حجم آب سد مهاباد به کمترین میزان خود طی ۶ سال اخیر رسید

ارومیه (پانا) - رییس امور آب مهاباد عنوان کرد کاهش میزان حجم آب ذخیره شده در سد این شهرستان به ۱۵۹ میلیون متر مکعب رسیده که کمترین میزان در ۶ سال اخیر است.

کد مطلب: ۱۱۸۰۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
حجم آب سد مهاباد به کمترین میزان خود طی ۶ سال اخیر رسید

به گزارش اداره آب شهرستان مهاباد، رضا جهین روز ‌دوشنبه در نشست مقابله با بحران کم آبی در مهاباد اظهار کرد: هم اینک میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد ۲۷ میلیون متر مکعب کمتر از سال گذشته و تراز آن به ‌هزار و ۳۵۴ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این ارتفاع نیز حدود سه متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد به یک متر مکعب بر ثانیه رسیده است، ادامه داد: دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم یک متر مکعب بر ثانیه است که این میران برای مصرف شرب و صنعت است.

رییس امور آب مهاباد با بیان اینکه در سال آبی جاری ۳۱۳ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در این مدت ۳۳۱ میلی‌متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.

جهین با بیان اینکه امسال با بحران کم آبی مواجه هستیم، گفت: سهمیه بخش کشاورزی امسال به ۸۵ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده که تاکنون ۹ میلیون مترمکعب از این میزان رهاسازی و مابقی نیز باید به صورت هدفمند و با برنامه رهاسازی شود که کمترین تنش به محصولات کشاورزی وارد شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت رهاسازی سهمیه کشاورزی تنها ۷۹ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد باقی خواهند ماند، افزود: از این میزان نیز ۲۰ میلیون متر مکعب برای شرب، ۱۰ میلیون متر مکعب تبخیر و ۱۰ میلیون متر مکعب نیز برای برداشت غیرمجاز در نظر گرفته شده که همین امر حجم مخزن آب را برای برداشت آب شرب تهدید می کند.ک

رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد هم در این نشست گفت: کاهش سهمیه آب کشاورزی از ۱۴۰ میلیون مترمکعب به ۸۵ میلیون مترمکعب فشار زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

جعفر ایمانیان با بیان اینکه اقتصاد مهاباد تحت تاثیر بخش کشاورزی است، اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد گندم دیم شهرستان بر اثر کمبود بارش دچار خسارت شده و با توجه به مشکلات کم آبی چهار هزار هکتار مزارع زیر کشت آبی هم با تهدید مواجه است.

وی با اشاره به رهاسازی آب به دریاچه ارومیه هم گفت: رهاسازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد باتوجه به بحران کم آبی غیرکارشناسی بوده و بخش کشاورزی را در این شهرستان با خطر مواجه کرده است.

ایمانیان ادامه داد: در شرایط بحرانی پنج میلیون مترمکعب آب نیز برای آبیاری محصولات کشاورزی می تواند حیاتی باشد در حالیکه این میزان برای احیای دریاچه ارومیه بسیار ناچیز است.

در ادامه این نشست نمایندگان تشکل های کشاورزی، تشکل آب بران و اداره برق به مشکلات کمبود آب در سال جاری اشاره و به ارایه راهکارهای لازم پرداختند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار