افتتاح پست برق ۴۰۰ مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد جهان آرا، واحد تولیدی قطعات و ملزومات انواع دستگاه های خودپرداخت (پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی (عطر و ادکلن) می شود.

همچنین ۳۱ پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به بهره برداری می رسد که ارزش سرمایه گذاری آن ها یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان است و برای ۶۵۷ نفر شغل ایجاد می کند.

پروژه آماده سازی اراضی یک هزار و ۲۰۰ هکتاری پتروشیمی نگین مکران، ۲۸ واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و آغاز به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل از جمله مهم ترین پروژه های قابل افتتاح در چابهار است.

در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰ طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی در دستور کار قرار دارد که ارزش سرمایه گذاری آنها ۴۱۸ میلیارد تومان و ۲۱ میلیون دلار است و به طور کامل توسط بخش خصوصی تامین شده و برای ۶۰۶ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

مهم ترین این پروژه ها افتتاح مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی پنج هزار تن در سال و بهره برداری از ۶ واحد تولیدی پرورش ماهی و میگو دیگر است که در مجموع هشت هزار تن ماهی و سه هزار و ۶۸۰ تن میگو در سال تولید خواهد کرد و دیوتی فری شاپ فرودگاه، ۲ واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین در مناطق ویژه اقتصادی پیام چهار طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون دلار و هفت میلیون یورو توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد که شامل واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه تولید برق کوچک می شود و برای ۱۲۵ نفر اشتغال به همراه دارد.

در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز سه طرح تولیدی و نوآوری از جمله واحدهای تولیدکننده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ، گریس، نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار یورو با اشتغالزایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می رسد.

چهارمین دوره در یکسال اخیر است که قطار افتتاح پروژه های دولت دوازدهم به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می رسد.

در نخستین گام بهره‌برداری از طرح ها در شهریورماه سال ۹۹، ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان و اشتغال چهار هزار و ۴۱۲ نفر آغاز شد و در گام دوم در دی ماه سال گذشته ۶۰ پروژه به ارزش سرمایه ‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و ۲۰۰ نفر افتتاح شد و در دوره سوم در فروردین ۱۴۰۰ نیز ۳۹ طرح با سرمایه‌ گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود پنج هزار و ۴۲ نفر به بهره‌ برداری رسید.

در مجموع سه دوره افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۹ تاکنون، ۱۵۷ طرح با اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومان و ۱۲ هزار و ۶۵۴ نفر اشتغال به بهره برداری رسیده است که با احتساب برگزاری دوره چهارم افتتاح‌ها مجموع سرمایه گذاری‌ها به ۳۸ هزار میلیارد تومان، تعداد پروژه ها ۲۵۱ و اشتغال نزدیک به ۱۶ هزار نفر می‌رسد.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار