کارشناس فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا:

تمرین هنرورزی، فرهیختگی و خردمندی اهداف مسابقات فرهنگی هنری دانش‌آموزی است

تهران(پانا)- جشنواره فرهنگی هنری فردا، علاوه بر ایجاد روحیه اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس در بستر رقابت سالم، موجب شور و نشاط و سر زندگی در بین دانش آموزان می شود. همانطور که بخش اعظم‌ زندگی هنری دانش آموزان در بستر خانواده شکل می گیرد، این جشنواره ها هم می تواند مسیری مطمئن را برای رسیدن به اهداف دانش آموزی ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تمرین هنرورزی، فرهیختگی و خردمندی اهداف مسابقات فرهنگی هنری دانش‌آموزی است

الهام فتاحی؛ کارشناس فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا هدف از برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری فردا را، علاوه بر کشف و جذب استعدادهای خاص ادبی، فرهنگی و هنری دانش آموزان در فضای پر شور و نشاط مدارس؛ تمرین هنرورزی، فرهیختگی و خردمندی دانست و گفت: در فراخوان جشنواره مسابقات فرهنگی هنری، آثار زیادی از طرف مدارس به دبیرخانه ارسال شد و از آذر ماه تا اسفند ۹۹، روند ارسال و بررسی آثار طی شد؛ از تعداد ۲۷۰۰ آثار ارسالی از سه مقطع گروه پسران و دختران مدارس منطقه ۱۳ با موضوع آزاد و در حدود ۸۰ گرایش مختلف هنری و فرهنگی؛ تعدادی از آثار با رای هیئت داوران در مرحله منطقه ای انتخاب و براساس سهمیه امتیاز مکتسبه تعداد ۱۷۴ اثر به مرحله استان راه یافت که روند داوری همچنان ادامه دارد.

فتاحی در ادامه همچنین در مورد مسابقات پرسش مهر گفت: بیست و یکمین دوره پرسش مهر در بخش مسابقات دانش آموزی با موضوع پرسش رئیس جمهور در مورد راهکارهای مهار ویروس کرونا، برگزار شد که در این جشنواره از میان ۱۵۴۰ اثر ارسالی از مدارس، ۴۵ اثر به استان راه یافت که پس از اعلام نتایج در مرحله استانی، ۵ دانش‌آموز از منطقه ۱۳ در رشته های وب نوشت، عکاسی، موشن گرافی، طراحی و فیلم کوتاه حائز رتبه شدند.

او با توجه به رابطه ای بین برگزاری مسابقات و استعداد دانش آموزان گفت: مسابقات بر مبنای علاقمندی ها و گرایش های هنری، برای دانش آموزان طراحی شده و قطعا رابطه تنگاتنگی با ذوق و سلیقه و استعداد بچه ها دارد.

وی با اشاره به تاثیر مسابقات در زندگی هنری دانش آموزان افزود: علاوه بر ایجاد روحیه‌ اجتماعی و تقویت اعتماد به نفس در بستر رقابت سالم، موجب شور و نشاط و سرزندگی در بین دانش آموزان شده که قطعا بخش اعظم‌ زندگی هنری دانش آموزان در بستر خانواده و با زحمات والدین شکل می گیرد، اما این جشنواره ها هم می تواند مسیری مطمئن را برای رسیدن به کامیابی و لذت موفقیت در آنها ایجاد کند.

کارشناس فرهنگی هنری در پاسخ به این که آیا نیاز به برگزاری کارگاه هنری برای آگاهی دانش آموزان در بعضی از رشته ها است، عنوان کرد: برگزاری کارگاه و فعال کردن انجمن ها بعد از سال تحصیلی و بعد از شناسایی دانش آموزان مستعد در فضای کانون ها مد نظر ماست که با بانک اطلاعاتی که از دانش آموزان هنرمند در اختیار داریم می تواند در روند پیشرفت کارها برای سال آتی و تعامل سازنده با همسالان هنرمندشان اثرگذار باشد؛ هر چند این مهم، فعلا در گرو رفع محدودیت های کرونایی است.
او تصریح کرد: کارشناسی فرهنگی هنری در بستر شاد، کانالی را با همین عنوان به ارائه و نشر آثار هنری و ادبی برگزیده‌ دانش آموزان با هدف آموزش غیرمستقیم و تشویق و ترغیب بچه ها به دیدن آثار خودشان و دیگر برگزیدگان راه اندازی کرده است که در حال حاضر حدود ۷۰۰ عضو از بین دانش آموزان منطقه دارد که بعد از برگزاری مسابقات به تالار و نمایشگاهی مجازی تبدیل شده است.

او همچنین با توجه به مجازی بودن مسابقات و آمار شرکت دانش آموزان نسبت به سالهای قبل خاطر نشان کرد: امسال به خاطر فضای مجازی حاکم بر مسابقات و عدم حضور دانش آموزان میزان مشارکت محدود تر بود و به لحاظ کمی و همچنین به خاطر حذف رشته های گروهی عملاً شور و نشاط خاصی در برگزاری جشنواره امسال نسبت به سال قبل نبود این مسئله موجب شد تا لذت همیشگی مسابقات فرهنگی هنری که به حضور دانش‌آموزان بستگی داشت کمرنگ شود. متاسفانه ضمن اینکه کار داوری آثار تجسمی و دستی، از طریق عکس و تصویرِ اثر، تا حدی طاقت فرسا بود؛ اما بی شک همت معاونان‌ و مربیان پرورشی مدارس در جذب دانش آموزان هنرمند برای شرکت در جشنواره و ارائه‌ اثر قابل تقدیر بوده است. امید می رود سال آینده با بهبود اوضاع بیماری کرونا، بار دیگر نشاط زندگی به جشنواره‌ها برگردد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار