آذرکیش در گفتوگو با پانا:
آموزشهای مهارتی چگونه توسعه مییابند؟
گام نخست برای کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی توسعه آموزشهای مهارتی است/با ایجاد مشوق، مشارکت بنگاههای اقتصادی در فرایندهای آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش جدیتر میشود
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش موانع توسعه آموزشهای مهارتی را در کشور برشمرد و تاکید کرد که امسال با مانع زدایی، برنامهها و سیاستهای هنرستانها بیشتر خود را نشان میدهد.
سیدمصطفی آذرکیش در گفتوگو با پانا در پاسخ به این سوال که پیرامون نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری، چه برنامه ای برای توسعه آموزشهای مهارتی در هنرستانها دارید اظهار کرد: «در سالهای اخیر مقام معظم رهبری نامگذاری سال را پیرامون حوزه اقتصاد، تولید، کسب و کار و تربیت همچنین تولید داخلی لحاظ کردند در سیاستهای کلی اشتغال نیز مصداق عملی برای جاری سازی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر به ویژه سال ۱۴۰۰ که تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها است، در حوزه مهارت آموزی و برنامهها و فعالیتهای مرتبط با آموزشهای هنرستانی بیشتر خود را نشان خواهد داد و قطعا وزارت آموزش و پرورش برای تحقق شعار سال و به تبع آن معاونت متوسطه و دفتر ما نیز برنامههایی را جهت دهی و سیاست گذاری میکند.»
وی افزود: «از جمله ویژگیهایی که این نامگذاری دارد و به نوعی بر آن تاکید شده است حضور معاون اول رئیس جمهور در افتتاح نخستین هنرستان تخصصی هنرهای اسلامی ایرانی است که بر موضوع توسعه هنرستانها و رونق تولید در کشور تاکید داشت.»
آذرکیش عنوان کرد ما معتقدیم که گام نخست برای کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی توسعه آموزشهای مهارتی است ما برای تحقق شعار سال نیاز داریم ضمن شناسایی موانع، راهکارهای عملی مرتبط با رفع موانع را ارائه دهیم همچنین پشتیبانیهای لازم در حوزههای مختلف را بررسی کنیم.»
عدم بسترسازی کافی فرهنگی در حوزه توجه به ارزش کارافرینی
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: «از جمله موانعی که باعث میشود ما در توسعه آموزشهای مهارتی و تولید با چالش مواجه باشیم عدم بسترسازی کافی فرهنگی در حوزه توجه به ارزش کار، کارافرینی و تولید در کشور است. اکنون زیرساختهای کافی و بسترسازی در این بخش وجود ندارد لذا باید در سالهای آینده بیشتر به این سمت برویم؛ متناسب با فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقرر است تمام دستگاههای اجرایی به ویژه صدا و سیما در اجرای سند تحول به آموزش و پرورش کمک کنند در بسترسازی فرهنگی به توجه بیشتر به ارزش کار، کارافرینی و تولید نیاز داریم.»
عدم حمایت کافی از فارغ التحصیلان هنرستانها
وی مانع دیگر را عدم حمایت کافی مجموعه قوانین کشور از فارغ التحصیلان هنرستانها دانست و افزود: «باید با وجود قوانین در مجلس شورای اسلامی و مصوبات هیات وزیران سمت و سویی برای حمایت از کسب و کارهای دانشآموزی یا فارغ التحصیلان هنرستانی که مهارتهای لازم را دیدند داشته باشیم.»
آذرکیش اشاره کرد: «به عنوان مثال در کنار مصوبات هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی نیاز داریم تسهیلات فنی و اعتباری را با اولویت به فارغ التحصیلان هنرستانها ارائه کنیم همچنین مشوقهای لازم را در مجموعه قوانین ایجاد کنیم تا امکان مشارکت جدی تر بنگاههای اقتصادی را در فرایندهای آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش به طور جدی داشته باشیم.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «قوانین موجود برای توسعه آموزشهای مهارتی قوانین تکلیفی است لذا باید عوامل انگیزشی لازم در حوزه تولید با کیفیت تر در کشور باشد تا کمک کند رویکرد خانوادهها و جامعه به سمت مهارت آموزی بیشتر شود.»
افزایش مشوقها به فارغ التحصیلان هنرستانی
وی ادامه داد: «در تعامل با ستاد نیروهای مسلح در دوره سربازی بیشترین امتیاز مربوط به مشوقها به فارغ التحصیلان هنرستانها داده شد که کمک میکند موانع مربوط به این حوزه برطرف شود باید در مجموعه قوانین مشوقهای کارفرمایی، بیمه ای و معنوی را لحاظ کنیم تا مشارکت بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی را داشته باشیم همچنین میتوانیم از ظرفیت جامعه خیرین کشور نیز استفاده کنیم.»
آذرکیش گفت: «تولید با کیفیت، یک نیروی انسانی خلاق، ماهر و دارای ایده پرورش میدهد و این نیرو در هنرستانها تربیت میشوند برای اینکه امسال بتوانیم شعار سال را تحقق ببخشیم مشارکت دستگاههای اجرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان با تاکید براینکه این موضوع را باید در برنامه هفتم توسعه پیش ببریم درباره تجهیزات هنرستانها در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد که بودجه هنوز ابلاغ نشده اما طبق بررسیهای صورت گرفته افزایش اعتبارات نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.»
ارسال دیدگاه