احتمال اکران آنلاین فیلمهای نوروز
تهران (پانا) - شادی تغییر ردهبندی شغلی سینماها در گروهبندیهای کرونایی عمر کوتاهی داشت. درست زمانی که اهالی سینما دلخوش به آمدن به رده دوم مشاغل شده و نفسی آسوده کردند، کرونا گل برتری را زد. فعلاً گیشه سینما با وجود اکران ۵ فیلم تازهنفس شکست خورده میدان است.
بهگزارش ایران، در این میان صدر نشینی «شنای پروانه» در پرفروشهای اکران آنلاین و ثبت رکورد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در دو روز ابتدایی اکران، برخی فیلمها را وسوسه کرده تا شانسشان را در این میدان بیازمایند.
سامانههای نمایشی بعد از سالنهای سینما
از هفته گذشته که با قرمز شدن وضعیت تهران، فعالیت سینماها با تعطیلی مواجه شد زمزمههایی از اکران آنلاین فیلمهای در حال اکران شنیده شد و خبرهایی از احتمال پیوستن فیلمهایی که در اکران نوروز گیشه موفقی تجربه نکردهاند، به اکران آنلاین منتشر شد. «خون شد» مسعود کیمیایی که در زمان اکران کمتر از ۱۰۰ میلیون فروش داشته است، یکی از فیلمهایی است که طبق اخبار به احتمال زیاد به چرخه اکران آنلاین اضافه خواهد شد. محمدصادق رنجکشان، سرمایهگذار «خون شد» در گفتوگو با «ایران» با تأکید بر اینکه تصمیمگیری نهایی در این باره به بعد از اکران در سینماها موکول شده است، میگوید: «فعلاً منتظر بازگشایی سینماها هستیم. با آغاز فعالیت سالنهای سینما، اکران «خون شد» از سرگرفته خواهد شد و پس از اکران در سینماها به طور قطع این فیلم در پلتفرمهای نمایشی اکران خواهد شد.» سرمایهگذار فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت درباره تجربه موفق اکران آنلاین این فیلم هم توضیح میدهد: «در شرایط عادی انتظار بر این بود که «شنای پروانه» بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد اما وضعیت غافلگیرکننده کرونا تمام معادلات را برهم زد. اگر چه میزان
فروش فیلم در مقایسه با این پیشبینیها، چشمگیر نیست اما همین که تا صبح روز شنبه ۲۱ فروردین ماه در مدت محدود کمتر از ۱۰ روز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروش داشته و جزو پرفروشترینهای اکران آنلاین شده است، نشانهای از خطا نبودن برآورد فروش است.»
کیش و مات در سینما
بر اساس شنیدهها صاحبان برخی از فیلمهای اکران نوروز به شکل جدیتری به اکران آنلاین فکر میکنند اما تصمیمگیری نهایی و اطلاعرسانی در این باره را به روزهای آینده موکول کردهاند. علاوه بر شرط اکران ۴ هفتهای برای دریافت حمایتهای سازمان سینمایی در اکران نوروز، آنها نگران هستند که جدیتر شدن حرف و حدیثها راجع به اکران آنلاین فیلمشان، در صورت بازگشایی سالنهای سینما این آثار را در گیشه با بحران جدیتر مخاطب مواجه کند. تجربه استقبال مخاطبان در ایام جشنواره، کورسوی امیدی برای صاحبان فیلمها ایجاد کرده که فیلم دیدن در سالن سینما همچنان برای مخاطب جذاب است و همین امتیاز تازه یعنی تغییر ردهبندی مشاغل و آغاز فعالیت سینماها به محض نارنجی شدن وضعیت تهران و سایر شهرها بر امیدواریها افزوده و صاحبان فیلمها را در تصمیم اکران آنلاین بر سر دوراهی قرار داده است. به نظر میرسد مدیریت اکران در این شرایط شبیه بازی شطرنج شده است که نیاز به تصمیمات به موقع و هوشمندانهتر دارد. امیر بنان تهیهکننده فیلم «خورشید» در گفتوگو با «ایران» میگوید: «شرایط امروز سینما، روزگار تصمیمات سهل و ممتنع نیست. باید دائم راجع به آن تدبیر
کرد و تصمیمات تازه گرفت. هر بار به راه و روش تازه فکر کرد تا این صنعت نابود نشود. سینما به کمک نیاز دارد اگر نه فاتحه آن خوانده شده است. سینما در اغماست و نیاز به شوک دارد.»
او تبلیغات برای سینما را در حکم شوک میداند: «۸۰ درصد مردم از اکران نوروز بیخبر بودند. این روزها تنها نشانه از فعالیت سینماها تغییر سردر سالنهای سینماست. مگر چند درصد مردم مخاطب سایتها و خبرگزاریها هستند. باید مرتب از رادیو و تلویزیون خبررسانی کرد. روزهای آغازین اکران نوروز، سینماها فروش خوبی نداشتند. به مرور شاهد رشد صعودی مخاطبان بودیم که با نارنجی شدن وضعیت تهران و وقفه چند روزه اکران، سینما دچار سکته و ریزش مخاطب شد.» بنان تأکید میکند: «در صورت بازگشایی مجدد سینماها باید به صورت مداوم سینما رفتن در تلویزیون و رسانههای جمعی تبلیغ شود. خبررسانی راجع به فعالیت سینماها بزرگترین کمک به سینماست. باید مدیران سینمایی در تعامل جدی با مدیران تلویزیون برای اطلاعرسانی در باره فعالیت سینماها و تبلیغ فیلمهای در حال اکران رایزنی کنند. این مهم امر ناممکنی نیست. اگر اتفاق نمیافتد یعنی ارادهای برای انجام آن وجود ندارد.»
تهیهکننده فیلم «خورشید» در پاسخ به این سؤال که آیا استقبال مخاطبان از «شنای پروانه» در اکران آنلاین آنها را ترغیب به اکران فیلمشان در این فضا نکرده است، میگوید: «همه فیلمها به اکران آنلاین هم فکر میکنند اما باید شرایط را سنجید. «شنای پروانه» در ایام پس از نوروز پارسال اکران شد و چند دوره اکران را تجربه کرد. عدد روزهای اکران «خورشید» به ۱۰ روز هم نمیرسد. باید بر اساس شرایط تصمیم گرفت فعلاً تصمیم بر این است که فرصت اکران در سالن سینما را جدیتر بگیریم.»
«هفتهای یک بار آدم باش» شهرام شاهحسینی که در صدر فروش گیشه قرار دارد در کنار «تکخال» مجید مافی از فیلمهای طنز اکران نوروز هستند که شانس بیشتری برای جذب مخاطب در سینماها دارند. «لاله» اسدالله نیکنژاد که با ۲۷ میلیون فروش در کف جدول فروش قرار دارد هم از جمله فیلمهایی است که اکران آنلاین را به عنوان یکی از گزینههای قطعی پیشرو دارد.
ارسال دیدگاه