روایت عاشقی؛ پیکار مدافعان آموزش با کرونا
تهران (پانا) - یک آموزگار منطقه ۱۳ و سرگروه آموزشی پایه چهارم شهر تهران میگوید کرونا سبب نشد که دانش آموزان در شرایط بحرانی رها شوند. کرونا به عنوان یک فرصت، آموزش معلمان را دگرگون کرد و معلمان به عنوان مدافعان آموزش از ورود کرونا تا به حال بی وقفه تلاش کردند.
سپیده دایی چین؛ آموزگار منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا ضمن تبریک به مناسبت روز معلم گفت: «بنده به عنوان آموزگار، با سابقه ای ۲۹ ساله در مناطق محروم استان تهران از جمله رباط کریم و باقر شهرِ شهرری کار کرده ام و در حال حاضر در محروم ترین منطقه ۱۳ در کنار اتوبان امام علی در مدرسه ای کوچک به نام ابوذر مشغول به تدریس هستم که با همت اولیا توانستم کلاس های مدرسه از جمله کلاس خودم را هوشمندسازی کنم.»
او با توجه به مشکلات دانش آموزان گفت: «به عقیده من معلمی زمانی عشق محسوب می شود که بتوانیم در مناطق محروم به کودکانی که امکانات زیادی ندارند خدمت کنیم یا با کودکانی که مشکلاتی چون اوتیسم دارند یا بیش فعال هستند و یا مشکلات خانوادگی دارند، درست و به موقع اقدام کنیم و از کمترین امکانات، بهترین بهره برداری را در محیط آموزشی ببریم.»
دایی چین با اشاره به شیوع کرونا در کشور و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: «از سال گذشته که بیماری کرونا همه گیر شد دو وظیفه بزرگ بر گردنم بود. یکی هدایت دانش آموزان کلاس و دیگری همراهی و راهنمایی همکارانی که آشنایی چندانی با آموزش مجازی نداشتند و در مورد نحوه تهیه فیلم های آموزشی اطلاعاتی نداشتند؛ بنابراین در مرحله اول، اولویت با کلاس خودم بود که تلاش کردم به طور خلاقانه به صورت آنلاین، با ارائه فیلم های متنوع و درگیر کردن دانش آموزان بهترین آموزش را داشته باشم و در ادامه آموزش همکارانی که در زمینه تهیه کلیپ و استفاده از شبکه مجازی مشکل داشتند، چون سرگروه شهر تهران بودم از جمع همکاران فعال شهر تهران و با استعداد در زمینه تدریس مجازی کمک گرفته شد؛ در ابتدا، گروه ابتدایی همکاران شهر تهران را راه اندازی کردیم و در زمانی کوتاه به همکاران کل ایران تبدیل شد که در حال حاضر به همکاران شهرهای مرزی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان هم فیلم های آموزشی وطرح های ما ارسال می شود.»
او با اشاره به مشکلات فضای مجازی بیان کرد: «متاسفانه امسال به علت استفاده زیاد از گوشی همراه و لپ تاپ، عصب دست راستم به علت تحمل فشار زیاد دچار حادثه شد و به مدت دو ماه همراه با درد زیاد قادر به حرکت نبود که با انجام جراحی توانستم سلامتی ام را بدست بیاورم، ولی بهبودی کامل حاصل نشد. با وجود اینکه این حادثه از نظر روحی و روانی در من مشکلاتی به همراه داشت، ولی با این حال باعث نشد که دانش آموزان و همکاران را در این شرایط بحرانی رها کنم و به تدریس در همان شرایط ادامه دادم.»
یک آموزگار منطقه ۱۳ در مورد دغدغه های کلاس آنلاین و مشکلات مالی خانواده ها تصریح کرد: «از دغدغه های دیگر کلاس، نداشتن گوشی هوشمند بعضی از دانش آموزان بود که خانواده ها به علت مشکلات مالی قدرت تهیه آن را برای فرزند خودشان نداشتند و برای اینکه از آموزش عقب نمانند به صورت حضوری در مدرسه و یا با دادن درسنامه با آنها کار می کردیم و یا از اقوام و فامیل گوشی های قدیمی را قرض گرفتیم تا بالاخره با کمک اولیا و همکاران توانستیم تبلت تهیه کنیم و در اختیار این دانش آموزان نیازمند قرار دهیم تا در آموزش هیچ کمبودی را احساس نکنند.»
او در خصوص نحوه آموزش در دوران کرونا اینگونه توضیح داد: «اوایل کرونا با توجه به بی تجربگی همکاران در زمینه آموزش مجازی و توقع اولیا و دانش آموزان از کلاس درس، مشکلات زیادی بر سر راهمان بود، یکی از مشکلات، عدم اطلاعات کافی همکاران در مورد ساخت پاور، کلیپ و تدریس مجازی بود که این دغدغه و مشکلاتی برای همه ما در پی داشت، برای همین با مسئولان مناطق صحبت کردیم و با کمک اداره کل شهر تهران گروهی تشکیل دادیم و در گروه به آموزش همکاران پرداختیم و پاور آماده در اختیار آنها قرا دادیم و با کمک تعدادی از همکاران مشتاق و فعال، تدریس همه کتاب ها را به صورت مجازی انجام و در گروه قرار دادیم تا همکارانی که در این زمینه مشکل داشتند استفاده کنند و دانش آموزان هم از آموزش خوب بهره ببرند. این گروه به تدریج گسترش پیدا کرد که در حال حاضر اکثر معلمان کل ایران در این گروه عضو هستند و خدا را شکر این گروه با همفکری و همیاری همه عزیزان و با فعالیت و عملکرد خوب، موفق عمل کرده است.»
این معلم در پایان ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی معلمان تاکید کرد:«مدارس تعطیل شد، اما کار معلمان چندین برابر شد، چه ساعت ها که در اتاق خالی خود را حبس می کردند تا فیلم تدریس دروس فردا را آماده کنند، فیلم هایی که حتی یک تپق لفظی کوچک در آن ها نیست، معلمان آنقدر فیلم را تکرار می کردند تا هیچ اشکالی در آن نباشد. معلم، امسال عاشق است؛ عاشقی خسته تر از هر سال و هیچ زبان و بیانی قادر به سپاسگزاری و قدردانی از او نیست. با وجود همه سختیها و شرایط بحرانی، کرونا به عنوان یک فرصت، آموزش معلمان را دگرگون کرد. معلمان به عنوان مدافعان آموزش از ورود کرونا تا به حال بی وقفه تلاش کردند و سختیهای زیادی را تحمل کردند و با اجرای نمایش، بازی های متنوع، گرفتن تولد برای دانش آموزان در کلاس، دیدن مسابقه فوتبال و... همراه با تدریس سعی کردند کلاس جذاب و با نشاطی را برای دانش آموزان فراهم کنند و در کار خود موفق هم شده اند. ولی با تمام این تلاشها هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد و استعداد بچه ها درست شناسایی نمی شود. انشالله که بزودی با از بین رفتن این ویروس، مدارس باز شود و دانش آموزان و معلمان در کنار هم با تجربه فراوانی
که بدست آورده اند زندگی اجتماعی جدیدی را بسازند.»
ارسال دیدگاه