شالیکاران گیلانی تا اواخر اردیبهشت نشای زمین‌هایشان را انجام دهند

رشت (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی گفت شالیکاران گیلانی با بهره گیری بهینه از آب موجود در مجاری آب زراعی نسبت به نشای زمین‌هایشان اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شالیکاران گیلانی تا اواخر اردیبهشت نشای زمین‌هایشان را انجام دهند

به گزارش ایرنا، وحید خرمی با اشاره به آغاز آب گذاری در مجاری آب کشاورزی فومنات و کانال راست سنگر (مناطق شرقی گیلان) از پنجم اردیبهشت ماه و آبگذاری در کانال چپ سنگر (مناطق مرکز گیلان ) از نهم اردیبهشت ماه افزود: با توجه به پایش صورت گرفته، خوشبختانه در تمامی مناطق؛ آب به اندازه کافی در مجاری آبی جریان داشته و کشاورزان نیز در حال فعالیت در شالیزار های خویش هستند.

وی توصیه کرد شالیکاران با توجه به شرایط مناسب جوی و وجود آب کافی در مجاری آب زراعی، هر چه سریعتر نسبت به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی اقدام و مازاد آب موجود را نیز برای ذخیره سازی به سمت آب بندان های حوزه فعالیت خویش هدایت کنند.

وی اظهار کرد: به منظور افزایش بازده شبکه های آبیاری و انهار به دلیل رشد گیاهان و شیب کم موجود در این مناطق در مجموع امسال برای لایروبی حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های استان برنامه ریزی شده بود که تاکنون بیش از ۴۸۰ کیلومتر معادل ۹۵ درصد آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان یادآور شد: همچنین از ۳۷۰ سردهنه خاکی موجود در استان تا کنون ۳۵۶ مورد بازسازی و آب گذاری شده اند و مابقی نیز در حال انجام است؛ ضمن آنکه برای استفاده بهینه از تمامی منابع آب حدود ۶۰ درصد از ایستگاه‌های پمپاژ و چاههای عمیق تاکنون سرویس و راه اندازی شده و مابقی نیز در صورت نیاز وارد مدار بهره برداری می شوند.

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که بیشتر آب مورد نیاز این اراضی توسط شرکت آب منطقه ای و عموما از محل سد سفیدرود تامین می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار