افزایش بصیرت جمعی موجب تقویت فرهنگ دینی و جلوگیری از ناهنجاری ها می شود

کرج (پانا)- امروزه در سراسر جهان جوانان با مشکلات فراوانی روبرو می شوند که مهم ترین آن آسیب های روحی است که به دلایل مختلف جوانان را دچار خود کرده است ااین دلایل اعم از عوارض اجتماعی و اقتصادی، فقر فرهنگی، عدم آموزش های مناسب، بیکاری و از همه مهم تر طلاق هستند.

کد مطلب: ۱۱۸۴۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش بصیرت جمعی موجب تقویت فرهنگ دینی و جلوگیری از ناهنجاری ها می شود

وقتی جوانان و نوجوانان تحت تاثیر شرایط نامناسب قرار بگیرند بدون شک تاثیر پذیری آنها هم افزایش پیدا می کند که این مسئله می تواند برای این سنین خطرناک باشد.

به گفته یحیی سید محمدی، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی البرز ؛ پس از قرار گرفتن جوانان در این شرایط عواقب ناشی از آنها هم خود را نشان‌می دهد. به عنوان‌مثال طلاق، آسیبی که تعداد زیادی از افراد با آن روبرو بوده اند.

طلاق که یک ناهنجاری محسوب می شود عواقب سختی را به دنبال دارد زیرا پس از طلاق کودک، نوجوان و حتی جوانان درگیر انواع بیماری های روحی نظیر افسردگی می شوند.

تحصیل، خودکشی، پرخاشگری و ناسازگاری و فرار از منزل از دیگر عواقب ناشی از طلاق هستند که افسردگی و خودکشی از مهم ترین آسیب های این دوره هستند.

جوانان در این حالت احساس بی ارزشی،بدبختی،شرمساری و خلاء می کنند و در تصمیم‌گیری خود را ناتوان نشان‌می دهند.

انگیزه جوانان برای خودکشی، ناشی از اختلالات روانپزشکی، مسائل جسمانی، اجتماعی و اقتصادی و تجربه های تلخ کودکی است که این انگیزه ها جوانان را به کام خودکشی می کشاند.

چون مهم ترین‌دوره زندگی یک فرد بستگی به کودکی اش دارد پس تجربه های تلخ در این دوره باعث سرخوردگی فرد می شود و مدام آنها را در ذهنش مرور می کند که منجر به کم طاقتی و مشکلات دیگر خواهد شد.

طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کشور کره جنوبی جزو چهارمین کشور جهان از لحاظ میزان‌خودکشی است. نرخ خودکشی در این کشور 26.9 نفر در 100 هزار نفر است و سالانه تعداد 13 هزار و 765 نفر بر اثر خودکشی جان‌خود را از دست می دهند.

کشور های پیشرفته جهان آمارهای بالایی را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

حمزه گنجی روانشناس عمومی عنوان کرد: با افزایش بصیرت جمعی از طریق برگزاری جلسات ،کنفرانس برای هم اندیشی، پرسش و پاسخ و... فرهنگ دینی خود را تقویت کنیم تا به مرور زمان شاهد این چنین‌ مشکلاتی در جوانان جامعه نباشیم.

استان البرز هم با تاسیس مراکز مشاوره و راه اندازی پویش های مختلف در این زمینه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی جوانان کمک های فراوانی می کند.

خبرنگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار