در جلسه‌ای با حضور فعالان کشاورزی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی زنجان مطرح شد:

مشکلات حمل و نقل و کمبود خودروهای یخچال دار، پاشنه آشیل صادرات کشاورزی استان زنجان

زنجان (پانا) - جلسه بررسی تشکیل هلدینگ محصولات کشاورزی استان زنجان با حضور فعالان بخش کشاورزی در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۲۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات حمل و نقل و کمبود خودروهای یخچال دار، پاشنه آشیل صادرات کشاورزی استان زنجان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در این جلسه بررسی تشکیل هلدینگ محصولات کشاورزی استان زنجان با توجه به اینکه تقریبا یک سوم فعالیت های اقتصادی استان در حوزه کشاورزی است، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و موضوعاتی چون بازرگانی و صادرات محصولات کشاورزی، بهره برداری از ظرفیت های تولید محصولات، صنایع تبدیلی، ایجاد پایانه صادراتی و بهره برداری از زیرساخت های موجود و ایجاد زیرساخت های لازم، همگرایی بازرگانان و کشاورزان در قالب یک هلدینگ بررسی شد.

اسماعیلیان، فعال حوزه کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه صادرات با توجه به شرایط موجود و پاندمی کرونا در بخش کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته است، اظهار کرد: می توان افزون بر نگاه به صادرات محصولات کشاورزی در بخش ظرفیت ها و بازارهای داخلی نیز به صورت جدی فعالیت کرد و در استان آمادگی تشکیل این هلدینگ با مشارکت فعالان بخش خصوصی وجود دارد.

کردلو دیگر فعال اقتصادی در حوزه کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی استان از جمله عدم ترویج مطلوب در کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، گفت: نبود تجهیزات و زیرساخت هایی برای صادرات محصولات کشاورزی استان از جمله سردخانه و امکانات سورت و بسته بندی، نبود کامیون یخچالدار و بالابودن کرایه و... در استان صادرات را تحت الشعاع خود قرار داه است که قطعا ایجاد یک هلدینگ در این راستا موثر خواهد بود.

حجازیان عضو هیت رییسه اتاق بازرگانی و فعال در صادرات محصولات کشاورزی نیز با بیان اینکه تشکیل هلدینگ کشاورزی می تواند به تولید و فروش با کیفیت محصولات کشاورزی در استان کمک شایانی کند، ابراز کرد: زیرساخت های لازم باید در این حوزه شکل گیرد تا بتوان صادرات محصولات کشاورزی را ساماندهی کرده و از مشکلاتی چون ضررهای کشاورزان و بازرگانان جلوگیری کرد. در استان برای صادرات محصولات کشاورزی از تهیه سبد بسته بندی، پالت، کاگر و... گرفته تا کامیون یخچالدار دچار مشکل هستیم و متاسفانه برای بازار نیز در استان مدیریتی وجود ندارد. الان سیب تولیدی استان روی دست تجار مانده، در حالیکه برای میوه شب عید از مراغه سیب خریداری شد.

منتخبی از فعالان دیگر حوزه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و صادرات استان زنجان در ادامه با بیان اینکه باید بازرگانی و توجه به همه محصولات کشاورزی استان را مدنظر قرار داد، اظهار کردند: عدم مدیریت بر تولید محصولات کشاورزی و نظارت کلی مشکلات عمده این بخش است که می توان نسبت به ساماندهی آن با برنامه های مدون و ایجاد هلدینگ اقدام کرد. متاسفانه کشاورزی سنتی، عدم کنترل کود و سموم و بی ثباتی در قیمت گذاری محصولات، مشکلات جدی بر سر راه صنایع تبدیلی است.

محسن حمیدی عضو هیت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلات خاص بازرگانی در حوزه فروش و صادرات محصولات کشاورزی از جمله فسادپذیری و حمل و نقل این محصولات، اظهار کرد: قوی بودن و تشکیل هلدینگ کشاورزی می تواند در مواردی حتی الگوی کشت مورد نظر را به کشاورزان داده و به تولید محصولات با کیفیت کمک شایانی کند. برای شروع باید از یک جایی اقدام کرد. بنظرم با توجه به اینکه فصل برداشت سیر است، این اقدام برای یک کار تیمی و تجربه مناسب است.

عاشوری، فعال حوزه کشاورزی و صادرات استان زنجان نیز در جلسه ای با بیان اینکه ایجاد هلدینگ کشاورزی جهت حصول نتایج مورد نظر نیازمند نقشه راه مدونی است، افزود: مشکل اصلی در صادرات محصولات کشاورزی، مشکلات مربوط به حمل و نقل و جابجایی محصولات این بخش است که نیازمند استفاده از روش های نوین در حمل و جابجایی محصولات کشاورزی است، ایجاد هلدینگ و راه سردخانه های اتمسفری از جمله اولویت های استان باید باشد.

سالک، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی نیز در بخش پایانی جلسه با اشاره به عدم حمایت برخی از دستگاه های مسؤول در حوزه کشاورزی از بخش بازرگانی، اظهار کرد: کمبود شرکت های حوزه حمل و نقل و صادرات محصولات کشاورزی را می توان از مشکلات اصلی این بخش عنوان کرد و در ادامه باید برای حل مشکلات بخش بازرگانی کشاورزی، استراتژی مشخصی برای بازاریابی و فروش داشت. در استان هیچ محصولی دارای مزیت نداریم. سیر ، پیاز ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی در همه جا تقریبا کشت و تولید می شود و خاص مزیت استان زنجان نیست، استانهایی مثل اصفهان، همدان، کرمانشاه، ایلام و اردبیل با شرایط بهتر و با شرایط بازارهای بین المللی محصولات فوق را ارائه می کنند.

متاسفانه در بحث تحقیقات و ترویج خوب کار نشده و در برند سازی نیز باید از ظرفیت نهادها و ارگانهای دولتی استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار