3.8 درصد نوجوانان بین سنین 13 تا 15 سال کشور مصرف کننده سیگار هستند

کرج (پانا)- سیگار به عنوان آلاینده کوچک با مخاطرات زیادی برای مصرف کنندگان و اطرافیان همراه است. ماده دخانی که سرآغازی برای انواع بیماری ها یا انحراف به سمت اعتیاد به مواد مخدر به شمار می رود.

کد مطلب: ۱۱۸۳۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
3.8 درصد نوجوانان بین سنین 13 تا 15 سال کشور مصرف کننده سیگار هستند

طبق آمارهای منتشره در برخی کشورها که حاصل تحقیقات پژوهشگران و دانشجویان است، سالانه بیش از 55 میلیارد تومان در کشور صرف خرید سیگار می شود که با زیان فراوان برای سلامت مردم، خسارات فراوان مالی و آسیب زایی در محیط زیست ایجاد می کند.

متاسفانه آمار تکان دهنده دیگری نشان می دهد که 3.8درصد نوجوانان بین سنین 13 تا 15 سال کشور مصرف کننده این آلاینده مضر هستند و 4.8 درصد پسران و 2.8 درصد دختران از مصرف کنندگان سیگار هستند.

همین تحقیقات نشان می دهد که روزانه 80 تا 100 نفر از نوجوانان و جوانان کشور به شکل تفریحی شروع به مصرف سیگار می کنند که اگر به صورت مداوم ادامه داشته باشد در سنین بالاتر دچار مشکلات تنفسی خطرناکی می شوند.

تحقیقات نشان داده که 24 درصد مردم ایران مصرف کننده سیگار هستند و درصد بالایی از مرگ و میرهای سالانه کشور بر اثر مصرف این ماده دخانی است.

مصرف دخانیات در جهان همچنان در حال افزایش است. هم اکنون مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی که با مصرف سیگار به وجود می آید حدود سه میلیون نفر است و پیش بینی شده که در 5 سال آینده به 10 میلیون نفر افزایش یابد که 7 میلیون نفر از مرگ و میرها در 100 کشور اتفاق می افتد.

میزان حرارت آتش سیگار حدود 900 درجه سانتیگراد است و حرارت آن بعضی از ترکیبات سیگار را تبدیل به مواد مضر و سمی می کند.

چهار هزار ماده از سیگار شناسایی شده که از میان 4 هزار ماده 400 نوع آن بیماری زا هستند و حدود 40 نوع سرطان به دلیل استعمال این ماده در بدن به وجود می آید.

مهم ترین عامل سرطان ها و مشکلات قلبی از استعمال سیگار به وجود می آید، متاسفانه بیماری های ناشی از مصرف دخانیات به شدت در حال افزایش است.

با مصرف سیگار احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی، حملات مغزی، انواع سرطان ها (معده، خون، حفره دهان، شکم، مثانه،ریه ،حفره مری، گلو و کبد) تشدید می شود.

سرطان ها از شایع ترین بیماریهایی هستند که بیشتر آنها با مصرف سیگار به وجود می آید، تیم تحقیقاتی جهانی، تمامی مرگ و میرهایی که با ابتلا به سرطان و از مصرف سیگار نشات گرفته را شمارش کرد.

سرطان ریه حدود 87000 نفر در بالا ترین رتبه قرار دارد. در سال 2011 بیش از100000 نفر از سرطانی های ناشی از مصرف سیگار جان خود را در جهان از دست دادند.

یکی دیگر از مضرات سیگار انداختن ته مانده آن در جنگل ها و طبیعت است. سالانه ده ها هکتار جنگل بر اثر انداختن یک یا چند ته مانده روشن سیگار متاسفانه دچار آتش سوزی می شوند. به همین دلیل سیکار را آلایند کوچک و مرگبار می نامند.

کشیدن سیگار شنوایی را کم می کند و به بدن آسیب جدی و شدید می زند و باعث زدن کهیرهای بسیار خطرناک می شود.

میزان مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار در کشور 11 هزار نفر در سال گزارش داده شده است.

همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج چندی پیش طرحی را برای جمع آوری و جداسازی ته سیگارها در این شهر آغاز کرد.

به نقل از محمدرضا مسیبی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، طبق تحقیقات جهانی انداختن ته مانده سیگار در طبیعت سبب مرگ پرندگان و برخی حیوانات و انتشار مواد شیمیایی خطرناک در طبیعت می شود.

وی افزود: به همین دلیل شهرداری کرج در قالب طرحی، سطل های ویژه برای جمع آوری ته سیگارها در کرج نصب کرده تا از خطرات زیست محیطی این آلاینده کوچک اما با خطرات بزرگ جلوگیری شود و این نشان می دهد که اگر چه سیگار به لحاظ اندازه کوچک است، اما باید آن را بزرگترین و خطرناکترین آلاینده نامید.

بنابراین باید نسل نوجوان و جامعه را نسبت به مخاطرات سیگار آگاه کرد و نگذاشت آینده سازان کشور به دام آلاینده کوچک با خطرات بزرگ بیفتند.

مصرف دخانیات علاوه بر خسارات فراوان مالی سبب آسیب های فراوان جسمی و مرگ و میرها می شود چرا که این ماده دخانی سلامت جامعه، طبیعت و حتی موجودات را نشانه رفته است.

خبرنگار ؛ محمدپارسا عزیزپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار