۲ مدرسه آذربایجان غربی در مسیر ماندگاری
ارومیه(پانا)- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت ۲ مدرسه شافعی مهاباد و مدرسه امیر کبیر خوی در مسیرتبدیل شدن به مدارس ماندگار هستند.
بابک حشمت، در گفت و گو با پانا افزود: «مدارس ماندگار شناسنامه فرهنگی استان هستند که براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش شناسایی و ثبت می شوند.»
وی اضافه کرد: «این مدارس مدارسی هستند که در جهش علمی کشور نقش داشته و از سوی دیگر دارای قدمت بالایی در فعالیت خود هستند و عمری بیش از نیم قرن دارند، این مدارس ویژگیهای مختلفی دارند که باعث میشود لقب ماندگار بگیرند.»
حشمت بیان کرد: «مدارس ماندگار این امکان را دارند تا با فراهم آوردن شرایط مناسب تحصیلی برای افراد مستعد و خلاق و استفاده بهینه از امکانات و قابلیتهای موجود از تجارب ارزنده فارغالتحصیلان خود بهرهمند شوند و به عنوان الگویی مناسب و پیشرفته در زمینههای آموزشی و تربیتی به سایر واحدهای آموزشی نیز معرفی میشوند.»
وی به شاخصهای انتخاب این مدارس اشاره کرد و افزود: «قدمت و سابقه آموزشی بیش از نیم قرن، داشتن اعتبار و پیشینه درخشان علمی، فرهنگی و تاریخی در سطح ملی و بین المللی، برخورداری واحد آموزشی از امتیازاتی نظیر مؤسسانی دارای شخصیتی معنوی و شاخص یا سابقه فعالیت چهرههای برجسته و ممتاز در واحد آموزشی، داشتن فارغ التحصیلان برجسته علمی، فرهنگی و اجتماعی، داشتن فعالیت موفق آموزشی، علمی عملی و فرهنگی در سالهای اخیر، موفقیت دانشآموختگان این مدارس در مسابقات عملی و علمی، موفقیت فارغ التحصیلان واحد آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، رعایت معماری بومی و محلی و انطباق فضای فیزیکی مدرسه با شاخصهای سازمان میراث فرهنگی، موقعیت مناسب جغرافیایی و امکان توسعه مدرسه با توجه به موقعیت منطقه از شاخصهای انتخاب این مدارس به شمار می رود.»
وی افزود: «مدارس ماندگار بهدلیل برخورداری از ویژگیهای مطرح شده، امکان عملیاتیکردن برخی تصمیمات بزرگ ملی در حوزه تعلیم و تربیت، مانند اجرای بخشی از سند تحول بنیادین، تبدیل آن به مرکز نمایش توانمندیها و انتظارات ملی و توسعه صنعت گردشگری، تبادل نظر در زمینه مسائل و مشکلات آموزشی و تبدیل شدن بهعنوان الگویی مناسب و پیشرفته در زمینههای آموزش و پرورش را دارند.»
معاون اموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: «مدارس ماندگار هویت نظام تعلیم و تربیت یا شناسنامه فرهنگی کشور هستند که توسعه و تقویت آن میتواند به عنوان نخستین نمادهای نظام آموزشی و الگوی موفق مدارس امروزی، باشد.»
ارسال دیدگاه