رئیس اتاق بازرگانی زنجان: عملیاتی شدن نقشه راه تجارت خارجی

زنجان (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی زنجان در نخستین جلسه شورای گفت وگوی استان در سال 1400 خبر داد که عملیاتی شدن نقشه راه تجارت خارجی در چهار فصل برای سال 1400 در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۶۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق بازرگانی زنجان: عملیاتی شدن نقشه راه تجارت خارجی

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۱۴۰۰ عصر روز چهارشنبه هجدهم فروردین ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا به صورت همزمان و ویدیو کنفرانس در محل سالن جلسات امام علی(ع) استانداری زنجان، اتاق بازرگانی و محل دستگاه‌ها و بخش خصوصی برگزار شد.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با تبریک فرا رسیدن سال جدید، اظهار کرد: متاسفانه شاهد شهادت دو تن از محیط‌بانان وظیفه شناس استان زنجان طی هفته جاری بودیم که شهادت این عزیزان را به عموم مردم ایران و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای عموم مردم ایران و بالاخص برای فعالان اقتصادی بود، تصریح کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده و از طرف دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و استکبار جهانی و متاسفانه تحریم‌های مضاعف داخلی، فضا را برای فعالان اقتصادی تنگ کرده بود که امید است امسال در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها که از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، شاهد رونق کسب و کار و تجارت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه تقویم جلسات شورا به صورت منظم برای سال جاری تدوین شده است، ابراز کرد: برای هر جلسه در طول سال جاری موضوعات مشخص شده تابا نظرات کارشناسی که اخذ و اعمال می شود، نتایج مطلوبی حاصل و در کنار آن پیگیری سایر مشکلات نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به ویرایش جدید نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، گفت: برای چهار فصل اقداماتی که باید انجام و عملیاتی شوند مشخص شده که امید است در این راستا گام های عملیاتی برداشته شود.

در ادامه این جلسه گزارشی کارشناسی از سوی اتاق بازرگانی با عنوان برنامه های پیش نیاز تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ ارائه شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به عملکرد شورا در سال گذشته امده بود ؛ در سال گذشته ۱۱ جلسه اصلی شورا و ۱۹ جلسه کارشناسی برگزار شده و دستور جلسات مختلفی از جمله صنایع نساجی، حوزه کشاورزی، صنایع دارویی، صنایع تبدیلی، فراورده های فلزی و غیره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ دستور در برنامه سالانه برای حوزه های مختلف گنجانده شده است.

در ادامه این گزارش برنامه های عملیاتی نقشه راه تجارت خارجی استان در سال ۱۴۰۰ به عنوان پیش نیاز تحقق شعار سال در بخش‌های مختلف از جمله اعزام هیات های تجاری و پذیرش، نمایشگاه‌های مشترک، وبینارها، اجلاس با کشورهای همسایه ایران و کشورهای دارای ارتباط تجاری، نشست مشترک با سایر اتاق ها، دعوت از سفرای کشورهای مختلف برای سفر به استان زنجان، شناسایی کشورهای با هدف بازار جدید و کشورهایی با حفظ بازارهای قبلی و کشورهای دارای اولویت تجارت با استان در سال 1400 ارائه شد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش در راستای حمایت از تولید مشکلات و پیشنهادات احصا شده بود که بر اساس آن در این بخش ضعف فناوری در بخش کشاورزی، صنعت و معدن استان، فاصله زیاد از تولید فناورانه، تملک واحدهای تولیدی توسط بانکها، اجرا نشدن صحیح الگوی کشت محصولات کشاورزی از جمله مشکلات بود که برای حل آنها پیشنهاداتی از جمله تقویت آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی و مراکز تحقیق و توسعه، پشتیبانی هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان، حل و فصل دعاوی و داوری مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی با حکمیت اتاق بازرگانی ، تقویت بیمه محصولات کشاورزی و ترویج و اجرای کشاورزی قراردادی و غیره در نظر گرفته شده بود.

در بخش پشتیبانی ها نیز مشکلاتی از جمله نبود اطلاعات مشترک از مشکلات و موانع کسب و کار میان ستادها، کارگروه و شوراهای استانی، همکاری و هم افزایی کم رنگ همه دستگاه‌های ذیربط و قوا، سرعت پایین برنامه ریزی و اقدامات برای رفع موانع تولید و زمان بر بروکراتیک احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله همفکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب و کار تولید در استان در قالب نشست‌ها پی‌درپی و مشترک ستاد ها و کارگروه های استانی، افزایش سطح اختیارات کارشناسی دستگاههای اجرایی استان، تشکیل کارگروه موانع یا عضویت دستگاه های ذیربط و غیره پیشنهاد شده بود.

در بخش مانع زدایی ها نیز مشکلاتی از جمله رسیدگی به دفاتر ۱۰ سال گذشته شرکت ها، اعمال رویه واحد در پذیرش چک و سفته و وثایق در زمان تقسیط بدهی، عدم استفاده از اختیارات تقسیط بدهی، عدم تطابق برخی استانداردها با استانداردهای جهانی، کمبود نیروی انسانی در گمرک، محدودیت منابع بانکی و مشکل در گشایش اعتبارات اسنادی احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله محدود نمودن رسیدگی به دفاتر شرکت ها صرفاً در یک سال آخر مالی، بازنگری در سهم بیمه کارفرما ، اعمال مساعدت در پذیرش سایر اسناد در زمان تسویه بدهی، افزایش سقف اعتبارات بانک‌ها در استانها، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین بانکها و بخش خصوصی در استان و ... ارائه شده بود.

در ادامه این جلسه مهدی رنگ رونا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته در رابطه با حمل کرایه های ریلی و هزینه های حمل بار در همین شورا و جلسات کارشناسی آن بحث و تبادل نظر شده بود که خوشبختانه با مساعدت های صورت گرفته از سوی راه‌آهن و مسئولان استان شاهد کاهش قیمت ها در حمل بار بودیم که جای قدردانی دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از کاهش ۳۰ درصدی قیمت های حمل بار خبر داد و گفت: این کاهش هزینه این امید را می‌دهد تا از طریق حمل ریلی مراودات تجاری افزایش پیدا کند.

در ادامه محسن حمیدی عضو دیگر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال باید به صورت عملیاتی وارد کار شویم، ابراز کرد: یکی از این اقدامات می‌تواند به چرخه بازگرداندن واحدهای بزرگ تعطیل و راکد باشد که هم می تواند تولید ثروت کند و هم ارزش افزوده در پی خواهد داشت و بخشی از مشکلات بیکاری را نیز حل می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار